Dag Olav Norem, gründer og daglig leder i Folio.
Dag Olav Norem, gründer og daglig leder i Folio.

Folio henter 12 millioner og får med seg «Kahoot-Martin» som investor og styremedlem

Fintech-selskapet som vil hjelpe bedriftsledere med å være sin egen økonomisjef, fyller på sin egen økonomi og henter inn tidligere CFO i Kahoot, Martin Kværnstuen til styret.

Publisert Sist oppdatert

Shifter omtalte Folio for første gang i juni 2018. Da hadde selskapet nylig hentet 25 millioner kroner fra Sparebanken Vest for å gjøre livet enklere for bedriftseiere, ved å fjerne noe av smerten ved bilagsføring og regnskap.

Nå har selskapet på nytt gjennomført en emisjon, og har hentet 12 millioner, hvorav fem millioner er fra Martin Kværnstuen, tidligere CFO i Kahoot og Mamut.

De resterende syv millionene kommer fra de ansatte i Folio. I tillegg overfører Sparebanken Vest seks millioner, som henger igjen fra den forrige runden i 2018.

– Martin (Kværnstuen) er vår drømmeinvestor. Jeg har hatt han i tankene i nesten tre år, uten at han har vært klar over det selv, sier Folio-gründer og daglig leder Dag Olav Norem til Shifter.

Han forteller at Kværnstuen både har erfaring med å bygge økonomisystemer til SMB-markedet og han har erfaring fra rollen som CFO.

– I tillegg har han erfaring med å bygge vekstselskaper. Både operativt og på kapitalsiden. Å få han inn på eiersiden og i styret, er helt uvurderlig, sier Norem.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

FOLIO AS

Folio AS har utviklet et smart betalingskort som automatiserer bilag, utlegg og reiseregninger. Løsningen skal forenkle regnskap i bedrifter. Selskapet har utviklet en app i samsvar med bankkortet, som varsler når kortet blir tatt i bruk.

Les mer om selskapet her

OSLO

Dag Olav Norem

11-20

  • TBD AS
  • SPAREBANKEN VEST
  • WJA HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen

Cashet inn 260 millioner – Er opptatt av «Must have».

Kværnstuen var inntil nylig CFO i Kahoot, og jobbet tidligere sammen med Kahoot-sjef Eilert Hanoa i regnskapsselskapet Mamut som ble solgt til Visma.

Shifter skrev i juni at han solgte om lag halvparten av sine aksjer i Kahoot, og cashet inn 260 millioner kroner.

– Hvorfor investerer du i Folio og går inn i styret?

– Det er flere grunner. Helt overordnet, så har jeg jobbet med programvare lenge, og virksomhetsstyring er noe jeg er spesielt interessert i, sier Kværnstuen.

Han poengterer at problemstillingen som Folio vil løse er noe han har tenkt på i 25 år, og at han ofte har diskutert den med andre.

– Den konseptuelle ideen til Folio er spennende, og etter å ha blitt kjent med selskapet, og ser at de har teamet opp med en stor bank, som de kan legge seg på toppen av, i stedet for å vikle seg inn i å bli en bank selv, mener jeg de har valgt riktig strategi og at det er noe jeg tror på, sier Kværnstuen.

– Hva tenker du er den største utfordringen til selskapet?

–Det samme som er den største utfordring til alle selskaper. Å finne sitt verdiforslag i en verdikjede, lage gode produkter og bli et «must have». En virksomhet vil alltid være villig til å betale x antall kroner hvis du har en «must have»-løsning, sier han.

Martin Kværnstuen.
Martin Kværnstuen.

Dette skal pengene gå til

– Hva skal pengene brukes til?

– Produktutvikling, markedsføring og distribusjon. Vi har hatt en fin utvikling siden påske, og har om lag 1100 kunder nå. Vi vokser med om lag 30-40 kunder i uka, sier Norem.

– Hvordan definerer dere en kunde?

– Det er en bedrift som har registrert seg i Folio og fått konto.

– Hva er en aktiv kunde?

–En bedrift som har overført penger til konto og gjennomfører betalinger eller kortkjøp. Av kundene våre, er det ca 70 prosent som er aktive.

Så mange kunder må de ha for å bli lønnsomme

Forretningsmodellen er abonnement, dersom du bruker Folio-kortet, og det koster 69 kroner i måneden.

– Hvor mange kunder må dere ha for å bli lønnsomme?

– Det er ikke et entydig svar på det. Det avhenger litt av hvor mye man satser på vekst, men vi må minimum opp på 5.000 kunder, men det blir ordentlig gøy når vi passerer 10.000 kunder og mer, sier Norem.

Norem anslår at de kan være på det nivået om et par år.

– Hvordan kaprer dere nye kunder

– Vi får en del nyetableringer gjennom Stiftemaskinen.no (en tjeneste Folio har utviklet som gjør det enklere å etablere et AS). Når de etablerer et selskap, så gir vi dem valget om å bruke Folio, med en konto i Sparebanken Vest, og 85 prosent velger den løsningen, sier han.

I tillegg får vi en del etablerte selskap som sliter med mye papirarbeid knyttet til kortkjøp og utlegg. Vi hjelper dem med å løse det problemet.

Slik fungerer Folio

– Hvordan fungerer egentlig Folio?

– Når du bruker Folio-kortet, som er et betalingskort, så får du umiddelbart et pushvarsel på mobiltelefonen. Åpner du det, går du rett til kameraet, så du kan ta bilde av kvitteringen, og det blir automatisk knyttet til transaksjonen.

Han forteller at målet med Folio er at ingenting skal til regnskapsfører før det er komplett.

– Regnskapsføreren skal ikke måtte bruke rødtusj og gå gjennom alle transaksjoner for å se hva som mangler, sier Norem.

Han forteller at kortet er første del av tjenesten. På sikt ønsker Folio å erstatte bank, regnskap og excel og samle bedriftens finansielle liv i et digitalt verktøy som hjelper daglig leder være sin egen økonomisjef.

– Hva blir største utfordring fremover?

– Kundevekst. Vi har god vekst nå, men den må bli bedre. Det som har vært bra nå, vil ikke være like bra neste halvår. Vi har fått en god start, men det må mer til, sier Norem.

Han peker også på at det har krevd mye arbeid av både Folio og Sparebanken Vest for å få onboardingen til å fungere optimalt.

– Det har tatt mer tid enn forventet med tekniske integrasjoner, men også mange underliggende arbeidsprosesser. I tillegg er det en del regulatoriske ting som er tidkrevende. Men det er veldig deilig å ha kommet ut på den andre siden, sier Norem.