hardware
Friske millioner til Nomonos prisvinnende podcast-utstyr
Henter penger for å støtte opp om satsing i USA.
Daglig leder i Nomono, Kristine S. Snyder.
Foto: Nomono
Nomono lager bærbart studio som tar opp lyd i høyere kvalitet og som har programvare som hjelper til med redigeringen.
Løsningen består av en kombinasjon av hardware (the Nomono Sound Capsule), og et digitalt samhandlings- og lydredigeringsverktøy (Nomono Cloud). Utstyret gjør at mange flere kan produsere såkalt romlig lyd i tre dimensjoner.
Markedet er podcast-produsenter verden over.
Nå er det gått ett år siden produktet ble lansert, og selskapet med det skiftet gir fra utviklingsfasen til tidlig kommersiell fase.
Daglig leder Kristine S. Snyder forteller at skalering er høyt prioritert. I fjor hadde Nomono rundt 36 årsverk. Regnskapet for 2023 viser at Nomono hadde salgsinntekter på 5,7 og offentlig tilskudd på 4,1 millioner kroner. Resultatet før skatt endte minus 48,9 millioner.
– Vi har solgt produkter til 10 land, med USA som største marked. Vi jobber blant annet med ledende podkastprodusenter, som Emmy-vinnende Jack Levy, som har uttalt at Nomono er «The single most outstanding audio advancement in the last 10+ years.»
Oljefond-sjef Nicolai Tangen bruker også Nomono i produksjonen av «In good company», hvor han snakker med ledere i flere av selskapene som fondet er investert i.
Ifølge Snyder er det USA som er det store podcast-markedet.
– De har kommet mye lenger enn det vi har her, og det er i USA vi selger aller best. USA blir naturlig nok et marked vi vil fokusere på fremover, sier hun og vedkjenner at etableringen der ikke er kommet langt nok ennå.
– Det krever mye ressurser, så alt til sin tid. Vi må gjøre ting i riktig rekkefølge, sier hun.
– Vi skal videreutvikle produktet med nye features, sier hun og viser til at de om kort tid lanserer en abonnementsløsning (SaaS) knyttet til samhandlings- og redigeringsverktøyet.
Kapitalkrevende varelager
I årsberetningen pekes det på at varelager og fordringer har bundet mye kapital og at markedspenetreringen krever tid og ressurser.
Selskapet har flere tunge investorer som Sintef, Schibsted, Spintop, og har i år hentet 28 millioner kroner i frisk kapital fra eksisterende og noen nye investorer.
Venturefondet Skyfall, som er blant investorene, deltok ikke i runden, og Skyfall-partner Espen Malmo har trådt ut av styret.
Snyder ønsker ikke å kommentere verdsettelsen. Det er kjent at aksjekapitalen i år økt med rundt 50 prosent. Ledelsen forventer å tilføre enda mer kapital dette året.
Samarbeid med verdens største
I mai signerte selskapet en avtale med verdens største podcast-distributør, svenske Acast, som har en teknisk løsning for avspilling og for tiden har rundt 125.000 podcaster i systemet sitt. Gjennom avtalen får Acast-podcaster 20 prosent rabatt på Nomono-utstyr.
– At de verifiserer og promoterer vår løsning betyr selvsagt mye for oss som har lansert et helt nytt produkt og langt på vei definerer en ny produktkategori. Acast støtter et veldig stort nettverk av dyktige innholdsskapere. Det er derfor vi ønsket å danne dette partnerskapet og hjelpe noen av de beste podcasterne i verden med å skape en enda bedre opplevelser for deres lyttere.
Prisvinnende produkt
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Nomonos Sound Capsule har vunnet flere priser. I fjor mottok de SXSW Audio Innovation Award, en pris som skjeldent har gått til et nordisk selskap. Nomono er også anerkjent med priser hos DOGA og Red Dot.
Snyder forteller om mye oppmerksomhet internasjonalt, særlig på grunn teknologien knyttet til romlig lyd (spatial).
– Og vi opplever i dag stor interesse fra ledende globale merkevarer. Det er ingen tvil om at vi har funnet «product market fit» og at kundene er happy, men det tar tid å bygge en helt ny produktkategori. Det tar tid for folk å stole på et nytt produkt, sier hun. – Men det som er veldig positivt nå er at vi opplever at kunder som allerede har kjøpt en, kommer tilbake for å kjøpe flere.