Den
første kapitalrunden (gjerne kalt pre-seed) er et kritisk tidspunkt i
livet til et oppstartsselskap. Det kan være en tidkrevende prosess og vanskelig
å vite hvordan en bør gå frem. Gjør du noe feil, kan det få konsekvenser
for resten av gründerreisen.
Johan
Brand advarte i
2019 om farene ved en uryddig eierstruktur etter at Kahoot måtte bli
reddet av en engleinvestor, slik at de kunne
hente pengene de trengte for å vokse.
Mer nylig fortalte gründerduoen
bak Bookis på Shifters podcast om hvordan de
reforhandlet med investorene sine for å få tilbake eierskap, hvilket viser at
problematikken stadig er aktuell.
Første
kapitalrunde handler altså ikke bare om å hente penger, men om å bygge et
selskap med solid fundament, riktig partnerskap, og en klar visjon for
fremtiden.
Shifter
har samlet spørsmålene du bør tenke gjennom for å være så godt forberedt som
mulig, og fått ekspertene til å dele deres råd.
Bør du
hente penger?
Det
første spørsmålet du bør stille deg er hvorvidt du faktisk trenger å hente
penger, mener Songe-Møller.
Skyfall-investoren
forklarer at det å drive startup går ut på å kontinuerlig gjennomføre
eksperimenter. Dersom du henter ekstern kapital, bør det være fordi du vil
teste en hypotese som det ikke er mulig å teste på noen annen måte, mener han:
– Dersom
hypotesen din for eksempel går på om det er teknisk mulig å bygge et nytt
produkt, så er du ofte nødt til å hente ekstern kapital for å dekke
lønnsutgiftene til utviklerteamet i en gitt periode. Hvis eksperimentet derimot
handler om å teste kunders betalingsvillighet er det kanskje mulig teste dette uten
å hente penger hvis en tenker litt kreativt?, illustrerer Songe-Møller.
– Selv
om mange gründere gjerne vil finansiere opp et selskap og et langt løp, bør
fokuset heller være å finansiere opp et eksperiment med tid eller penger. Det
er dumt å rigge seg for å bygge et selskap hvis man er usikker på om kundene
vil ha produktet ditt, avslutter han.
Fulland er
enig i at det er viktig å ha et bevisst forhold til hvorfor man eventuelt vil
hente ekstern kapital, og å tenke nøye gjennom hvordan det eventuelt påvirker
den øvrige driften til selskapet:
– Oppgaven
din som gründer er til syvende og sist å bygge selskap, og prosessen med å
hente penger kan være tidkrevende. Dersom kapitalinnhentingen går på bekostning
av progresjon i selskapet, så er dette verken positivt for drift eller
kapitalinnhentingen, sier hun og oppsummerer:
– Fokuset
må være på at «jeg skal bygge et selskap», ikke «jeg skal hente fem millioner».
Det er en viktig nyansering.
Hva
slags finansiering passer ditt selskap?
Når du
har funnet ut at du skal hente kapital, så er neste steg å forstå
kapitalmarkedet og din plass i det.
I
startup-verden er det spesielt én finansieringskilde som blir mye omtalt; nemlig
venturekapital (VC). Dette mener Fulland imidlertid ikke er for alle:
– Statistisk sett går de fleste oppstartselskap konkurs. For at VC-selskapene
skal kunne tjene penger må derfor alle selskapene de går inn i ha potensiale
til å gå så bra at det veier opp for alle de feilslåtte selskapene, forklarer
hun.
Songe-Møller
jobber selv i et VC-selskap og oppfordrer alle gründere til å tenke godt
igjennom om de egentlig er et «VC-case»:
– Du kan se på VC-verden
litt som å spille i Champions League: vi er kun på jakt etter de som kan bli
den neste Haaland, og det er nødvendigvis ganske få som kan være topp én prosent, illustrerer han.
