Logistikk
Gjennombrudd for Omnimod: Samme dag som de klippet snoren hos første kunde, ramlet en ny inn
Etter et intensivt år feirer Omnimod første kommersielle kunder, med støtte fra Element Logic, Sondo Capital og nøkkelpersoner fra Autostore-sfæren i ryggen.
– De siste ukene har jeg egentlig gått rundt og vært ganske rørt. Alle her har stått på helt eventyrlig, forteller Tobias Drage Roti, daglig leder og gründer i Omnimod.
Tirsdag denne uken klippet han og medgründer Marius Hamre Nordrik snoren hos deres første kommersielle kunde Kitchn, som nå tar i bruk det avanserte sorteringssystemet for lagerhus som selskapet har utviklet.
Samme dag signerte de også logistikk-selskapet Ramberg som nok en ny kunde, og ifølge gründerne er det flere andre interesserte som nå tar kontakt.
Milepælene kommer etter at selskapet i april sikret 20 millioner kroner i ny kapital gjennom en såkalt SLIP-avtale. I runden kom flere nye aktører inn – deriblant en rekke personer fra sfæren til den børsnoterte enhjørningen Autostore og europeiske VCer.
Gjennombruddene har likevel på ingen måte kommet gratis.
Etter en tøff periode der de har jobbet på spreng for å levere teknologien til kjøkkenutstyrkjeden i tide før høysesongen – som nå er rett rundt hjørnet – kan de endelig senke skuldrene litt, forteller de.
– Det har vært et spinnvilt år fra start til slutt. Vi begynte med litt motgang før en vill sommer med mye produktutvikling kombinert med en «hard deadline» for levering, sier Hamre Nordrik.
– Når man ser tilbake på alt, er det samtidig dødskult, legger han til.
– Ble advart
Blant investorene som bidro i siste runde var Element Logic som har jobbet tett med Omnimod siden de først investerte 15 millioner i selskapet i 2022.
Lagerhusløsning-distributøren gikk denne gangen inn med ytterligere 2,7 millioner for å opprettholde eierandelene.
Omnimod sikret i tillegg Sondo Capital som spyttet inn fem millioner. Den norske VC-aktøren bidro videre med å sikret londonbaserte Tiny VC og Material Ventures, forteller Drage Roti:
– Sammen med egne leads satte Sondo oss i kontakt med rundt 50 aktører, som hjalp veldig. Men det var fortsatt ganske brutalt, sier han og legger til at det skulle mange møter til før de sikret runden.
– Det var i den perioden vi faktisk landet Kitchn avtalen også. Gøy å se tilbake på nå.
Tilbake i 2022 da Element Logic først investerte, ble de advart av norske VCer mot å ta inn en strategisk investor og industriell aktør på eiersiden, forteller han.
– Så da vi fikk vilkårene på plass med Element, snakket de norske VCene om en verdsettelse til under halvparten av den vi sa vi skulle ha. Vi følte det ga et signal om hva slags ambisjonsnivå og tro de hadde på caset vårt, og ble egentlig enige om at det var synd for dem.
Drage Roti fortsetter:
– Så vi tok dermed inn Element Logic alene som jeg, summa summarum, vil si kanskje er det smarteste vi har gjort, sier han og understreker at de har stor tillit til Element og at deres interesser er veldig sammenfallende.
Flere tungvektere inn
To år senere har de altså fått inn flere aktører som har troen på dem, deriblant med bakgrunn fra lagerrobot-selskapet Autostore – en av Norges få enhjørninger.
Nøkkelpersoner som bidrar derfra er blant annet Roar Isaksen (tidligere styremedlem i Autostore), Bent Skisaker (tidligere CFO i Autostore) og Nils Petter Nygård fra EQT, som var involvert i Autostores første investeringsrunde.
I tillegg kommer en rekke nye nøkkelpersoner inn i Omnimods styre, deriblant Pål Vindegg og Christian Rognes (EL Global CPO) som tar over som styremedlem for Element Logic-gründer Dag-Adler Blakseth, mens Christoffer Herheim blir ny styreleder.
