– Vi har økt inntektene med rundt tregangeren så langt i 2022 sammenlignet med 2021. I fjor var våren preget av nedstengning og pandemi. Dette svekket selskapet og omsetningen vår, som i første halvår i fjor var i underkant av en million kroner. Nå nærmer vi oss tre millioner kroner, og det er fantastisk å oppleve vekst og at ting endelig går riktig vei igjen, etter to år med mye uforutsigbarhet og vekslende etterspørsel, sier Syverud.
Annonse
Hun forteller at de siden i fjor sommer har hatt en ukentlig vekst på rundt fem prosent når man ser bort fra nedstengningene i vinter. Samtidig hadde de et driftsresultat på minus fire millioner.
– Vi har vokst mye hver måned, og målet vårt i år er en omsetning på åtte millioner kroner. I fjor var omsetningen på totalt rundt tre millioner kroner, inkludert andelen som går til partnerne våre, sier Syverud.
Hun trekker frem normalisering av pandemikrisen og at folk møtes igjen som de viktigste drivkreftene bak veksten.
Kuttet hardt under pandemien
Annonse
Selskapet måtte gjøre store kostnadskutt under pandemien. De sluttet blant annet med «showroom» og gikk over til å bli en heldigital tjeneste.
Kapitalen har de siste årene hovedsakelig gått til å utvikle produktet, hvor en av de nyere lanseringene er klesmedlemskapet Fjong Everyday. Dette er et leiebasert klesabonnement, hvor du betaler en månedspris og kan ha tilgang til et visst antall kvalitetsplagg til enhver tid.
– Vi har fått bevis på at tjenesten er skalerbar, og vi er klare for resten av Europa.
En av årsakene til at det ble akkurat Danmark, var at styreleder Sophie Wiik startet Too Good To Go der og satt igjen med mye nyttig erfaring derfra. Nå skal de bruke samme formel for å skalere videre.
– Vi har nå kontroll på hvilken informasjon man trenger for å gå inn i et annet land, og nå er vi klare for å “copy-paste” dette i Tyskland, Frankrike, Spania også videre, sier Syverud.
Denne høsten planlegger Fjong en større fundingrunde, hvor pengene skal gå til ekspansjonen i Europa.
– Vi ønsker å gå så stort ut som mulig nå, da vi ser vi har en veldig god posisjon i forhold til andre aktører i Europa, sier Syverud.
Samtidig som mange andre startups sliter med å få tak i investorer, er hun optimistisk.
– Vi merker godt at det er et annet klima, men vi har gjort mye de siste årene som har satt oss i en god posisjon.
Vanskelig å møte etterspørsel
Fjong opplever at etterspørselen etter tjenesten så å si går av seg selv, så lenge de har nok klær tilgjengelig for utleie. Merker og butikkjeder har mengder av overskuddsklær som ikke blir solgt.
Estimater på verdensbasis peker mot at så mye som 30 prosent av klær som produseres, ikke blir solgt gjennom de primære salgskanalene, men derimot ofte ender opp med å bli brent eller sendt til lavkostnadsland.
Ifølge Syverud er det store miljøgevinster å hente på å leie ut disse plaggene.
– Sammen med NMBU har regner vi ut hvor mye CO2 man kan spare på å leie klær sammenlignet med forbruksmønsteret som er rådende i samfunnet i dag. Foreløpige estimater peker mot CO2-besparelser på over 450 CO2-ekvivalenter årlig, som tilsvarer det årlige forbruket av rødt kjøtt til en gjennomsnittsnordmann. Det er utrolig motiverende tall for oss, sier hun.
– Å sikre nok overskuddsklær raskt nok til tjenesten er nå en viktig oppgave for oss både i Norge og Danmark. Vi har for lengst sett at når vi har klær, kommer kundene.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.