Fulland
foreslår at du kan teste om selskapet ditt passer VC-modellen ved å ta
utgangspunkt i kravene til inntjening og verdsettelse en gjerne forventer for et
selskap i din bransje etter «Serie
A»-runden, og deretter regne deg bakover og
sammenligne med egne prognoser. Hvis du ikke får tallene til å henge på grep må
du enten jobbe videre med forretningsmodellen, eller tenke alternativt rundt
finansiering, mener hun.
Songe-Møller
anslår som en grov tommelfingerregel at softwareselskaper gjerne må ha
potensiale til å bli verdt minst én milliard kroner for å være relevant
for VC-er. Det betyr i normale tider at du bør kunne synliggjøre flere hundre
millioner i inntekter, noe som gjerne impliserer ekstrem vekst internasjonalt. Det
er ikke for alle, og det er heller ikke meningen. Han mener det viktigste er å
velge en finansieringskilde som har avkastningskrav som tilsvarer potensialet i
selskapet:
– Det er
stor forskjell på avkastningskrav for ulike investorer. En dobling av investert
beløp på et par år kan være fantastisk for et familiekontor som investerer egne
penger, men en fiasko for en risikokapitalist (VC), sier han.
Hvis
VC-modellen ikke passer ditt selskap, finnes det også alternativer. Noen av de
vanligste er:
- Friends, Family and Fools (FFF): Vanlig kilde til den første startkapitalen,
men kan ikke gi samme støtte som profesjonelle investorer
- Engleinvestorer: Individer som investerer egen formue i oppstartselskaper.
Stereotypisk formuende personer, eller tidligere gründere som har solgt eget
selskap, som ønsker å hjelpe nye gründere opp og stå.
- Familiekontorer: Familier som forvalter egen formue, ofte med hjelp fra profesjonelle
investorer. Kan ha mange ulike agendaer: eksempelvis alt fra å
minimere volatilitet til å løse klimakrisen.
- Corporate Venture Capital (CVC): Investeringsarmen til store selskap som
typisk går inn i oppstartsselskaper fordi det passer inn med selskapets strategiske
mål.
- Folkefinansiering: Finansiering gjennom investering fra mange «vanlige folk» gjennom
plattformer som Folkeinvest eller Dealflow. Blir av
enkelte ansett som siste utvei. Andre peker på at det kan være verdifullt å
skaffe ambassadører for selskapet, spesielt for B2C-selskap.
- Offentlige tilskudd: Penger du kan få gratis av statlige etater slik som Innovasjon Norge
uten å gi fra deg eierskap. Se: Flere endringer i Innovasjon Norges
gründertilskudd.
Både Fulland
og Songe-Møller advarer dog mot å finansiere veksten ved hjelp av personlig
gjeld:
– Ingen
er tjent med at gründere ligger søvnløse og stresser både over selskap og
privatøkonomi, sier Fulland.
Hvor
mye og når skal du hente?
Hvis du
har kommet frem til at du skal hente penger, og hvilken kilde som er riktig for
ditt selskap, er neste spørsmål hvor mye og når du skal hente. Dette avhenger
av kapitalbehovet.
For å
finne kapitalbehovet ditt anbefaler Fulland at du setter opp en fullstendig finansieringsplan,
med milepæler for produkt, kommersielt og salg. Denne kan du så bruke for å
planlegge hvilket team og hvor mye kapital du trenger mellom hver av fasene.
Fordi
investorer liker å se progresjon mener Fulland du helst vil hente nok penger i
hver runde til at du overlever frem til du når neste milepæl uten å måtte gjøre
tidkrevende bro-runder. Samtidig presiserer hun at det ikke er noe krise om
planen endres underveis:
– Det er
ingen som forventer at selskapet skal utvikle seg akkurat slik dere anslår i de
tidlige prognosene. Å lage en gjennomarbeidet finansieringsplan er likevel lurt
for å si noe om ambisjonsnivået til selskapet og å ha noe å styre etter, sier
Fulland.
