Svein Olav Munkeby i NTE og Joar G. Harkestad i Hark Technologies (t.h.).
Svein Olav Munkeby i NTE og Joar G. Harkestad i Hark Technologies (t.h.).

Gründeren vil hjelpe strømselskapene å gjøre strømmen smartere og billigere for kundene

Fornybarselskapet NTE investerer fem millioner kroner i strømstartupen til Joar G. Harkestad.

Publisert Sist oppdatert

Harkestad fikk gründerideen da han bodde i en gammel kjellerleilighet under sivilingeniørstudiene i Trondheim. Leiligheten var dårlig isolert - varmen lakk ut og kulda lakk inn. En strømregning på 2500 kroner for november ble i meste laget for "fattige" studenter, så han og de to bo-kompisene begynte et nøysomt spareprogram der de skrudde ned varmen når de sov eller var bortreist. Grepene gjorde at de fikk strømregningen ned i 1500 kroner senere på vinteren.

- Det var jo veldig kaldt når vi sto opp eller kom hjem. Så vi laget et styringssystem koblet opp til alarmen på mobilen, sier gründer og daglig leder i Hark Technologies, Joar G. Harkestad.

Energiselskap investerer

Ideen fra den kalde kjellerleiligheten ble etter hvert til et prosjekt på EntreprenørskolenNTNU. Deretter har det gått slag i slag.

Selskapet har nå over 1000 enheter utplassert i piloter hos norske strømkunder. Trondheims-baserte Hark Technologies hentet nylig fem millioner kroner fra energiselskapet NTE, til en verdsetting på 45 millioner kroner.

Prosjektet handler ikke lenger bare om å kutte noen kroner på oppvarming her og der, men en patentert teknologi som kan spare både samfunnet og strømkundene for store summer.

- Økt bruk av induksjonsovner og en eksplosiv vekst i elbiler og elbilladere, samt stor grad av elektrisk oppvarming av norske husstander, skaper i perioder en høy belastning på strømnettet. Fortsetter denne trenden, kan strømnettet bryte sammen flere steder i landet, sier Harkestad, nå tre år etter oppstarten.

Algoritme for billigere strøm

Selskapet er en av flere nye aktører som benytter seg av mulighetene som har oppstått når kunder over hele landet har fått nye smarte strømmålere i sikringsskapene. Neste år innfører myndighetene såkalte effekttariffer for norske strømkunder. Det kan blant annet føre til at det blir dyrere å bruke mye strøm til ulike formål på en gang. På denne måten skal man sørge for at strømnettet ikke overbelastes.

For en vanlig forbruker kan det bli mye å tenke på, når man skal skru ting av og på. Det er her Harks hardware og software skal hjelpe kundene å fordele strømforbruket mer jevnt - for eksempel ved at du automatisk tar en pause i elbilladingen eller drift av varmtvannstanken når du lager middag på induksjonsovnen. Enheten monteres direkte i sikringsskapet. Monteringen er meget enkel, og kan gjennomføres av alle voksne personer.

- Systemet vil hjelpe kundene å flytte strømforbruket til tidspunkter hvor det er billigere, forteller Harkestad.

På lag med storselskapene

Hark Technologies er som nevnt langt fra de eneste i markedet, heller ikke blant startups. Velkjente Tibber er blant de storvokste oppstartsselskapene som gjør det skarpt innenfor dette segmentet. Vibb er en annen konkurrent.

– Den viktigste forskjellen er at vi leverer en åpen løsning som er uavhengig av strømleverandør, en såkalt “white-label”-løsning. I stedet for å lage en ny utfordrer i markedet ønsker vi å hjelpe de eksisterende selskapene med å henge med på utviklingen og digitaliseringen. De andre løsningene er knyttet opp til bestemte strømleverandører, påpeker Harkestad.

Selskapet har allerede flere titalls pilotkunder i strømbransjen - deriblant både nettselskap, strømselskap og smarthusleverandører. Etter investeringen fra det trønderske energiselskapet NTE forbereder Hark nå en større utrulling i markedet.

Hindre kundeflukt

Harks betalende kunder er således strømselskapene, som i sin tur distribuerer hardware og løsning videre til sine kunder igjen. Løsningen kan både gå inn som et API i strømleverandørenes apper eller også at Hark bidrar med en egenutviklet "white label"-app.

Harkestad tror løsningen kan hjelpe strømselskapene å holde på kundene, i en tid der det er knallhard priskrig mellom aktørene.

- I dag kjemper mange om å selge det billigste produktet. Men med dette systemet kan man redusere strømforbruket i stedet.

Ny emisjon til våren

Planen er å øke staben betydelig de neste månedene, og målet er å selge nærmere 20.000 enheter i år. Gründerne ga i emisjonen med NTE fra seg rundt 12 prosent av selskapet. Til våren planlegger de en ny emisjon for å booste veksten ytterligere.

- Å få med seg NTE på eiersiden har vært viktig for oss. Nå har vi fått kapital og kompetanse for å vokse videre både nasjonalt og internasjonalt. Vi skal ansette flere personer både på salg og utvikling. Vi kommer til å jobbe for å hente inn mer kapital og nye eiere i takt med vår vekst, sier Harkestad.

Foruten det norske markedet snuser selskapet nå på det svenske markedet. Satsingen er imidlertid satt noe på vent som følge av koronasituasjonen. NTE i Norge gir imidlertid gass.

- Storskala-prosjektet har vært vellykket og synliggjort flere muligheter for utvikling av nye digitale produkter og forretningsmodeller. Vi har derfor valgt å investere i dette selskapet. Det gjør vi fordi vi ønsker å satse videre i denne delen av strømmarkedet, sier konserndirektør Svein Olav Munkeby i NTE i en melding.