Trening

Forbereder internasjonal vekst med nylanseringer – sikter mot tredoblet inntekt

Treningsutstyr-selskapet, Gungnir, forteller om god vekst det siste året med ny storkunde i USA. 

Gungnir
Uten lås: Gungnir produserer treningsutstyr som skal gjøre det enklere å bytte vektskiver.
Publisert

– Vi hatt en vekst på 270 prosent i andre kvartal, og en økning på 92 prosent første halvår, sammenlignet med samme halvår i fjor. Så vi ligger an til å kunne klare å doble fjoråret, sier Kristian Kjelstad, daglig leder i Gungnir. 

Selskapet ble etablert i 2018 og utvikler treningsutstyr, deriblant vektstenger og manualer som har innebygde låser til å sikre vektskivene – en patentert løsning. 

Startupen har siden levert utstyr til norske gymkjeder som EVO og Feel24. 

De siste årene har de i tillegg jobbet for å etablere seg i Europa, Midtøsten og USA hvor de har etablert logistikkløsninger og sikret nye kunder. 

Nå er de også i ferd med å lansere flere nye produkter – som Kjelstad mener kan tredoble inntektsgrunnlaget i løpet av neste år. 

Tøffe år

Veksten det siste året kommer i kjølvannet av pandemien, som gikk hardt ut over gymkjedene, som måtte holde stengt over lengre perioder i både Norge og utlandet.

Kristian Kjelstad (t.v.), daglig leder i Gungnir
Kristian Kjelstad (t.v.) ble daglig leder i Gungnir i 2021.

– Det var naturlig nok lav investeringsvilje hos gymkjedene, og vi konsentrerte oss egentlig bare om å holde oss i livet. Vi hadde gjennom pandemien derfor et fokus på E-commerce (netthandel), med hjemmevennlige produkter bestående av manualer med samme patent som vektstengene, sier Kjelstad. 

Oppstarten klarte å holde pusten til pandemiens klør slapp tak. Årsregnskapet for 2023 viser at inntektene vokste fra 5,3 millioner i 2022 til 7,5 millioner i fjor. Resultat før skatt havnet på -11 millioner – fra -8,3 millioner året før. 

Kjelstad forteller altså om solid vekst videre ut over i 2024. 

Kristian Kjelstad, daglig leder i Gungnir of Norway
Kristian Kjelstad

– Vi har underveis utviklet produktporteføljen slik at vi nå har utstyr som gjør at vi kan gå ut i markedet med en komplett låsefri gym, sier Kjelstad og fortsetter:

– En klar fordel med et låsefritt gym er at det gjør treningssentrene tryggere og lettere å drive samtidig som at brukeropplevelsen til medlemmene øker. Vi ser blant annet at bruken av lås øker med nesten 80 prosent med våre produkter.

Navnet Gungnir refererer til den norrøne guden Odins svært presise spyd, og er kanskje ikke like kjent som Mjølner, Thors hammer. Kjelstad mener imidlertid at navnet får produktene deres til å skille seg litt ekstra ut i det amerikanske markedet som etterspør Skandinavisk kvalitet. 

Kjelstad selv kom inn i selskapet – som ble etablert av Audun Filip Sand, Andreas Bossonney Gundersen, Markus Leonhard Hansen og Øyvind Rein – i 2021. 

Nye lanseringer

– Nå er vi endelig kommet ut av en pandemitid som har hemmet bransjen, og det bygges nye sentre samtidig som at det investeres i eksisterende. 

De to nye kategoriene de skal lansere etter nyttår består av et gruppetrenings-konsept som inkluderer den patenterte låsen – som skal særge for raskere vektskifter og økt brukervennlighet under gruppetimer. 

– Det produktet har vi utviklet sammen med bransjen, og da spesielt aktørene i USA, sier Gungnir-sjefen. 

Det andre produktet er selve vektskivene. 

– Kategoriene vil kunne løfte omsetningen vesentlig neste år og kan sette oss i en posisjon til å oppnå lønnsomhet, fortsetter han. 

Ny storkunde

Årsaken til at Gungnir etablerte seg i Dubai, har også med pandemien å gjøre forteller Kjelstad.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– I Midtøsten stengte man ikke like mye ned, så det var fortsatt kjøpekraft og vilje til å investere i utstyr der, forklarer han. 

I Ohio der det andre utenlandske varelageret ligger, etablerte de seg etter å ha funnet en god logistikkpartner der. 

– Fra Ohio når man også de fleste statene innen rimelig tid. Det gir derfor veldig mening å ha et lager der. 

De har også sikret en ny amerikansk storkunde, nemlig treningskjeden Anytime Fitness, som har rundt 5500 treningssentre på verdensbasis, fortsetter Kjelstad. 

– Vi kom inn i USA mot slutten av fjoråret og har fortsatt mange pågående testfaser med flere av de største gymkjedene der. Det er derfor litt vanskelig å si hvordan det vil påvirke veksten, selv om vi tror USA ganske fort vil bli vårt viktigste og største marked. 

Kjelstad påpeker at Gungnir har jobbet mot det europeiske markedet i mellom to til tre år og forventer å bruke omtrent like lang tid før de ser den samme veksten i det amerikanske markedet.