Hun
anslår at pre-seed runder ofte ender med et beløp mellom tre til fem
millioner kroner. Angående runway, altså hvor lenge du kan drive selskapet
før du går tom for penger, anbefaler Startuplab vanligvis et sted mellom 12-18
måneder.
Songe-Møller
sier at typiske milepæler og kapitalbehov før en henter preseed har endret seg etter
det siste årets endrede makrobilde. Skyfall anbefaler at selskapene henter nok
til å ha en runway på minst 18 måneder.
Hvor mange
aksjer kan du gi bort?
Når du
kjenner kapitalbehovet er neste spørsmål hvor mye aksjer du må gi bort for å
hente det beløpet, også kalt utvanning.
Både Songe-Møller
og Fulland viser til at en tommelfingerregel er at du ønsker minst 50% av
aksjene i arbeidende hender før Serie A. Det fører til at en sjelden ønsker
å gi bort mer enn 15-20 prosent av selskapet i hver runde.
En av de
viktigste grunnene til at investorer ønsker at majoriteten av aksjene skal eies
av ansatte er slik at både ledelsen og eiere har samme mål om å maksimere
verdien av egenkapitalen i selskapet. Det er også viktig å kunne tilby aksjer for
å rekruttere talenter til selskapet. Tar et investeringsselskap for stor andel
av egenkapitalen i selskapet (ofte kalt «cap table») er det mindre finansiell
oppside ledig til fordeling og vanskeligere å få med større investorer senere i
prosessen.
Songe-Møller
forteller at flere av de ledende internasjonale venturefondene slik som Andreessen
Horowitz og Atomico sjelden er interessert i et selskap hvor ikke
gründerne selv har nok aksjer. Samtidig er det en hårfin balanse der de tidlige
investorene også vil sikre sin egen oppside når de investerer tid og kapital
inn i vekstselskapet.
For et
eksempel på hva som skjer hvis en kommer i skade for å gi fra seg for mye
aksjer, og diskusjon rundt problematikken generelt, kan du lytte til Shifters
Podcastepisode med gründerduoen bak Bookis. (Tematikken rundt eierstrukturer
begynner fra cirka 50 minutter inn i episoden og utover)
Songe-Møller
advarer også mot å gi for mye aksjer til partnere slik som for eksempel utviklingsselskaper
gjennom «Svettekapital», eller universiteter gjennom såkalte «Techonology
Transfer Offices» (TTOer). Det var sistnevnte som skapte problemer for Kahoot
i en tidlig fase og ble beskrevet i artikkelen til Johan Brand.
Til slutt
fremhever begge ekspertene at også startup-investeringer er markedsutsatt og at
den endelige prisen kommer frem gjennom en forhandling mellom startup og
investor. Songe-Møller mener det er viktigere å tenke på om beløpet er riktig
og hvilken utvanning du kan tåle, enn på prisingen av selskapet isolert sett. Fulland
skyter inn at det i enkelte tilfeller kan være lurt å være fleksibel på
utvanning hvis det trengs for å sikre en investor som du tror kan gi stor
merverdi.
Hva bør
du se etter hos en investor?
Du vet
hvor mye penger du trenger for å nå neste mål, og hvor mye aksjer du kan gi
bort for å få det. De neste to spørsmålene handler om å finne rett investor å
selge aksjene til.
Selv om
de innser at ikke alle selskap er i en posisjon hvor de kan velge fritt, mener
både Songe-Møller og Fulland det er verdt å forsøke å finne en investor som kan
bringe merverdi inn i selskapet også utover pengeoverføringen.
Det
første en bør påse mener de er at det er god kjemi mellom selskapet og
investoren:
– En
startupinvestering er som et ekteskap, men uten muligheten for skilsmisse,
vitser Songe-Møller. – Dette er en person som du må forholde deg til i mange
år fremover. Da er det viktig at en har gjensidig tillit og samarbeider godt, fortsetter
han.
