I fem år har leder for digital produktutvikling i Bertel O. Steen,Kristoffer Liabø, drevet nettbutikken MediumTall på fritiden sammen med medgründer Martin Steffensen. Der har de solgt klær spesialtilpasset lange menn.
Annonse
Kort tid etter corona-nedstendingen av Norge i mars, skjøt salget i nettbutikken fart. Interessen kom fra inn- og utland.
– Vi lå plutselig over dobbelt av det vi hadde i fjor. Det var liksom drømmen som banket på døra. Da måtte jeg spørre meg selv; er det dette jeg skal gjøre nå?
To måneder senere sa Liabø opp jobben som digitaliseringssjef, halverte lønnen og satset sammen med Steffensen for fullt på nettbutikken.
Annonse
Optimal timing
– Flere og flere handler på nett, og vi tror det er vedvarende, selv etter corona. Nå har vi brukt fem år på å teste produktet, og fått gode responser. Så nå føler vi timingen er optimal.
– Hvordan blir overgangen fra et så stort konsern til å lage noe eget?
– Det jeg gleder meg aller mest til er å slutte å lage powerpoint-presentasjoner, og heller lage produkter. Det å slippe å overbevise flere ledd for hver avgjørelse. Nå er det oss to, forteller han.
Annonse
I vår har Liabø også jobbet med app-prosjektet Spark, som skal hjelpe bedrifter med crowdsourcing av ideer.
Planen om et eget klesmerke startet for fem år siden. Både Steffensen og Liabø ville starte noe eget. Ideen fikk de midt i en klesbutikk.
– Vi er begge ganske høye, og vi var ute og prøvde t-skjorter. Vi så at de enten var for trange eller for brede. Og lengden var aldri optimal. Så vi bestemte oss for å gå innom fem butikker for å se om de hadde noe egnet for høye menn. Hvis vi ikke fant noe, skulle vi lage vår egen t-skjorte.
Annonse
Etter å ha laget en t-skjorte som ble altfor stor, traff gründerne blink på andre forsøk.
– Vi ble utsolgt på en helg. Så vi skjønte at her var det et marked.
Nå har den ene t-skjorten blitt til et helt sortiment med klær for lange menn. Klærne er ikke merket med vanlige størrelser som «medium» og «large», men etter høyde.
– Hvordan skal deres skille dere ut fra de store aktørene i markedet?
– I tillegg til at vi har en god historie, er vi et veldig spisset produkt. Selv om målgruppen kanskje er mindre, har vi noe de store ikke har, som gjør at vi kan ta en stor plass i Europa.
Liabø mener markedet er stort.
– Gjennomsnittshøyden i Norge er 180 centimeter. Så vi lager kun størrelser som er høyere enn det. Vi blir høyere og høyere som folk også. Det er et marked som naturlig blir større og større hvert år.
Timer verdt mer enn penger
Gründerne merket raskt at bedriften kun skulle drive med nettbutikk.
– Siden dette var på hobbybasis, hadde vi bare tid før og etter jobb. Vi startet med å kontakte butikker, men vi oppdaget raskt at dette var som å booke investormøter. Vi måtte lage presentasjon, de forhandlet på pris. Vi brukte 50 timer per butikk.
Og dette var timer de ikke hadde.
– Vi innså at hvis vi brukte 50 timer på å jobbe med nettbutikk-satsingen, ville vi få mye mer igjen for de timene. Da er det ingen vits å bruke unødvendig tid på butikk-innsalg.
– Vi har ikke penger å skyte inn. Vi har bare tid, og alt blir avkastning per time. Man har ikke råd til ikke-verdiskapende ting.
Liabø forteller at gründerne ikke har tatt ut lønn fra klesselskapet i løpet av de fem årene de har drevet, men skutt alt overskudd tilbake i selskapet. Dette har gjort at de kan vise til en organisk vekst og har i 2020 en estimert omsetning på 3,5 millioner kroner.
I tillegg skal gründerne hente penger til videre vekst på folkefinansieringsplattformen Dealflow.
– Vi har sett flere andre selskaper som har hentet fra egne kunder. Og vi har mange som har fulgt oss i de fem årene, og da er det en drøm å kunne få med de på laget.