ENERGI

Først ut med flytbatteri i Norge: «Trenger ikke å bygge ut så mye strømnett og monstermaster»

NTNU-studentens prototype med brusflasker, sugerør og pistollim ble til selskapet som nå skal rulle ut landets første såkalte flytbatteri. Den trønderske kaffekongen R. Kjeldsberg er med på laget.

Besart Olluri og Brian Stead har sammen bygget Norges første flytbatteri-selskap.
Besart Olluri og Brian Stead har sammen bygget Norges første flytbatteri-selskap.
Publisert

Tirsdag denne uken avdukes et stort, stasjonært batterisystem i bydel Sluppen sentralt i Trondheim.

Bak satsingen står oppstartsbedriften Bryte Batteries i samarbeid med den trønderkse kaffe- og eiendomskongen R. Kjeldsberg. Sistnevntes eiendomsselskap stiller med bygget som batteriet skal forsyne med strøm.

– Vi har stolt på vannkraft som energilagring her i Norge. Det gjelder fortsatt, men jo mer vi elektrifiserer, jo mer behov får vi for lokal distribuert lagring, sier medgründer og daglig leder Brian Stead i Bryte.

Batteriet som avdukes er et såkalt flytbatteri (engelsk: flow battery), det første av sitt slag i Norge.

Flytbatteri

Ladbare batterier som bruker elektrokjemisk reaksjon for å lagre energi, spesielt designet for å vedlikeholde en konstant spenning under lading.

Brukes i systemer som krever stabil strømforsyning, som solenergi- og vindkraftanlegg, samt i bil- og marin-applikasjoner.

Flytbatterier kan ha en lang levetid og høy effektivitet, og kan kobles sammen for å øke kapasiteten.

Flytbatterier er ofte dyrere enn andre typer ladbare batterier, og krever regelmessig vedlikehold for å opprettholde optimal ytelse.

De kan også være følsomme for høye temperaturer.

– Det er nesten som et lite pumpekraftverk. Man trenger ikke å bygge ut så mye strømnett og monstermaster, forklarer Stead.

Bruksområdet for denne typen batterier kan være alt fra strømforsyning til solenergi og vindkraft til industri eller til husstander.

Fordelene sammenlignet med litium-ionbatterier, som er vanlig i dag, hevder Bryte er levetid, mindre brannfare og en mer bærekraftig produksjon og drift.

Brusflasker og sugerør

Bryte ble etablert i 2020 nevnte Stead og Besart Olluri. Opprinnelsen, ifølge Stead, var en prototype han bygget av brusflasker, sugerør og pistollim etter at han hadde levert bacheloroppgaven i materialteknologi ved NTNU.

– Og innså at dette kunne det gjøres selskap av, sier han.

Deretter ble en patent utarbeidet, før flere prototyper ble bygget, ulike forskningsprosjekt gjennomført ved NTNU - og investorer ble hentet inn.

Til sammen har selskapet hentet sju millioner kroner hittil, og har planer om å hente inntil 50 millioner kroner i en eller flere omganger.

Blant investorene er Mandatum (kontrollert av styreleder Ragnar Bø), TRK Group (Trond Riiber Knudsen), MP Pensjon (Martin Heier), Sverre Tyrhaug, Max Hofer, og Anne Bi Fossum. De ansatte eier fortsatt om lag to tredjedeler av selskapet.

Bø er også tidligere styreleder i Shifter.

Ragnar Bø er investor og styreleder i Bryte.
Ragnar Bø er investor og styreleder i Bryte.

To løp

Det første patentet til Bryte ble godkjent i mai i fjor.

Batteriet som avdukes i Trondheim denne uken er imidlertid ikke basert på dette. Det er kjøpt inn hyllevare.

– Vi kjører to løp, forklarer forretningsutvikler Ellen Loxley:

– Vi kjøper inn ferdigproduserte batterier og installerer dem, med egen software på toppen. Så har vi et utviklingsløp der vi ferdigstiller det patenterte designet.

Det vil imidlertid ikke skje før i sommer. Deretter kan dette lisensieres ut eller settes inn i egne installasjoner.

– Hvorfor ikke vente til dere er klare med egne batterier?

– Hensikten med lanseringen nå er å vise at techen vi selger faktisk fungerer. Man har flytbatterier over hele verden, men de som skal kjøpe det vil helst se at det fungerer i praksis. At det ikke bare er en powerpoint. Vi må berede grunnen og modne markedet for våre egne batterier, sier Stead.

Unngår «ingeniørfellen»

Etter lanseringen tirsdag, er planen å øke tempoet på kommersialiseringen betraktelig.

Avtaler om flere installasjoner skal allerede være kontraktsfestet, deriblant med en installasjon på Skjetlein Videregående Skole. Målsettingen for året er å gjøre minst fire installasjonsprosjekter til, men forhåpentligvis 10 fordelt på de nordiske landene.

– Balansen mellom utvikling og kommersialisering har vært krevende. Men på et tidspunkt må man enten velge å være et forskningselskap i evig utvikling, eller å bryte ut av det for å kommersialisere og bli et ordentlig selskap, sier Stead.

Nå går altså Bryte for sistnevnte alternativ.

– Det er en klassisk ingeniørfelle at alt skal være perfekt før det blir et produkt. Det vi gjør nå, handler om å akseptere om at alt i livet ikke må være på plass og perfekt før man satser.

– Hva mangler?

– Jeg skulle gjerne sett at vi hadde et batteri med vårt design. Men det er ikke viktig. Vi har kommet i gang, vist at vi har gjennomføringsevne til å installere og koble oss til viktige partnere, som viser at vi har leveringsevne.

Mener stasjonære batterier blir normalen

Takket være analysetjenester selskapet leverer til kunder innenfor transport, havbruk og eiendomsforvaltning, landet omsetningen til Bryte i fjor rundt 5,4 millioner kroner. Resultatet før skatter og avgifter (ebita) var -3,5 millioner kroner.

Selskapet har i dag 16 ansatte fordelt på kontorer i Trondheim og Oslo.

Fremover forventer Stead - som ventet barn omtrent da dette intervjuet ble gjennomført - kraftig vekst, både for Bryte og bransjen.

– Når sønnen min blir like gammel som meg, 33, forventer jeg at de fleste har et forhold til stasjonære batterier. Distribuerte energisystemer må til for at vi skal kunne gjennomføre det grønne skiftet.

Han er ikke alene om å være overbevist om de stasjonære batterienes inntog, men er foreløpig alene om flyt-varianten.

Sol-gründer Andreas Thorsheim har tidligere uttalt til Shifter at selskapet hans Otovo kommer til å bli et batteriselskap. Allerede er de i gang med å selge batteripakker til husstander. Gjenbruksselskapet Evyon bygger også om gamle elbilbatterier til batteripakker myntet på bygg.

Større satsinger på litiumbatterier er også iverksatt her til lands. Freyr satser 17 milliarder kroner på å bygge en gigafabrikk i Mo i Rana, og Arendal-baserte Morrows Batteries har liknende planer. Det satses også milliarder på batterifabrikker i Stavanger, med Beyonder i spissen.

Så sent som i forrige uke ble det også kjent at en ny gigafabrikk er på trappene i Trøndelag, med planlagte investeringer for 30 milliarder kroner.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!

Powered by Labrador CMS