Fjong stengte butikken på Frogner da krisen traff: Satser heldigitalt
Klesutleie-startupen pakker sammen butikken og satser tungt på abonnement.
Selskapet stengte butikken da coronakrisen traff landet, og nå er det klart at de ikke åpner igjen i det hele tatt.
I stedet satser Fjong for fullt på digitale flater.
«Nå blir vi mye mer tilgjengelig for alle, og vi skal jobbe hardt for å tilby en enda bedre og personlig klesdelingstjeneste,» skriver selskapet i en mail som ble sendt ut til brukerne torsdag.
– Å drive heldigitalt vil muliggjøre en bedre tjeneste for flere. I tillegg har den langsiktige planen hele tiden vært å bygge en plattform som gjør oss i stand til å håndtere mye større volum av både leietagere og utleiere. Ved å spare penger på fysisk tilstedeværelse, vil vi heller investere den kosten i bedre web-tilstedeværelse og alt i alt gi en bedre tjeneste, sier gründer Sigrun Syverud, men vedgår at det er vemodig å flytte ut.
Corona-forsinkelser
– Krisetiden må ha vært krevende for dere. Hvordan har det slått ut, og hvordan har dere håndtert det?
– Ja, særlig spot-leie, for spesielle anledninger, ble hardt rammet og vi måtte stenge showroomet da Norge stengte ned og permittere ansatte. Det var en veldig tøff periode. Samtidig tror vi at krisen har gitt oss muligheter til å fremskynde disse planene med heldigitalt og abonnementsbasert klestilgang, som vi har hatt lenge, forteller hun.
– I januar snakket du med oss om mulighetene for å gå til Sverige i løpet av året. Hvordan ligger de planene an?
– Corona har forsinket og påvirket oss, men målsetningen er fortsatt å ta konseptet utenlands så fort det lar seg gjøre, forhåpentligvis i løpet av året.
Klima og miljø
Nysatsingen skal ifølge selskapet sørge for et enda større sortiment av klær og tilbehør, og det satses enda hardere på abonnement på klær. De første testene av løsningen, et slags Netflix for klær til hverdag og fest, ble gjennomført med gode resultater i høst.
– Jeg tror mange tenker over hvor mye penger de faktisk bruker på klær, hvor mye klær som blir hengende ubrukt i skapet og ikke minst hvilken påvirkning dette har på miljøet og derfor ser at det klestilgang gjennom abonnement gir mening, sier hun, og viser til at klesindustrien er blant de mest forurensende industriene i verden etter olje og gass.
– Og også en av de mest ressurskrevende, så det er viktig at flere og flere legger om klesforbruket sitt. Med klesabonnement er det mulig å få tilgang til klima- og miljøvennlig variasjon av kvalitetsklær, sier gründeren.
Hundrevis i kø
Fjong fikk på tampen av fjoråret 15,8 millioner kroner fra Forskningsrådet. Pengene finansierer blant annet abonnementsatsingen, et tredelt prosjekt i samarbeid med BI, Universitet i Agder, NMBU og Senter for grønn vekst.
Etter testperioden i høst fikk selskapet over 800 personer på venteliste på tjenesten. De første abonnentene fikk selv velge hvor mye de var villige til å betale i måneden, og gjennomsnittsprisen havnet raskt på mellom 700 og 800 kroner.
I mailen som ble sendt ut torsdag går selskapet bredere ut med det nye tilbudet, i tre ulike og noe dyrere pakker: 3 plagg for 890 kroner per måned, 5 plagg for 1.350 kr og 10 plagg for 2.500 kroner.
– Det er høy etterspørsel etter abonnementet og vi har for tiden venteliste på å bli Fjong-abonnent, og jobber så fort vi kan med å få folk på, som vi balanserer med å være sikre på at vi kan gi en veldig god kundeopplevelse til abonnentene.
Målsetningen med løsningen er ifølge gründer Syverud at kundene skal kunne basere kleskonsumet sitt på abonnement og dermed ikke trenge å kjøpe nye klær utover basisklær.
Logistikk og personalisering
– Dagens abonnementskunder rapporterer at de har begynt å tenke helt nytt på det og kjøpe klær, og en høy andel sier at de helt har sluttet å kjøpe nye plagg utover de basic plaggene. Vi vet også at kundene er opptatt av bekvemmelighet, variasjon og fleksibilitet - miljøvennlig og det ønsker vi å gi dem!
Fremover jobber selskapet med å gjøre den digitale kundeopplevelsen mer personalisert, blant annet ved å følge opp kundene virtuelt og gi personlige anbefalinger basert på hva kundenes preferanser og kalender.
– Vi kommer også til å fokusere mer på å gi en enkel, smidig og trygg opplevelse, ved å fokusere på hjemlevering og retur, fornøydhetsgaranti dersom plagget ikke passer og personlig oppfølging og guiding i klesvalget gjennom sin kelsabonnementskonsulent. I tillegg er også utleiere av klær våre kunder. Vi vil ha et stort behov for flere klær i bredere sortiment både fra private og forretningspartnere. Vi gleder vi oss til å kommunisere enda tettere med dem også i tiden fremover, sier Syverud.