shifter dypdykk

Han gir råd til over hundre startups, og ser litt for mange gjør denne feilen

– De er lykkelig uvitende, sier Ove Gjelsvik, inkubatorleder ved VIS, om feil bruk av svettekapital blant ferske gründere.

Ove Gjelsvik, inkubatorleder ved Vestlandets Innovasjonsselskap (VIS) i Bergen.
Publisert

– Dette er hverdagslig tematikk for oss.

Det sier Ove Gjelsvik, inkubatorleder ved Vestlandets Innovasjonsselskap (VIS) i Bergen.

– Det høres veldig greit ut å få en utviklingsjobb gjort uten å betale for det, men det er en del utfordringer og fallgruver hvis man ikke har gjort dette tidligere, sier han.

Gjennom VIS' ulike ordninger, er over hundre oppstartsselskaper tilknyttet dem, og ifølge Gjelsvik bruker mange svettekapital som et redskap i større eller mindre grad.

Han sier de må være aktive i rådgivningen hva gjelder å bytte aksjer mot tjenester, enten gjelder ansatte eller leverandører, men allerede før oppstartsselskapene kommer til VIS, har de gjerne "shoppet" vennetjenester av kjente og kjære i en grytidlig fase.

– De er lykkelig uvitende om at de kanskje burde ha gjort det på en annen måte. Dette er ganske vanlig, ser vi, og det er ikke bra, sier Gjelsvik.

Slik bør du gjøre det i stedet

Hvis man er nødt til å gjøre det, fortsetter inkubatorlederen, må det i så fall gjøres på en veldig gjennomtenkt måte. For eksempel kan man bli enige om å betale ut personen som utfører tjenesten, enten helt eller delvis, når selskapet kommer i posisjon til det.

Gjelsvik tror mange tenker at det "går greit" å dele bort en prosent eller to, men sier andelen kan bli fryktelig høy for de 50 eller 200 arbeidstimene som blir lagt til grunn.

– Da står det ikke i forhold. Den største utfordringen er å sette taket; hvilken prosentandel som skal gis bort, sier han og legger til:

– Én prosent for en som ikke har peiling, høres kanskje lite ut. Men tre prosent er tre ganger så mye, sier Gjelsvik.

Han tror mange gründere kanskje har lest at det kan være lurt å betale med svettekapital, men at de dropper å forhandle med leverandøren av tjenesten.

– Hvis vi får gründeren til heller å stille spørsmål som; ønsker du et oppgjør i cash og aksjer, eller mulighet til faktisk å få penger om 12 måneder? Ønsker du å vente fem måneder, eller fem til ti år? Hvis man velger å få utbetalt en kompensasjon for jobben etter noe tid, i tillegg til noen aksjer, er det mye bedre, sier Gjelsvik.

Dette punktet kan bli et problem senere

Imove-gründer Hans Kristian Aas påpekte i denne saken om svettekapital, hvor viktig det er at de du får på eiersiden i tidlig fase, faktisk er noen du ønsker å ha der i lang tid.

– Hvis selskapet lykkes og skal ut å hente kapital fra et venture-fond eller en profesjonell investor, er eierstrukturen noe av det som vektlegges mest, sa Aas.

Også Gjelsvik understreker hvor uheldig det kan være å vise til en rotete eierstruktur på et senere tidspunkt i selskapsreisen.

– I en tidlig fase tenker man ikke nødvendigvis på at man skal hente kapital både to og fem ganger til, hvis alt går etter planen, sier han.

Slik tenker en stor investor

Yngve Tvedt, investeringsansvarlig i Norselab, blant landets mest aktive VC-aktør, bekrefter at eierstruktur er et viktig sjekkpunkt når de vurderer en investering.

– Vi er alltid interessert i hvordan "cap table" er skrudd sammen når vi vurderer investeringer, men vi har ingen sjablongmessig tilnærming til dette. Vi gjør individuelle vurderinger av hvert case, sier Tvedt og fortsetter:

– En faktor vi gjerne vektlegger, mer enn bare hvordan cap table ser ut, er om de som står på "cap table", bidrar med noe positivt for selskapets vekst, sier han.

Gjelsvik mener det vil være viktig å få på plass et universielt rammeverk for svettekapital-avtaler.

– Har du ikke erfaring, vet du heller ikke konsekvensene av en eller fem prosent frem i tid. En gründer bør ha mest mulig eierskap, og mest mulig betyr ikke 50,1 prosent. Det er mye mer enn det som gjelder, men det har mange ikke et forhold til i tidlig fase.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*