finansiering

Grepene bak megaveksten i Folq

Konsulent-sjefen har skrotet strikk- og bindersløsningene og satser internasjonalt.

Eldri Coll Mossige, daglig leder i Folq, en digital og selvbetjent markedsplass for konsulentbransjen.
Publisert

Folq har tjuvstartet lanseringen i Sverige, og 400 svenske konsulenter er allerede registrert på den selvbetjente plattformen som matcher dem med oppdragsgivere.

Totalt er over 1400 om bord, og selskapet bak omsatte i fjor for 135 millioner kroner.

Et hopp fra 78 millioner kroner året før.

– I 2022 har vi økt veksttakten til 100 prosent, sier Folq-sjef Eldri Coll Mossige.

– Hadde vi valgt å bli i det norske markedet, ville vi blitt lønnsomme i 2023, sier hun.

Fjorårets regnskap viser et tap på 3,2 millioner kroner.

Skal hente fra 25 millioner kroner

Men Folq vil ut. Sverige er selskapets første av mange stopp, men før de holder inne gassen, med et lokalt salgsteam i nabolandet, er planen å hente 25 millioner kroner.

– Vi har opplevd en overveldende interesse på denne runden, sier Coll Mossige.

– Vi har jo vært optimistiske nettopp fordi vi har vist så gode resultater fra sist runde. Vi har brukt de pengene godt, sier hun - og viser til at de i fjor hentet 16 millioner kroner.

Eksisterende aksjonærer og Folqs egne konsulenter på plattformen har ifølge Coll Mossige indikert interesse for å investere 13 til 20 millioner kroner.

– Interessen fra eksisterende aksjonærer og konsulenter på plattformen er så god at vi kan gjøre hele emisjonen med dem, sier Coll Mossige.

Likevel er de nå i dialog med flere større investorer, lokale så vel som internasjonale.

– Med riktig partner og prising, vil vi gjerne ha med en slik aktør med på ekspansjonen og reisen videre, sier hun.

Dette systemet var avgjørende

Hun deler videre en rekke grep bak selskapets vekst. De siste tolv månedene har Folq omsatt for 200 millioner kroner, og målet er 1,5 milliarder i 2025.

– Vi har doblet staben og profesjonalisert måten vi jobber med salg på. Vi har også automatisert flere prosesser og fått opp en mye mer solid rigg med CRM-system og andre støttesystemer.

– Hvor avgjørende er et CRM-system?

– Som de fleste oppstartsselskaper har vi levd med endel strikk- og binders-løsninger på baksiden av tjenesten vår. Med et fullverdig CRM-system har vi redusert sårbarheten vår og økt effektiviteten i det å ta i mot nye registreringer, gjøre kvalitetssikring av konsulenter og sikre en god onboarding og oppfølging av brukere på begge sider av plattformen, sier hun.

– Hvilke flere prosesser er automatisert?

– Vi har hatt fokus på å automatisere bort administrasjonsoppgaver som stjeler tid, men som ikke skaper verdi i seg selv. For eksempel har vi automatisert bort hele faktureringsjobben for konsulentene på plattformen. Nå trenger de bare å trykke på en knapp etter at timene er ført, så går fakturaen av seg selv.

Folq har for første gang også investert tungt i markedsføring.

– Vi har tidligere basert oss mye på "word of mouth", frem til ganske nylig, egentlig. Vi fikk ansatt en tekstforfatter rett etter emisjonen i fjor, og så har vi rekruttert en "head of marketing". Nå gå vi virkelig inn for å bygge denne markedsføringskapabliteten.

Fra megavekst til bar bakke

Markedsføringen blir en også viktig ingrediens i ekspanderingen, forteller hun.

– Vi ønsker å komme kjapt opp og stå i Sverige. Etter tre år i Sverige skal vi omsette for mer enn det vi gjør etter fem år i Norge, sier Coll Mossige.

– Hva er planen?

– Vi kommer til å ansette en person som vil ha ansvar for innhold og markedsføring i Sverige, som vil få ansvar for SEO, kampanjer og kanalmiksen lokalt. Vi ser for oss å investere en del i taktisk digital markedsføring mot relevante målgrupper, da dette har gitt god effekt og vekst i det norske markedet. Linkedin, Google og Facebook blir viktige kanaler både med tanke på organisk og betalt markedsføring.

– Samtidig starter vi nærmest på bar bakke i Sverige, så vi må bygge nødvendig kjennskap til Folq og plattformen vår i et nytt marked. Spesielt gjelder dette kjøpersiden av plattformen, selskaper som har behov for å leie inn it-konsulenter.

Folq har det siste året også utvidet tilbudsporteføljen overfor konsulentene.

– Vi har fått på plass flere fordeler, som gratis helseforsikring mens de jobber gjennom oss og gode avtaler på kontorplasser; alt som skal gjøre livet for en selvstendig konsulent bedre, sier Coll Mossige.

På denne måten vil Folq skille seg ut

Tross at det svenske konsulentmarkedet er langt mer modent - med tanke på bruk av meglere og utbredelsen av selvstendige konsulenter og mindre konsulentselskaper, tror hun Folq vil skille seg ut.

– På hvilken måte?

– De svenske oppdragsgiverne er vant til å bruke meglere som match-makere. Vi kommer inn med en selvbetjent plattform som setter oppdragsgiver og konsulent i direkte kontakt, basert på datadrevet match-making. Dette effektiviserer prosessen og gjør at konsulentkjøper og konsulent får større kontroll over innleieprosessen.

Hun fortsetter:

– Det at vi har et trangt nåløye for å godkjenne konsulenter har også vært et viktig fortrinn i det norske markedet, og dette vil vi videreføre når vi går inn i Sverige. For konsulentene er prismodellen vår, med lave og transparente marginer, noe som skiller oss positivt ut blant mengden av meglere. Muligheten til å ta oppdrag på tvers av landegrensene ser vi også at er attraktivt for svenskene.

Utfordringen blir, som i Norge; hele tiden å balansere tilbud og etterspørsel.

– Det er viktig at oppdragsgiverne opplever at det er et godt utvalg av konsulenter som er, eller snart blir, ledige når de logger inn på Folq. Hvis inntrykket er at alle konsulenter er utsolgt to ganger, logger de gjerne ikke inn igjen. Det har vi et kjempestort fokus på, og da handler det om å være i kontakt med markedet. Vi må hele tiden se hvordan det svinger, og der kommer salgsteamet vårt inn, sier Coll Mossige.

– Hvis vi for eksempel ser en stor etterspørsel etter en viss type kompetanse, må vi gå målrettet ut og markedsføre de oppdragene og rekruttere flere konsulenter med den kompetansen inn på plattformen, legger hun til.

Folq-sjefen har en plan om å fullføre finansieringsrunden innen kort tid.

– Vi har et mål om ikke å gå for langt ut i oktober før vi er i mål. Vi er utålmodige med å komme i gang for alvor i Sverige så snart som mulig, sier Coll Mossige.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*