salg
Graphiq solgt til svensk startup
Tre år gamle Klingit kjøper den norske frilansplattformen. – Veldig riktig, sier gründer Jakob Palmers.
Tidligere i år åpnet Jakob Palmers opp om den første tiden i Graphiq, selskapet bak den ni år gamle plattformen som kobler frilansdesignere med prosjekter.
Gründerne lot seg tidlig inspirere av norske startup-raketter, som Gelato, Kahoot og Xeneta, og satte seg hårete millionmål. Den raske veksten kom imidlertid med en bismak, og etter pandemien vridde de fokus om til å bygge en lønnsom forretningsmodell i stedet.
Palmers har også delt denne historien i Shifters podcast.
Samtidig ble ambisjonen om å bygge noe virkelig stort aldri borte, forteller han - og deler torsdag morgen nyheten om salg av Graphiq til Klingit, etablert i 2021.
Det svenske selskapet tilbyr en abonnementstjeneste for ulike typer kreativ produksjon, fra å skape en visuell identitet, tekst, nettside, annonser, presentasjoner eller videoinnhold for sosiale medier. Kundelisten inkluderer selskaper som Foodora, Schibsted og Kry.
– Dette føles bra, sier Palmers til Shifter.
– Vi var jo veldig fornøyd med den forbedringen vi gjorde etter pandemien, men vi har også savnet litt moment, og da vært avhengig av enten å få inn mer kapital, for å få tak i flere folk, eller få inn en god partner, så nå kjenner vi at dette er veldig riktig.
I dialog med 30 aktører
Hele Graphiq-teamet blir med over til nye eiere. De skal nå lede Klingits inntog i Norge.
Selskapet er allerede til stede i Finland, i tillegg til Sverige.
– Vi deler samme visjon og har en felles oppfatning av hvordan vi vil utvikle selskapene videre. Når vi nå samles under samme tak, får vi enda større muligheter, sier Palmers.
De norske gründerne har i over to år vært åpne for ulike sammenslåinger og snakket med over 30 aktører, forteller Palmers videre.
– Men det har gjerne vært typisk tradisjonelle byråer, som prøver å pakke det inn på en annen måte. Klingit har derimot jobbet mot samme visjon som oss fra dag én. De har bygget en teknologiplattform og ønsker å tenke nytt, sier han.
– Tre år mot ni år på baken; ligger dere trygt her, da?
– Jeg føler meg ganske komfortabel. De er omsetningsmessig på to-tre ganger'n av oss nå. Mange i lederteamet har også vært med å bygge selskaper før, og har de flere sterke investorer på eiersiden. Så de har en veldig bra posisjon - og veldig bra traction.
– En milepæl for deg?
– Ja, du kan si det. Jeg er utrolig stolt. Vi startet jo Graphiq siste året på studiet i Trondheim, så dette har vært levebrødet mitt fra da til nå. Det er utrolig kult.
– Bortsett fra at du har tre små barn, kommer du til å sove bedre om nettene nå?
– Jeg tror det blir ganske likt. Jeg kjenner fremdeles på et enormt eierskap til visjonen vi deler og reisen vi nå skal ut på. Samtidig vil jeg nok føle meg litt mindre ensom, i form av at vi nå er enda flere som vil det samme. Jeg ville gått i krigen med disse folka.
– Får tilgang til verdensledende kreatører
Graphiq har i dag 150 aktive kunder og har de siste to årene omsatt for 32 millioner kroner.
Selskapet har seks ansatte og et kuratert nettverk med over 120 frilansere, hvorav flertallet er norske. På kundelisten står store bedrifter som Telenor og Orkla - og startups som Remarkable og Carbon Crusher.
– Klingit og Graphiq har vært på parallelle reiser der vi begge har forsøkt å forandre en byråmodell vi anser som utdatert, sier Klingits daglige leder Anders Ringstedt.
– Gjennom sammenslåingen får vi tilgang til verdensledende kreatører, samtidig som Graphiqs kunder kan dra nytte av vår plattform og leveransemodell. På denne måten drar vi nytte av begge selskapers sterkeste sider og ser mange synergier, sier han.
Kjøpesummen består av en blanding av kontanter og aksjer, men aktørene vil ikke dele detaljer i avtalen.