Anders Jørgen Bjørndalen slutter i McKinsey for å bli direktør (chief revenue officer, CRO) i det fintech-orienterte Stacc som har Amp Eleven og Verdane på eiersiden. Som CRO får han ansvar for vekst og kunder.
Stacc leverer IT-løsninger og tjenester for nordiske aktører innen bank og finans.
Anders Jørgen Bjørndalen slutter i McKinsey for å bli direktør (chief revenue officer, CRO) i det fintech-orienterte Stacc som har Amp Eleven og Verdane på eiersiden. Som CRO får han ansvar for vekst og kunder.
Stacc leverer IT-løsninger og tjenester for nordiske aktører innen bank og finans.
I McKinsey har han blant annet jobbet mye med SaaS. Til Shifter spådde han i 2023 at de beste norske SaaS-selskapene kunne se frem til kraftig vekst de kommende årene.
– Jeg har hatt en utrolig kul reise i McKinsey, der jeg har hatt gleden av å jobbe med mange dyktige B2B software selskap på deres vekstreiser og bygget spesialisering innen Go-to-Market. Denne dynamikken var så tiltalende at jeg ville ta steget fra rådgiver til operatør, for å bruke mer tid på å bygge produktbutikk.
– Hva var det med Stacc som gjorde at du ville jobbe der?
– Stacc stod tydelig frem som et selskap som lykkes på en stor arena med moderne og brukervennlige løsninger, levert som konfigurerbare moduler. Hundretusenvis av sluttbrukere nyter av gode og effektive løsninger, mens bankene og finansinstitusjonene kan slippe «IT-hassle» og fokusere på det de er gode på.
Bjørndalen viser til feedbacken fra kundene.
– Resultatene var helt utrolige. De har lynkjapp onboarding av kunder, hvor det tar dager/uker/måneder vs år for konkurrenter. De har 100 prosent automasjon av kredittprosesser som default, 35 prosent økning i kundenes lead konvertering, og 50 prosent effektivitetsbesparelser. Samtidig har de bevist seg «enterprise grade» med internasjonal ekspansjon og stor grad av «inbound», så her finnes det en lys fremtid i møte - og nok av ting å bygge ut.
– Hva tar du med fra tiden i McKinsey?
– Jeg er svært takknemlig for reisen og opplevelsene fra McKinsey, og tar med meg både venner, nettverk og ekspertise innen skalering av B2B programvareselskap. McKinsey har også lært meg tre ting: (1) distinctiveness - fokuser på å bli best mulig i det som gjør deg unikt god, (2) verdier - tør å leve og styre gjennom verdier og prinsipper heller enn regler så langt som mulig, (3) folk - mangfoldig inspirasjon er den beste kilden til gode opplevelser og resultater.
– Hvordan skal norsk fintech vokse videre herfra?
– Nordisk fintech er i en særklasse globalt med utrolig gode produkter som brukerne og finansinstitusjonene nyter glede av hver dag. Da jeg jobbet i McKinsey opplevde jeg stor anerkjennelse blant investorer og operatører internasjonalt over nordisk fintech, og kanskje spesielt norsk fintech. For eksempel er BankID-historien godt kjent og beundret.
Han viser til at flere store land har lite effektive nasjonale ID-løsninger for personer og selskap, eksempelvis USA.
– Mens det kan ta noen minutter å få godkjent en boliglånsøknad i Norge er det normalt med 30 dager dager eller mer i andre land. For å skalere denne produktsuksessen i Norge videre, må vi lykkes bedre med kommersialiseringen, spesielt internasjonalt, være på tærne på adopsjon av DeFi og AI i industriell skala, og forbedre rammevilkårene for teknologibedrifter med ambisjoner. Det som er utrolig spennende er at vi akkurat nå har en unik mulighet til å ta en lederposisjon på disse områdene. Det er jeg svært begeistret for.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.