Fjong-gründer Sigrun Syverud sikret seg før jul nærmere 16 millioner forskningskroner. Nå forteller hun hvordan de skal brukes.
Fjong-gründer Sigrun Syverud sikret seg før jul nærmere 16 millioner forskningskroner. Nå forteller hun hvordan de skal brukes.

Kundene står i kø for å teste Netflix for hverdagsklær: – Det er en «logistikk-heavy» forretningsmodell

Fjong lot pilotkundene velge månedspris på delt klesgarderobe. Nå girer de opp den nye satsingen sammen med tunge forskningspartnere.

Publisert Sist oppdatert

Fjong fikk på tampen av året en førjulsgave på 15,8 millioner kroner fra Forskningsrådet. Pengene skal finansiere et tredelt prosjekt i samarbeid med BI, Universitet i Agder, NMBU og Senter for grønn vekst. Målet er å endre hvordan vi konsumerer klær, fra å eie til å leie eller abonnere - et allerede tjuvstartet arbeid.

60.000 registrerte brukere har de siste tre årene delt og lånt enkeltplagg til spesielle anledninger via plattformen - til stor suksess for selskapet. Fjorårets salg beløp seg til 3,5 millioner kroner, en tredobling av inntektene i 2017.

De store volumene, og ikke minst; den store miljøgevinsten, ligger imidlertid i klærne vi bruker hver dag, forteller Fjong-gründer Sigrun Syverud.

For å dekke det akutte informasjonsbehovet under utbruddet av COVID-19 tilbyr vi nå SHIFTER+ gratis de første 30 dagene. Og reduserer samtidig prisen på månedsabonnementet. Du kan når som helst si opp abonnementet.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Abonnement SHIFTER+
Kampanje
GRATIS første 30 dager,
deretter 129,- per mnd

Bestill her

Årsabonnement på SHIFTER+
1290,- per år (107,- pr mnd)


Bestill her