utleie
Fjong-konkurrent utvider
Gründerduo på kapitaljakt åpner i ny by og legger planer for å skille seg ut.
To år gamle Reli tilbyr digital utleie av klær, det være seg enkeltplagg eller gjennom ulike abonnement. Tjenesten har i dag rundt 100 månedlige kunder, opplyser selskapet.
– Det vanligste er at kundene har månedsabonnement hvor de leier tre plagg i måneden. Vi følger den enkelte kunden over tid - og finner de plaggene som passer den enkeltes stil og deres behov, sier gründer Lisa Ribesen.
Bak satsingen står også Rebecca Sjølie.
Gründerduoen fra Stavanger startet Reli som et svar på det konstante jaget etter nye klær; en motpol til fast fashion, skapt for moteinteresserte kvinner, forteller de.
– Vi nordmenn ligger på topp i bruk og kast av klær i Europa. Hver og en av oss kaster hele 23 kilo tekstiler hvert år. Det er ikke bærekraftig, sier Sjølie.
Åpner i Oslo
Reli har allerede et showroom i Stavanger, men åpner nå sitt andre i Oslo.
– Vi har virkelig elsket å ta imot kundene som kommer inn til showroomet vårt i Stavanger. Vi har mange kunder i Oslo, så det skal bli gøy å nå kunne tilby dem også et showroom på Frogner hvor de kan prøve klær før de leier dem, sier Ribesen.
Reli eier mesteparten av klærne selv, men samarbeider også med ti designere som leier ut sine plagg via plattformen.
Disse klærne tilsvarer ifølge gründerne 20 prosent av inventaret.
I dag ligger inntektene på cirka 70.000 kroner i måneden, med en månedlig vekst på 20 prosent siden oppstart, forteller de videre. Sjølie og Ribesen sitter begge på 40 prosent eierskap hver, og skal nå jakte flere aksjonærer via folkefinansiering.
Målet er ifølge et prospekt på Folkeinvest å hente 6 millioner kroner.
– Henger etter
Verdsettelsen er i dag 19 millioner kroner.
– Mens deleløsninger har vokst på områder som bil og bolig, henger løsninger for klær etter, sier styreleder Ellinor Gitlesen og legger til:
– Jeg tror utleie er fremtiden, og en av løsningene for å dytte mote- og klesindustrien i en mer sirkulær retning, samtidig som vi reduserer den enkeltes forbruk, sier hun.
Størst på det norske markedet for utleie av klær er i dag Fjong.
Etter å ha kjempet seg gjennom permitteringer og kostnadskutt under pandemien, forventer gründer Sigrun Syverud mer enn en dobling i omsetning i inneværende år.
Reli har på sin side lagt planer for å vokse.
Målet er blant annet å ha tusen betalende medlemmer i fjerde kvartal 2023.
– Vi planlegger å vokse både fysisk og digitalt, med pop up-showrooms i flere byer i Norge allerede i år, og etter hvert i Skandinavia, sier Gitlesen.
– I dette segmentet har vi ingen store konkurrenter
Hun deler også planer om 3D-modellering av klær på den digitale plattformen.
– Fjong er en konkurrent blant kunder som kun leier på nett, men de fleste kundene våre bruker våre fysiske showroom og er opptatt av selve opplevelsen.
– I dette segmentet har vi ingen store konkurrenter. Vårt mål er en opplevelse-fokusert kundereise, hvor vi ønsker å normalisere utleie av klær gjennom å gi kunden muligheten til å prøve klær på, bli kjent med konseptet og få en positiv opplevelse.
Gitlesen gjentar også at hovedfokuset er å bygge kundemasse blant de som i dag kjøper klær, slik at forbrukere som leier øker totalt sett - og at overforbruket reduseres.
– Fordelen med at det nå vokser frem flere aktører, er at vi sammen bidrar til å skape kultur for klesutleie, som både er positivt for miljø og forbrukere, sier hun.