Daglig leder Stig Jacobsen, stjernekokk Trond Moi, som er med som rådgiver i startuppen og styreleder Asgeir Hartveit

Gründer-bølge i matsvinn: Startup henter millioner og har stjernekokk som rådgiver

Share not Waste er det nyeste tilskuddet av gründere som vil unngå at mat ender opp som søppel.

Publisert Sist oppdatert

Share not Waste gikk i slutten av juli live i et etter hvert velfylt marked av apper og selskaper som tilbyr en slags markedsplass for matvarer som ellers ville endt opp som søppel.

Too Good to Go, Throw No More, Savvie og Are Traasdahls Crisp, er fire eksempler på selskap med samme mål, men med litt forskjellig innfallsvinkel og vri på løsningen.

Share not waste jobber helt i starten av næringskjeden med sin nye app Fuud. Innen matbransjen skiller man internasjonalt mellom food loss og food waste, ut fra hvor svinnet oppstår.

Prosenter svinn er ofte størst hos forbruker, det vil si food waste. Prosenter som tapes tidlig i verdikjeden har likevel stor effekt på andelen av produsert mat som til slutt blir spist.

Styreleder og gründer i nykommeren, Asgeir Grøneng Hartveit, forteller de også har en annen take enn konkurrentene.

De har to modeller: et slags digitalt bondens marked og en mulighet for henting av mat gratis gjennom et månedlig abonnement.

– Vi har en app, Fuud, hvor brukeren kan finne aktører i nærheten som selger lokal mat. Det kan være alt fra etablerte utsalgssteder, gårder eller folk som av en eller annen grunn har store lager av mat de ikke får solgt på tradisjonelt vis, sier han.

Det vil naturlig nok være mest pågang om sommeren, men selskapet har også sett muligheten for resten av året. Rotgrønnsaker lagres godt og kan selges på vinteren. Det samme kan fisk, kjøtt og vilt.

Flyttet til Norges høyborg for lokal mat

Det Trondheims-baserte selskapet ble først etablert i Kristiansand på begynnelsen av 2020. Nå har de relokalisert til trønder-byen. Det har vært et strategisk valg.

– Trondheim og resten av Trøndelag har et stort og etablert jordbruk. Innbyggerne er også over snittet opptatt av å spise lokale varer. Det gjør det til det perfekte stedet i Norge for å starte opp, sier gründeren.

Appen gikk live i slutten av juli. Brukerne har ikke kastet seg over, men Hartveit forteller at de allerede har landet avtaler med Boligbyggelaget TOBB og Fjordkraft, som tilbyr et rabattert abonnement til sine medlemmer og kunder.

I første omgang fungerer abonnementsløsninger for gratismat slik at brukeren betaler en fast pris på 49 kroner i måneden — studentpris kroner 29.

For det har man mulighet til å hente mat gratis fra forskjellige steder: det kan blant annet være folk med store epletrær i hagen, eller plommer som de ikke får høstet inn.

Ved å legge ut ting gratis, vil en produsent få bedre plassering på appen og lavere transaksjonskostnader når man skal selge noe.

Venner, familie og Folkefinansiering

Så langt har gründerne med venner og familie investert rundt 1,6 millioner i selskapet. Nå er de igang med en folkefinansieringskampanje. Så langt har de fått inn 250 investorer som til sammen har investert 3,2 millioner kroner. Minstemålet de satt før kampanjen ble satt i gang, var 2,2 millioner kroner.

Styrelederen er fornøyd med mottagelsen. Han er spesielt glad for at de har fått så mange investorer med.

– Det er alltid krevende med produktet som retter seg mot konsumenter, så ved å ha mange investorer får vi også mange ambassader rundt om i landet.

–Det har blitt mange aktører i markedet som prøver på det samme som dere. Hvordan skal dere lykkes?

– Timing er avgjørende for alle startups. Og tiden har aldri vært bedre for å lansere et produkt som hjelper folk med å unngå matsvinn, spare penger eller tjene penger, for selgerne våre. Folk vil også ha lokal mat, vi gjør det enklere å få det, uten at det nødvendigvis trenger å bli dyrere, sier Hartveit.