Videre mener
Songe-Møller det er lurt å se etter en investor som kan bidra med kompetanse som
ikke finnes i teamet fra før. Det kan være alt fra internasjonal erfaring og
nettverk, til teknisk ekspertise eller rigging for videre vekst, alt avhengig
av selskapets behov.
– Alle
sier at de tilbyr «smarte penger», men «hva er den enkelte investor faktisk veldig
god på?», anbefaler han å spørre seg. Som eksempel hevder han at Skyfall kan
bidra med mye forskjellig, men at deres spesialitet er å vite hva verdens ledende
serie-A-investorer ser etter, og å hjelpe porteføljeselskapene deres å gjøre
seg attraktive for disse.
For å
finne ut hva en investoren kan bidra med, tipser
Fulland om at det kan være lurt å gjøre en referansesjekk. Det trenger ikke
være mer komplisert enn å ta kontakt med investorens andre porteføljeselskap og
høre hvordan vedkommende er å jobbe med. – Husk at det er lov å stille spørsmål
andre veien også, minner hun om.
Hvordan
komme i kontakt med en investor?
Når du
vet hvilke kvaliteter du er på utkikk etter er neste steg å komme i kontakt med
investorer som har disse, og å overbevise de om hvorfor de bør investere i ditt
selskap.
Her mener
både Fulland og Songe-Møller det er viktig å være strukturert og gjøre godt
forarbeid. De anbefaler å starte med en liste med aktuelle kandidater, for
eksempel med utgangspunkt i Shifters investordatabase eller Oslo
Business Region, og deretter gjøre research for å se om de passer.
– Hvis
du er et B2C-selskap er det ingen vits i å kaste bort tid på å kontakte
investorer som skriver at de kun ser på B2B-caser, illustrerer Fulland.
Med et
par toppkandidater plukket ut er neste steg å faktisk nå ut til investorene. Her
nevner både Fulland og Songe-Møller at det beste er å få en «varm intro», altså
at du blir introdusert gjennom en felles bekjent.
Dersom du
ikke får en varm intro, anbefaler Songe-Møller å gå gjennom VC-enes egne
kanaler. Han tror det er lite vits i å ringe ned investorer uanmeldt, hvis de
har sagt at de foretrekker å bli kontaktet gjennom et skjema på nettsiden deres.
– Klarer
du å presentere ideen din bra skriftlig, så får du sannsynligvis et innledende
møte med investoren uansett, gitt at det er i tråd med deres strategi, sier
han.
Fulland understreker
at en ved å være strukturert i prosessen kan unngå dobbeltarbeid og få det
enklere i neste omgang.
– Når du
skal hente penger får du ofte tilbakemeldingen «Nei, det er for tidlig. Kom gjerne
tilbake når dere har gjort XYZ». Da er det ditt eget ansvar å sørge for at de
relevante investorene husker deg. Det er tillitsbyggende hvis du senere kan
vise at du lyttet og klarte å gjøre det de ønsket seg, sier hun.
Startuplab-investoren
tipser om at en enkelt kan holde investorer varme ved å sende ut nyhetsbrev,
men at det er få som faktisk gjør det.
Songe-Møller
kan bekrefte at det er overraskende sjelden gründere er flinke til å holde dem
oppdatert. Han anbefaler dessuten at gründere som lager nyhetsbrev er
transparente og deler både oppturer og nedturer.
Dette går
inn i Skyfall-investorens poeng om at en bør tenke langsiktig, og at
kapitalhenting er enklere hvis en starter tidlig:
– Helst
vil du begynne å bygge en relasjon allerede før du trenger pengene. Da har du
tid til å opparbeide kredibilitet og får en enklere prosess som ikke går like
mye ut over drift.
– Det
beste er å tenke på finansiering som en kontinuerlig jobb. «ABF – always be
fundraising», bør være et mantra for de fleste gründere som skal bygge noe
stort, sier han.
Hvilke betingelser
bør jeg gå med på?
