resultater

Gavekort-oppstart melder om rekordår: Solgte gavekort for 40 millioner 

Tross stramme lommebøker i samfunnet generelt, opplevde Givn vekst i fjor. 

Daglig leder, Erlend Solum Ledang, sammen med Kristine Håheim i Givn.
Daglig leder, Erlend Solum Ledang, sammen med Kristine Håheim i Givn.
Publisert

Stadig flere ser ut til å velge matopplevelser fremfor fysiske gaver, mener Erlend Solum Ledang, daglig leder i restaurantgavekort-oppstarten Givn.

Bakgrunnen for dette er veksten i gavekortvolumet selskapet opplevde i løpet av fjoråret, som var på 44 prosent.

Totalt ble det solgt gavekort for nesten 40 millioner kroner i 2024 gjennom Givn, opp fra 27 millioner året før.

– Jeg tror det er en forandring i gavevalget til både privatpersoner og bedrifter. Flere ønsker å gi noe med mer mening i stedet for fysiske gaver, sier Ledang.

Sikter på lønnsomhet

520 lokale restauranter benytter Givn som løsning for å selge gavekort. Privatpersoner og bedrifter kan også kjøpe gavekort direkte fra Givn, som kan brukes på tvers av alle restaurantene.

Det er spesielt disse gavekortene som ble populære i fjor, rapporterer Givn – med en salgsøkning på 96 prosent.

Direktesalget av gavekort i restaurantene økte også, med rundt 15 prosent.

Tilsammen førte dette til inntekter på rundt fem millioner for Givn, som nå tar sikte på lønnsomhet i løpet av 2026. 

Givn-sjefen lar seg ikke skremme av andre norske gavekortaktører, som for eksempel Diggcard, som for tiden snuser på børsnotering. 

– Vi fokuserer på restauranter og matopplevelser. Selv om løsningen vår fungerer for mange bransjer, er det restaurantbransjen vi har fokus på å hjelpe, sier Ledang og påpeker at Diggcard først og fremst retter seg mot retail-bransjen. 

80 millioner til restauranter

En viktig del av strategien fremover er økt satsing på merkevarebygging. Selskapet har allerede sett gode resultater gjennom sosiale medier og planlegger å intensivere denne innsatsen i 2025.

Ledang forteller at også stadig flere restauranter tar kontakt for samarbeid. 

– Jeg blir overrasket hvis vi ikke har minst 700 restauranter i nettverket vårt innen utgangen av året, sier han. 

Givn-sjefen påpeker at gavekortene ikke bare er en viktig inntektskilde for selskapet, men nettopp også for restaurantbransjen. 

Ifølge han vil kundene nemlig ofte bruke mer enn selve gavekortet, når det blir tatt i bruk. 

Ifølge en markedsundersøkelse selskapet har gjennomført sitter det over 2,5 gjester i snitt ved et bord hvor et gavekort har blitt innløst. 

– Så totalt har gavekort fra Givn bidratt med over 80 millioner kroner til restaurantbransjen i løpet av fjoråret, forteller han. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.