Sportstech
Har jobbet med globale artister som Justin Bieber og Madonna: Nå blir dansestjernen tech-gründer
Med Reodor Studios i ryggen går Mona Berntsen inn i tech-verdenen med Tiny Studios – en plattform for dansestudioer og instruktører.
– Jeg ønsket å gi noe tilbake til fellesskapet som har formet meg som person og som utøver, sier gründer Mona Berntsen.
For de fleste nordmenn er hun best kjent fra scenen og TV-skjermen, hvor hun har jobbet med globale stjerner som Justin Bieber, Madonna, Coldplay og Chris Brown.
Nå satser Berntsen på en gründerkarriere med Tiny Studios – en plattform for alle prosessene dansestudioer og instruktører må håndtere i hverdagen – fra booking og betaling til kommunikasjon og økonomi-håndtering.
Etter utallige timer i studioer verden over har Berntsen nemlig selv fått erfare at mange sliter med en overveldende mengde administrative oppgaver.
– Mange studioeiere og pedagoger har mange hatter – de er instruktører, administratorer, mentorer, omsorgspersoner, markedsførere og økonomiansvarlige på én gang, påpeker Berntsen.
Særlig mindre, uavhengige studioer mangler ressursene til administrativt personale eller til investering i skreddersydde løsninger som håndterer dette, påpeker hun videre.
Ved å tilby en plattform som løser dette på en plass håper Berntsen dermed å gjøre det lettere for aktørene å konsentrere seg om det de elsker – nemlig å danse.
Med venturestudioet Reodor Studios i ryggen ønsker selskapet å ta en stor jafs av et globalt marked som de verdsetter til opptil 200 milliarder kroner.
Mange likheter med dans
Overgangen fra profesjonell danser til tech-gründer har vært både spennende og utfordrende for Berntsen
Det er likevel flere likheter mellom de to arbeidshverdagene enn man skulle tro, forteller hun:
– Som profesjonell danser har jeg lært viktigheten av disiplin og det harde arbeidet som kreves for å terpe på detaljer – ferdigheter som jeg håper kommer til nytte som gründer.
– Å bygge et tech-selskap krever også godt synkronisert lagspill, noe som har vært en stor del av min dansekarriere, legger hun til.
Nettopp det å jobbe dedikert er noe av det viktigste hun tar med seg av erfaring i inn startupen.
– Å være en del av dette i så mange år har gitt meg en genuin innsikt i behov, og jeg ønsker å gjøre det jeg kan for å representere mine meddansere og ildsjeler, sier hun.
Hvor raskt ting beveger seg i teknologibransjen og hvor mange detaljer som må holdes styr på når man bygger plattform, er noe som likevel har overrasket.
– Teknologiens verden har sine egne dynamikker og utfordringer, og for en som er vant til å jobbe mot en satt forestilling har det vært mye å lære om lean og iterativ utvikling, men med teamet og støtten jeg har rundt meg, har det vært en utrolig lærerik reise, understreker gründeren.
– Enormt markedspotensial
Reodor har vært med Tiny Studios helt fra start, både som investor og medgründer.
Så langt har venturestudioet investert et syvsifret beløp og levert ansatte til Tiny Studios' kjerneteam, som per nå består av fire designere og utviklere i tillegg til Berntsen.
Selskapet søker også etter en teknisk leder og en kommersiell strateg for å styrke teamet videre.
Group CEO i Reodor, Nassir Achour, ser et stort markedpotensial i Tiny Studios.
– Det finnes over 75 millioner dansere globalt, og vi snakker om et marked som er verdt over 200 milliarder kroner, påpeker han.
Utradisjonelt prosjekt
Fra før har Reodor bygget ventures for blant andre DNV og Møller.
Tiny Studios er utvilsomt et utradisjonelt prosjekt for venturestudioet, som likevel har enorm tro på selskapet:
– Vi bygger normalt sett corporate startups, men i Mona Berntsen så vi en partner som representerer de samme byggeklossene vi kjenner igjen fra store aktører: Tung industrikompetanse og kredibilitet, enorm global distribusjonskraft, og en respektert og sterk merkevare i økosystemet, sier Achour.
– Tiny Studios har allerede fått internasjonal oppmerksomhet, så vi er optimistiske med tanke på vekstmulighetene, understreker han.
Berntsen omtaler han videre som en «norsk eksportbedrift»:
– Mona vet hva som kreves for å nå verdenstoppen i et felt, og vi blir stadig imponert over hennes perspektiv på ledelse, folk og prestasjon. Hun bringer en global mentalitet til bordet, og er tydelig på ansvaret man selv har for å få til noe slikt.
– Når du har en leder som kan dra analogier fra Super Bowl og veien til verdens største oppdrag og artister, så merkes det i rommet, legger han til.
Globalt fra start
Planen er å lansere Tiny Studios i USA våren neste år.
Berntsen mener deres unike verdi sammenlignet med potensielle konkurrenter ligger i hvordan de løser alle administrative utfordringer på ett sted.
– Det finnes naturligvis konkurranse, men vi opplever samtidig danseindustrien som neglisjert, og de mest etablerte løsningene er generell administrasjonssoftware for treningsindustrien.
Tiny Studios har allerede sikret flere dansestudioer som kunder og har fått gode tilbakemeldinger fra dansemiljøet.
Selskapet skal tjene penger på to ulike nivåer som kalles for Studio Basic og Studio Plus, der Basic-versjonen er gratis for studioene, men med en serviceavgift til elevene som betaler for booking – litt som hos Airbnb og Ticketmaster.
Plus-versjonen, som fortsatt er under utvikling, vil inkludere flere premium-funksjoner for markedsføring og merchandise-håndtering.
Selskapet har så langt altså blitt finansiert av midler fra Berntsen og Reodor, i tillegg til inntektene de har begynt å generere. De jobber også med å hente inn ekstern kapital for å forberede USA-lansering.