– Du
skal tenke deg godt om før du går med på noen uvanlige betingelser i tidlig
fase, sier Fulland.
Hun
anbefaler å ta utgangspunkt i standardmaler som er åpent tilgjengelig på
nettsiden til Startuplab eller Entrepedia, for å unngå å skape komplikasjoner
senere i løpet.
– Å
selge aksjer gjør en gjerne kun få ganger i løpet av livet. Det viktigste er å kontakte
en god advokat og lese deg opp på det grunnleggende, mener Songe-Møller.
En av betingelsene
mener det kan være greit å være kjent med er såkalt «vesting»:
– Når du
investerer i tidlig fase ligger verdien hovedsakelig i gründerne og ikke
selskapet. Hvis en gründer slutter, men ikke selger aksjene sine, er det i
prinsippet «dead equity» som kan være ødeleggende med tanke på å beholde aksjer
i arbeidende hender. Derfor er det vanlig å legge inn betingelser om hvor lenge
gründerne skal bli i selskapet og/eller hva som skjer hvis de slutter,
forklarer hun.
Et annet populært
verktøy i tidlig fase er såkalte SLIP-instrumenter. Disse forteller Fulland gjør
at man kan utsette verdivurderingen til en senere runde og slik gjøre det
enklere for eventuelle nye teammedlem å kjøpe seg inn underveis. Du kan lese
mer om hvordan SLIP fungerer på Startuplab sin nettside eller i denne saken
Songe-Møller
nevner til slutt at det også kan være greit å kjenne til prinsippene bak «preferanseaksjer».
Dette er aksjer som inneholder vilkår for hva som skjer hvis aksjene «likvideres»
gjennom for eksempel salg eller avvikling av selskapet. Vilkårene kan brukes for
å samkjøre insentiver mellom gründer og investor, eller forsvare en bedre
prising av selskapet, men det finnes det også mindre gründervennlige varianter.
Det gjør at det kan lønne seg å være kjent med konseptet, selv om det sjelden er
aktuelt i pre-seed runden, avslutter han.
Kort
oppsummert:
- Å hente ekstern
kapital er et kritisk punkt for oppstartselskap og en omfattende prosess. Det
er derfor viktig å ha et bevisst forhold til hvorfor en trenger ekstern kapital og hvordan
det passer inn i selskapets øvrige planer.
- Hva slags
finansieringskilde en bør sikte seg inn på avhenger av ambisjonene og potensialet
til selskapet. Det er ikke gitt at alle selskaper bør hente penger fra VC-fond,
med mindre de har et ekstremt vekstpotensial.
- Hvor mye
penger en bør hente avhenger av kapitalbehovet til selskapet. Dette finner en
ved å sette opp en detaljert finansieringsplan med konkrete milepæler.
- Selv om
du trenger penger bør du være forsiktig med å gi bort for store deler av
selskapet. For høy utvanning kan gjøre selskapet mindre attraktivt for
investorer i senere runder.
- Investoren bør være en du har god kjemi med, og som kan
bidra positivt til selskapet. Det kan være lurt å gjøre en referansesjekk.
- Det beste er å settes i kontakt med en investor gjennom en varm intro, eller å bruke
deres egne kanaler.
- Før du selger
selskapet ditt er det lurt å kontakte en advokat og tenke seg godt om før en
går med på uvanlige betingelser i tidlig fase.
- Selv om finansieringsprosessen
kan virke kompleks, kan du gjøre det enklere for deg selv ved å jobbe kontinuerlig,
systematisk og bygge relasjoner over tid.
Til slutt
minner Fulland om at det er normalt å synes finansieringsprosessen kan være overveldende og
oppfordrer gründere til å oppsøke råd hvis det er noe de er usikre på:
– Er du
i tvil, så spør en inkubator, andre startups, eller engler. Alle ønsker å
hjelpe deg og du trenger ikke finne opp hjulet selv, avslutter hun.