kapital

Henter ny kapital for å bygge finansiell AI-agent for SMBer

Seb Haugeto mistet medgründeren, men fikk investorene med på AI-pivotering.

Sebastian Haugeto er gründer i danske Dealflow.

Den danske fintech-startupen Dealflow, ledet av gründer Seb Haugeto, har sikret seg en ny strategisk kapitalrunde kun måneder etter en utfordrende periode med en medgründer som forlot selskapet. 

Målet med den nye finansieringen er å akselerere utviklingen av en finansiell AI-agent for små og mellomstore bedrifter (SMBer).

Dealflow (som ikke skal forveksles med den norske plattformen for folkefinansiering, Dealflow) bygger en finansiell AI-agent for små bedrifter, med neste generasjons faktureringsløsninger som startpunkt. 

Selskapet ble opprinnelig grunnlagt i 2021 med et annet konsept, men relanserte sin nåværende plattform for 10 måneder siden. 

Engleinvestorene blir med videre

Runden har fått støtte fra en imponerende gruppe engler og tidligfaseinvestorer fra selskaper som Klarna, PayPal Ventures, SumUp og Ewor. Blant investorene finner man profilerte navn som Petter Mæhle og Ralf Reichert (gründere av «unicorn»-selskaper), Thorbjørn Rønje (VC GP), Daniel Dippold (gründer av Ewor), Quinten Selhorst (partner i Ewor), Erik Hallum (tidligere CRO i Klarna) og Alexandros Bottenbruch (PayPal Ventures), samt Chris Creatura (Conway Merchants). 

Detaljer rundt investeringssummen er ikke offentliggjort, og majoriteten av investorene er eksisterende aksjonærer.

– Jeg kommer selv fra en fintech-bakgrunn og har opplevd problemene som Seb og Dealflow-teamet løser på kroppen. Jeg tror de har talentet og besluttsomheten som skal til for å komme opp med en globalt skalerbar løsning, sier Petter Mæhle i en kommentar.

Solid organisk vekst

Kapitalrunden kommer i kjølvannet av en periode med sterk vekst. Siden lanseringen av den nye faktureringsapplikasjon i fjor sommer, har Dealflow økt det månedlige transaksjonsvolumet fra €5.000 til over €500.000 – en økning på 100 ganger, drevet nesten utelukkende av organisk vekst og anbefalinger, ifølge en melding fra selskapet. 

I dag består selskapet av fire personer i kjerneteamet. De holder seg uten salgsavdeling eller betalt markedsføring, og har fokusert utelukkende på produktkvalitet.

– Å finne nye kunder er den største utfordringen for mange startups. Slik er det ikke for Dealflow. Vår hovedutfordring som et fintech-produkt i EU er å sikre etterlevende skalerbarhet og en perfekt produktopplevelse. Denne runden gir oss mulighet til å skalere forsiktig etter hvert som vi modnes, med et skarpt fokus på ingeniørekspertise og vår langsiktige AI-visjon, sier gründer Haugeto.

Pivotering mot AI-agenter

I dag tilbyr Dealflow en neste generasjons faktureringsplattform for SMBer som selger digitale produkter og tjenester – med lavere transaksjonsgebyrer og raskere utbetalingstider. Men det store bildet handler om AI. 

Visjonen er å bygge en fullautomatisert finansiell AI-agent som kan håndtere betalinger, kreditt, rapportering og etter hvert alle administrative oppgaver for små bedriftseiere.

Selskapet planlegger å realisere dette ved å bygge et team av AI-agenter som jobber sammen for å levere full automatisering av finansielle operasjoner. 

Tanken er at dette vil frigjøre tid for bedriftseiere slik at de kan fokusere mer på de unikt menneskelige aspektene ved sin virksomhet.

Dealflow er for tiden i gang med å onboarde utvalgte selskaper fra ventelisten og forventer å åpne for bredere tilgang senere i år.