– Både med de nye personene som kommer inn på eiersiden og i styret, gjør Omnimod til en veldig troverdig aktør. Nå virker det som om vi har lagt mange brikker på plass som gjør det enklere å se det totale bildet. Vi kan pusle videre mye fortere nå, sier Drage Roti.
Han ønsker ikke å avsløre hva verdsettelsen av selskapet er etter runden, men kan si den er betraktelig høyere enn i 2022 da selskapet ble priset til 100 millioner.
– Imponerende
Henrik Hatlebrekke i Sondo Capital sier det på mange måter til slutt ble en «no-brainer» å satse på selskapet.
– Vi visste Element Logic hadde investert fra før, som var ganske imponerende med tanke på at det var snakk om et ungt team og selskap.
– Så ble vi kjent med det ekstremt hardtarbeidende teamet og ble egentlig bare mer imponert over hva de har fått til på kort tid og med lite ressurser, legger han til.
Hatlebrekke trekker også frem selskapets likheter til Autostore som spennende:
– Det er ikke tilfeldig at dette blir bygget i Norge og at avanserte varehusløsninger blir testet her først.
Hatlebrekke fortsetter:
– Det er masse kompetanse i og rundt Autostore-miljøet, både innenfor teknologi og det kommersielle. Når Omnimod da også hadde fått inn den samme distributøren som Autostore (Element Logic) ble koblingen enda sterkere. Man får ikke noe særlig større markedsvalidering enn det, legger han til.
Hatlebrekke mener i tillegg at Omnimods teknologi vil være kompatibelt med Autostores løsning:
– Autostore håndterer selve lagringen, altså hvor varene oppbevares mens de venter på å bli solgt. Alt som skjer før varene når Autostore – som sortering og sekvensering – er fortsatt gammeldags og lite automatisert. Det er altså tydelig at det er behov for utvikling i denne delen av varehusene, men slike løsninger har først begynt å komme nå.
Med første kommersielle kunde på plass har han stor tro på at viktig dokumentasjon på hvor bra Omnimods løsning faktisk fungerer nå vil hentes inn.
– At andre potensielle kunder vet at man er live hos en kunde med strenge krav og det faktisk fungerer, viser med en gang et helt annet nivå med tanke på soliditet.
Vil pumpe ut løsningen
Med de første kommersielle kundene på plass er planen videre å pumpe ut teknologien til flere gjennom Element Logic, forteller Omnimod-gründerne.
– Videre ønsker vi å finne caser som kan være identiske med disse ferdigutviklede produktene, mens vi utvikler nye produkter. Vi ønsker fremoverlente kunder som ønsker å satse på innovasjon, sier Drage Roti.
Selv om å få på plass leveransen til Kitchn innen Oktober har vært tøff, er Drage Roti klar på at samarbeidet har vært helt avgjørende for dem:
– Vi klarte å levere, og hadde det ikke gått så bra så hadde vi ikke fått på plass Ramberg som ny kunde. Kitchn var faktisk en perfekt kunde for de pushet oss, men samtidig alltid heiet på og tilrettelagt for oss og gjort oss bedre, påpeker han.
Midlene de hentet i april har allerede blitt satt i spill, blant annet for å ligge i forkant med bestilling av nye moduler til teknologien, for å møte etterspørselen fra potensielle nye kunder.
– Det er en hardware-sjappe vi driver, som koster, påpeker Drage Roti.
De planlegger derfor allerede nå neste kapitalinnhenting, uten at Omnimod-günderen foreløpig kan si så mye om det.
– Som et hardware-selskap som har bevist «product-market-fit» og høy betalingsvillighet med en sterk partner i ryggen, har vi plutselig mange muligheter. Før var hardware alltid hard, men spør meg om et år så kan jeg kanskje si at det er noen fordeler ved det også, sier han og ler.
Både han og Hamre Nordrik vil også berømme teamet, som har jobbet hardt denne sommeren:
– Det er sykt kult å se hvordan vi både har vokst som organisasjon, men også hvordan folkene våre har vokst. Å se at de vokser inn i rollene sine og tar masse ansvar er skikkelig kult, sier Hamre Nordrik.