Tech-rekruttering
Første lønnsomme måned for fusjonert tech-rekrutterer
Halvannet år etter sammensmeltingen av to rivaliserende selskaper og overgangen til en kommersiell modell, rapporterer TheHub om betydelig vekst tross beintøft marked.
I februar i fjor kjøpte Mesh Community opp Danske Banks jobb- og investorportal for startups, The Hub.
Ettersom gründerhuben året før også hadde kjøpt den norske konkurrenten, Startupmatcher, resulterte det i at to tidligere rivaliserende selskaper havnet under samme tak.
Gründer Thomas Sveum bak den norske oppstarten, som lenge hadde følt seg som «David» mot Danske Banks «Goliat», tok over ledelsen for den fusjonerte bedriften – som skulle gå fra å være et «non-profit»-selskap til å bli kommersielt i et svært utfordrende marked, med fallende startup-ansettelser.
Halvannet år etter, kan Sveum likevel rapportere at de har fått fart på sakene.
I september hadde plattformen, som nå dekker hele Norden, nemlig første lønnsomme måned noensinne. I oktober ligger de videre an til å nå inntekter på over en halv million, som gir en bruttomargin på 30 prosent.
Over 11.000 startups og vekstselskaper, inkludert kjente navn som To Good To Go og Pleo, har registrert seg som rekrutterere. Antall unike kandidatprofiler har også gått kraftig opp, til omtrent 600.000 – rundt det dobbelte som ved fusjonstidspunktet.
I tillegg har de sett en vekst i antall publiserte stillinger tre kvartal på rad.
Resultatene kommer likevel etter en lang periode med tøffe prioriteringer og kostnadskutt på opptil hele 70 prosent, forteller Sveum.
Slo seg sammen
Valget falt altså på å beholde The Hubs plattform etter fusjonen, siden selskapet var størst i Norden.
Startupmatcher, som Sveum etablerte i 2015, ble imidlertid lansert noen måneder før og hadde akkurat rukket å vinne terreng i Norge, da den danske rivalen poppet opp.
I samme periode som lanseringen av plattformen, en slags Tinder for jobber, hadde startup-bølgen begynt å slå inn over Norge, som innebar at mange søkte etter startup-jobber.
– Timingen var altså eksepsjonelt god. Det fløt penger inn i en rekke startups, og det begynte å komme på plass flere suksesshistorier, forteller gründeren bak selskapet som ble ledende i Norge.
Som non-profit aktør og med en sterk bank i ryggen, vant TheHub imidlertid utvilsomt kampen om markedene i resten av Norden:
– Så vi slet veldig med å skru på betalingen og å komme oss ut av Norge. De hadde et identisk produkt som ikke kostet en krone, poengterer Sveum.
Tøffe prioriteringer
Etter Mesh kjøpte selskapet i 2021 skulle Startupmatcher igjen ta opp kampen mot The Hub.
Planen ble naturlig nok endret da Sveum selv fikk ansvaret for selskapet.
Gründeren skulle da få til en suksessfull sammensmelting av to tech-jobbplattformer i et marked som nå hadde fått en «wake-up-call» etter den store oppturen i årene før.
Driften måtte overføres, granskes og optimaliseres, samtidig som den nye The Hub skulle finne måter å tjene penger på.
– Vi speed-intervjuet alle som hadde jobbet i The Hub fra før og var nødt til å finne ut hvem vi skulle ta med videre, sier Sveum.
Teamet innførte også såkalt «zero-based budgeting», som enkelt forklart betyr at man bygger hele budsjettet på nytt, der kun de viktigste kostnadene blir prioritert.
Etter noen måneder var dermed antallet personer i teamet kraftig slanket ned. I dag er de kun fem personer til sammen – ned fra mellom 20-30 ansatte som The Hub var på det meste.
Fryktet backlash
Årsaken til at de likevel klarte å snu selskapet til lønnsomhet på kun 18 måneder, skyldes nok samtidig lanseringen av nye løsninger de mener treffer startups veldig bra.
Å få til det krevde likevel stor varsomhet, forteller Sveum:
– Danske Bank hadde nemlig prøvd å tjene penger på noen tilleggstjenester tidligere. Så selv om selskapet var non-profit, la de til en valgbar betalingsfunksjon som kunne «booste» stillinger. Overgangen til et dypere fokus på betalte løsninger førte imidlertid til en «backlash» i økosystemet, sier Sveum.
Det var også viktig med varsomhet i et utfordende marked, der å introdusere betalingsløsninger kunne gå ut over volumet slik at de kunne miste relevans.
Det nye The Hub har imidlertid ikke opplevd den samme backlashen, ifølge han.
Blant det nye de har lansert er en slags data dreven «hybrid headhunter»-tjeneste:
– Så vi gjør det vi er best på, som er å finne gode søkere ved å bruke vår egen database med jobbsøkere, forklarer The Hub-sjefen.
Vekst i et nøkternt marked
På det laveste punktet hadde de rundt 500 jobb-utlysninger i måneden. Nå er tallet 700 og fortsatt voksende.
Det er likevel på søkersiden den største veksten har vært, med 63 prosent økning i 2023 sammenlignet med 2022, og 74 prosent økning i første halvdel i år sammenlignet med i fjor.
– En annen kul «metric» er at da vi overtok TheHub hadde rundt 325.000 unike profiler søkt på jobb gjennom plattformen i løpet av de syv årene de hadde holdt på. Nå er antallet godt over 600.000 kun 18 måneder etter, sier Sveum.
Veksten skjer også i et mye mer nøkternt marked, noe Sveum synes er en god bekreftelse på at de gjør mye riktig.
Vil bli go-to-plattformen for startups
Planen i årene som kommer er å bli nordens go-to-plattform for startup-rekruttering.
Snart skal de derfor i samarbeid med flere partnere lansere på Island, som foreløpig ikke har fått være med på leken.
– Hva skiller dere fra andre rekrutteringstjenester og hvordan er dere spesielt nyttig for startups?
– Linkedin er kanskje vår største konkurrent, ettersom de etterhvert har fått på plass en veldig fleksibel rekrutteringspakke, svarer Sveum.
Med AI-utviklingen de siste årene har nettopp software blitt betydelig enklere å utvikle den siste tiden, som gjør at merkevare og autentisitet er viktigere enn noen gang.
Planen er derfor å slå konkurrentene gjennom å nettopp bygge seg opp som en troverdig aktør for startups i Norden.
– Vi skal kun jobbe med startup- og scalup-rekruttering. Dermed tror jeg vi kan lage en litt annerledes opplevelse som er mer spisset for de søkerne, sammenlignet med andre, legger Sveum til.
Plattformen er foreløpig størst i moderlandet Danmark, der 70 prosent av inntektene kommer fra.
Sveum mener det fortsatt er stort potensial for å vokse der, samtidig som de kan bli mye større også i resten av Norden.