CEO Eirik Frøyland Rime og markedssjef Victoria Terese Hauk i Tise.
CEO Eirik Frøyland Rime og markedssjef Victoria Terese Hauk i Tise.

Trikset som hjalp lille Tise til å knuse store Finn.no

Markedsplassen til Finn ble en viktig plattform for Tise da de tok opp kampen – mot nettopp Finn.

Publisert

Den digitale økonomien gir markedslederen store fordeler, og markedsmakten er i hvert fall ikke mindre innen rubrikkannonser.

For å tiltrekke annonser trenger du brukere, men du får ikke brukere før du har annonser.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

TISE AS

TISE AS er et programvareselskap som har utviklet en app og nettside under samme navn, for kjøp og salg av brukte klær, møbler og fritidsartikler. Selskapet tilbyr også Tise Basics, Tise Mobile og Tise Verified Phones.

Les mer om selskapet her

OSLO

Eirik Frøyland Rime

11-20

  • RIME AS
  • AXEL FRANCK NÆSS AS
  • SKANSEBAKKEN AS
Se hele selskapsprofilen

Det er en klassisk catch-22. Men Tise-grunderne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss har likevel lyktes med å utkonkurrere giganten Finn i sin nisje – og nådd 1,1 million registrerte profiler i løpet av fire år.

På veien har de fått nyttig drahjelp fra nettopp Finn. De to fant nemlig en måte å gi selgerne en grunn til å bruke appen selv før de kunne tilby mange potensielle kjøpere:

Gratis reklame hos de store

– Hos oss kunne du designe tisen – annonsen – litt som en reklameplakat. Det ga en merverdi, og mange brukte appen vår til å generere kule salgsplakater for å skille seg ut på de store plattformene. Det ligger mange Tise-annonser ute på Finn, Letgo og salgsgrupper på Facebook, forklarer Frøyland Rime.

Dette ga – og gir – stor reklameverdi for selskapet, siden logoen deres blir synlig på alle disse salgsplakatene, på en plattform med langt større brukermasse.

Etter to år, og tittelen «årets markedsførPer» i 2017, hadde «nykommeren i 2018 nådd 400.000 brukere». Da Finn publiserte annonsetall for brukte klær i fjor, konstaterte Frøyland Rime at Tise hadde 20 prosent flere annonser i samme tidsrom.

Han legger til at de ser mange Tise-annonser hos markedslederne når selskapet nå går inn i nye markeder.

Tise-logoen pryder fortsatt mange annonser for brukte klær på Finn.no
Tise-logoen pryder fortsatt mange annonser for brukte klær på Finn.no

Airbnb gjorde det samme

Tise-grunderne var på ingen måte de første som på denne måten bygde seg opp gjennom å spille på etablerte giganter. Da Airbnb startet, lagde de en automatisk integrasjon med markedslederen Craigslist, slik at alle Airbnb-annonsører kunne publisere annonsen også på Craigslist ved hjelp av ett tastetrykk.

Siden Airbnbs annonser hadde langt bedre utforming enn rubrikkene til giganten, oppdaget utleierne ifølge Growthhackers raskt at nykommeren ga høyere inntjening, slik at svært mange av dem byttet plattform permanent.

– Jeg vet ikke om drahjelpen fra andre plattformer var avgjørende for oss. Men det hadde i hvert fall en medvirkende effekt å kunne spille på gigantene, sier Eirik Frøyland Rime.

Identifiserte nisje

Muligheten for å «pimpe opp» annonsene hang nøye sammen med hele grunnideen til de to Tise-grunderne.

Finn hadde 115.000 nye Torget-annonser og 2,2 millioner unike brukere i uka da de lanserte Tise i 2016. Selv hadde de – per definisjon – ingen brukere. Likevel konkluderte de med at de hadde en sjanse.

De mente at Schibsted-plattformen ikke appellerte til yngre brukere.

– Ulempen ved å være stor, er at du ikke kan spesialisere deg. Du må passe til alle. Dermed kan du ikke lage en løsning som er både enkel og oversiktlig nok for de eldre, og morsom og inspirerende for de unge, sier Frøyland Rime.

Han konstaterer at nisjer ofte vil være veien å gå når mindre aktører skal ta opp kampen mot de store, men understreker at nisjefokuset ikke behøver å bety at man konsentrerer seg om kun én type produkter.

– Nisjen kan også bestå i måten du fremstiller deg på, eller målgruppen du retter deg mot, sier han.

– Uansett hva du vil gå inn i, må du analysere hvilke fordeler de store har og om du som spesialist kan oppnå fordeler som overgår disse, sier han.

Også bruktappen Letgo preges av Tise-annonser.
Også bruktappen Letgo preges av Tise-annonser.

Jobber kontinuerlig med DNA

Med 700.000 profiler i Norge nærmer Tise seg brukermassen Fløyland Rime i 2018 antydet kunne være taket i Norge.

Grunderen bekrefter at veksten fører til at de må jobbe mer bevisst for å beholde DNA-et og appellen blant hovedmålgruppa.

– Markedsavdelingen jobber med det hele tida. Vi fremmer innholdet til kjernemålgruppa, samtidig som vi sørger for at også andre målgrupper kan glede seg over appen, sier han.

I tillegg til brukte klær opplever Tise bra vekst innen interiør, møbler og barneutstyr. Frøyland Rime opplyser at de ikke har konkrete planer om å utvide tjenesten til nye kategorier.

– Så vi får ikke bilannonser på Tise?

– I så fall måtte det bli elbiler. Vi er opptatt av bærekraftperspektivet i det vi driver med. Men kanskje det. Også enkelte typer jobbannonser og kule leiligheter kan potensielt være interessant. Men vi har ingen planer per nå. Fokus er viktig! svarer han.

Finn vil ikke stoppe Tise-bilder

Produktdirektør Kathrine Opshaug Bakke i Finn Torget sier at de er klar over at Tise-bilder ofte blir brukt også på Finn.

– Vi har tatt et valg om å ikke gjøre noe med dette. Det er opp til brukerne å bestemme hva slags bilder de vil bruke, selv om det ikke nødvendigvis er optimalt å bruke samme bilde siden formatene er forskjellige, uttaler hun.

Hun melder videre om 15 prosents vekst i antall annonser innen kategorien "Klær, kosmetikk og accessoirer” i april sammenlignet med fjoråret.

Powered by Labrador CMS