Nytt om navn
Fra «founder mode» til «manager mode»: Her er den nye sjefen i Favrit
Favrit har hentet Martin Jørgensen (54) til å ta over på permanent basis som CEO etter at gründer Edwin Fjeltvedt gikk av før sommeren.
Martin Jørgensen tar over som sjef i Favrit.
Foto: Favrit
Selskapet står dermed foran samme veivalg som Y Combinator-grunnlegger Paul Graham diskuterer i sitt mye omtalte essay om «founder mode» vs manager mode og forskjellene i lederstil som det innebærer for startups.
«Founder mode» vs «manager mode»
Favrit (tidligere Ordr) ble etablert i Oslo i 2019 og fikk medvind da de lanserte QR-bestilling rett før Covid-pandemien. Visjonen var å fjerne mye av friksjonen som gjester opplever når de besøker en bar eller restaurant og QR-koder ble første steg på reisen.
Nå teller selskapet rundt 25 ansatte med mer enn 500 kunder i Norge. Til sammen har investorene skutt inn over 200 millioner, blant annet for å videreutvikle den teknologiske plattformen for internasjonal skalering.
Vokser med 80 prosent
Jørgensen tar over et selskap som har slitt med store underskudd, men også god vekst. I 2023 omsatte Favrit for 22 millioner kroner, med et resultat før skatt på minus 36 millioner kroner.
Ifølge selskapet er omsetningen til kundene på plattformen så langt i år (GMV - gross merchandise value) 80 prosent høyere enn på samme tid i fjor.
– Veksten vi har hatt det siste året gjør at vi er klare for å satse videre og derfor styrker vi selskapet med en ny og erfaren CEO i form av Martin Jørgensen, sier styreleder Alf Kåre Knudsen.
Jørgensen har fungert som rådgiver for flere vekstselskaper og har også erfaring som gründer av det fintech-selskapet Net Trans Services som ble solgt til Onyx CenterSource i 2014.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Jeg har fulgt Favrit fra sidelinjen siden den store suksessen de opplevde under Covid. Selskapet er i en spennende fase og det ligger store muligheter vi skal utforske fremover. Jeg ser frem til å bli enda bedre kjent med de ansatte, problemene vi skal løse for kundene våre og bli enda bedre kjent med bransjen. Jeg er stolt av å få lede selskapet som hele tiden pusher grensen for hvordan drive et serveringssted mest mulig effektivt og samtidig gi gjestene den beste opplevelsen, sier han.