kapital
Han jobber for at nordnorske investorer går inn i startups - ikke bare laks og eiendom
En region der det er billig å leve og bo er perfekt for å bygge oppstartsselskaper - et unikt konkurransefortrinn foran Oslo der alt blir dyrt. Det er noe av innsalget til Erik Jensen Liland, ny spaltist i Shifter.
Erik Jensen Liland i Kunnskapsparken Bodø, som driver Inkubator Salten.
Per-Ivar Nikolaisen
– Eiendom, laks eller industri – investeringer i oppstartsselskaper blir i beste fall venstrehåndsarbeid, sier Erik Jensen Liland, seniorrådgiver i Kunnskapsparken Bodø, som driver Inkubatoren i Salten, Lofoten og Vesterålen.
Mangelen på investorer som vil satse pengene på nordnorske oppstartsselskaper, er et av temaene han vil ta for seg når han nå skal bidra med faste kronikker her i Shifter.
Fremover vil han jevnlig dele sine tanker om oppstartsmiljøet, med særlig fokus på utfordringene og mulighetene i den nordligste landsdelen.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Fra entreprenørfamilie til investeringer
Liland kommer fra Sulitjelma, en bygd med dype røtter i innovasjon og entreprenørskap.
– Sulitjelma fikk elektrisitet nesten rett etter at Edison oppfant lyspæra. Det viser at vi har innovasjon i ryggmargen, sier han.
Denne arven har preget både hans karriere og hans familie, som har vært sentrale i å realisere flere prosjekter i regionen. Sammen med familiekontorene Eidissen og Wenberg var Liland blant annet involvert i utviklingen av en ny reiselivsdestinasjon i hjembygda. Prosjektet inkluderte byggingen av to lodger, med planer om å skalere opp til flere, og var rettet mot å tilby high-end opplevelser for det internasjonale markedet.
– Det var en utrolig lærerik reise, men korona og norsk byråkrati satte dessverre en stopper for planene, sier Liland.
Flere av de samme personene har også vært drivkreftene bak Kobberløpet, som har blitt en del av Ski Classics-serien, der verdens seigeste og beste langrennsløpere knives i renn som Marcialonga, Vasaloppet og Birkebeineren. Løpet har vokst til å bli en av Nord-Norges største sportsbegivenheter og trekker årlig verdenseliten i langrenn til startstreken.
«Skin in the game»
Liland har vært aktiv som gründer, investor og rådgiver i over syv år, med et tydelig fokus på Nord-Norge.
– Jeg har investert både egne penger og «sweat equity» i startups her i regionen. Et av selskapene jeg investerte i, er i dag blant Norges hurtigst voksende teknologiselskaper. Det har vært en fantastisk reise, men noen prosjekter har også vært «learning by burning», sier han med et smil.
Disse erfaringene har gitt Liland en klar filosofi for hvordan gründere bør tenke:
– Selg først, bygg etterpå. Jeg har selv kjent hvor blytungt det er å gjøre det motsatte. Derfor oppfordrer jeg alltid gründere til å komme seg ut i markedet så tidlig som mulig.
Han har jobbet tett med familiekontorer og PE-miljøer i nord, men også fra Oslo, hvor han i Compedge jobbet sammen med noen av Norges skarpeste markedsføringshoder. De siste årene har han altså brukt denne kunnskapen som seniorrådgiver i Nord-Norges største inkubator.
Vil løfte Nord-Norge
Gjennom sin rolle ønsker Liland å gjøre Nord-Norge mer attraktiv for både gründere og investorer.
– Regionen har et unikt konkurransefortrinn: Du kan bootstrappe mye mer enn i Oslo, hvor det er dyrt å bo og leve, sier han.
Liland er også opptatt av å bygge nettverk, både nasjonalt og internasjonalt.
– Utenlandske investorer bryr seg ikke om hvor gründeren kommer fra. De leter kun etter gode deals, sier han.
Denne innsikten har ført til flere initiativer, som «The Ones to Follow» under Slush i Helsinki, hvor nordnorske gründere fikk pitche for norske og utenlandske investorer. Lignende prosjekter planlegges nå under TechBBQ i København i august.
Les hans første kronikk her.
Har du som Erik Jensen Liland kunnskap, erfaringer eller meninger du mener Shifters lesere bør få med seg? Vi oppfordrer deg til å sende inn debattinnlegg! Vi er alltid på jakt etter innsikt som kan bidra til diskusjonen om teknologi, innovasjon og næringsliv.
Ikke alt vil bli publisert, men vi leser og vurderer alle innlegg og gir tilbakemelding. Vi prioriterer tekster som deler kunnskap og perspektiver, fremfor ren markedsføring av selskaper eller produkter.
Send ditt bidrag til oss på redaksjonen@shifter.no – vi ser frem til å høre fra deg!