Fjong-gründer Sigrun Syverud sikret seg før jul nærmere 16 millioner forskningskroner. Nå forteller hun hvordan de skal brukes.
Fjong-gründer Sigrun Syverud sikret seg før jul nærmere 16 millioner forskningskroner. Nå forteller hun hvordan de skal brukes.

Kundene står i kø for å teste Netflix for hverdagsklær: – Det er en «logistikk-heavy» forretningsmodell

Fjong lot pilotkundene velge månedspris på delt klesgarderobe. Nå girer de opp den nye satsingen sammen med tunge forskningspartnere.

Publisert   Sist oppdatert

Fjong fikk på tampen av året en førjulsgave på 15,8 millioner kroner fra Forskningsrådet. Pengene skal finansiere et tredelt prosjekt i samarbeid med BI, Universitet i Agder, NMBU og Senter for grønn vekst. Målet er å endre hvordan vi konsumerer klær, fra å eie til å leie eller abonnere - et allerede tjuvstartet arbeid.

60.000 registrerte brukere har de siste tre årene delt og lånt enkeltplagg til spesielle anledninger via plattformen - til stor suksess for selskapet. Fjorårets salg beløp seg til 3,5 millioner kroner, en tredobling av inntektene i 2017.

De store volumene, og ikke minst; den store miljøgevinsten, ligger imidlertid i klærne vi bruker hver dag, forteller Fjong-gründer Sigrun Syverud.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 369 kroner per måned

Bestill her

Digitalt abonnement - 3690 per år

Bestill her

Bedrift som ønsker fem eller flere tilganger

Ta kontakt med
[email protected]