Energi

Hentet 900 millioner i rekordfart: Hinter om hurtig takt mot enhjørningsstatus

◉ Tibbers mål er ikke å selge strøm Så mange land er de i om tre år ◉ Indikasjon på den nye verdien av selskapet. ◉ Hva som er den største driveren for vekst for Tibber

Tibber-gründerne Edgeir Vårdal Aksnes (daglig leder) and Daniel Lindén (Produktdirektør).
Publisert Sist oppdatert

Kortversjonen

  • Hva er saken? Tibber vokser ekstremt hurtig, godt hjulpet av en energikrise i Europa som ikke blir mindre av krig i Ukraina. Å hente 900 millioner kroner har vært alt annet enn vanskelig for dem.
  • Hvorfor er dette interessant? Tibbers forretningsmodell hvor de tjener på abonnement, ikke på strømprisen, gjør at de insentiveres for å hjelpe kundene med å spare strøm, ikke forbruke strøm.
  • Det store bildet: Tibber er dermed et perfekt selskap for impact-fondet Summa Equity. Den strategiske «fit-en» er åpenbar, og Tibbers historikk tilsier at dette er et relativt trygt veddemål.

– Vi har hentet 100 millioner dollar. Det gikk veldig fort, og det er jo hyggelig. Nå skal vi akselerere veksten, sier Tibber-gründer og daglig leder Edgeir Vårdal Aksnes til Shifter.

Vår siste kjente verdivurdering er på 3,1 milliarder. Hadde vi hatt enhjørnings-status (mer enn én milliard dollar verdivurdering, red.anm.), ville vi gått ut med det, sier han.

– Kan du si noe om hva den nye verdivurderingen er?

– Nei, det kan jeg dessverre ikke kommentere. Men den ligger et godt stykke over den siste.

– Hvor mye?

– Den ligger et sted midt mellom vår siste kjente verdivurdering (3,1 milliarder kroner) og enhjørningsstatus (rundt 9 milliarder kroner), sier Vårdal Aksnes.

Dermed indikerer han at verdivurderingen ligger på om lag 6 milliarder kroner, som er en dobling fra runden i høst, der blant annet Schibsted kjøpte seg inn og Petter Stordalen solgte seg ut.

Ny stor-investor

Det er Europas største impact-fond, Summa Equity, som når har kjøpt seg inn. Deres siste fond, som ble lukket i januar, er på astronomiske 2,3 milliarder euro, eller om lag 23 milliarder kroner.

Det betyr at Tibber får med en på laget som har dype lommer og som også kan bli med i fremtidige runder.

– Var det flere investorer som ville inn i runden?

– Vi har kjørt en kort og effektiv prosess, og ja, vi hadde flere ulike muligheter på bordet.

– Hvorfor Summa?

– Vi har en ganske komplementær aksjonærbase med både ledende investeringsselskaper og ledende industrielle aktører. Det vi manglet, var noen fra «impact»-siden. Siden hele vår forretningsidé -og modell er bygget på å gjøre energi til noe mye smartere, samt gjøre husholdninger energiuavhengige, var det riktig å få med Summa inn, som deler vår visjon.

Han forteller at de de begynte diskusjonene med Summa, fant de ut at de passet godt sammen.

– Hvorfor så mye nå?

– Nå var det en god timing for å hente penger. Europa er i en energikrise og trenger smartere energiløsninger. Vi sitter på en nøkkel i gjøre folk vesentlig mer uavhengige av strømnettet, som også er vårt endelige mål, sier han.

Schibsted valgte også å bli med på denne runden, og investerer ytterligere 11,5 millioner dollar, om lag 100 millioner kroner.

Derfor gir strømkrisen Tibber en kraftig vekst

– Vi har gått fra 120.000 til 410.000 kunder i løpet av 2021, sier Vårdal Aksnes.

Han forteller at de gjennom strømkrisen har hatt så stor vekst at de har måttet stoppe alle markedsføringstiltak. Og han peker på hvorfor strømprisen er en tydelig driver for deres vekst.

– Hvis strømprisen er veldig høy eller veldig lav, så ser vi at det slår positivt ut for oss. Da strømprisen lå på 0, så hadde vi en kraftig vekst, og når den er høy, har vi også en kraftig vekst, sier han

Vårdal Aksnes mener at dersom det blir høy oppmerksomhet rundt strømprisen, så føler folk et behov for å få kontroll, for å enten utnytte at det er veldig høyt eller lavt.

– Folk er opptatt av hva de selv kan gjøre for å redusere innvirkningen strømprisen har på dem. Dette er utrolig viktig for dem. Ikke bare for oss i Norge, men også for de i mange europeiske hus, sier han.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Tyskland vokser hurtigere enn Norge og Sverige

Tibber er nå inne i Tyskland, Nederland, Norge og Sverige.

– Tyskland er det desidert raskest voksende markedet vårt. Da vi entret i Norge, tok det et par år før vi begynte å vokse. Tilsvarende milepæl kom i Sverige etter halvannet år. I Tyskland nådde vi samme milepæl etter ni måneder, sier han

– Hvilken milepæl?

– Det kan jeg ikke si, men jeg kan si at vi i fjor gikk fra 120.000 kunder til 410.000 kunder.

– Hvordan ligger dere an i år?

– Jeg kan ikke kommentere hvordan vi ligger an i år, men vi har fortsatt samme takt som siste halvår.

– Hvilken takt er det?

– Jeg kan ikke svare fra den vinkelen. Det vil alltid være rykk og napp. Men at vi får inn et titalls tusen kunder i måneden, er åpenbart, sier han.

Så mange land er Tibber i om tre år

I Shifters podcast i fjor fortalte Vårdal Aksnes at «vekst er en pain». Nå har de imidlertid hentet nesten 900 millioner kroner for å vokse.

– Vi skal bygge ut mer infrastruktur, bygge ut produktet, vokse i antall kunder og vi skal få flere folk. Vi satser på å gå fra 170 til 300-400 ansatte ved slutten av året.

– Det er en kraftig vekst. Hva kan gå galt her?

– I forkant av hver runde, så stiller vi oss noen spørsmål. Hva ønsker vi videre? Skal vi prøve å ta det neste store steget, eller skal vi utvikle oss inkrementelt? I forkant av denne runden har vi også gjort en vurdering, og vi har også vurdert om vi i det hele tatt skal ta en investeringsrunde, sier han.

Gründeren forteller at de fremdeles kan vokse med andre typer langsiktige ambisjoner.

– Når vi velger å satse offensivt, vet vi at det ligger mange fallgruver i både produkt, antall nye ansatte og i å bygge ut mer infrastruktur. Vi kommer til å gjøre mye feil fordi vi ikke har hatt en slik reise før. Men når vi får flere flinke folk, vil det være med å dempe effekten av de feilene vi kommer til å gjøre.

– Hvor mange land er dere i om tre år?

– 10.

– Om 5-10 år?

– Det er vanskelig å se langt frem i i tid. Markedet nå er annerledes enn det var for bare to-tre uker siden. Det er enorme svingninger.

– Men dere har vel planer for fremtiden?

– Ja, men så langt frem i tid er vesentlig mer visjonsdrevet. Det vi ser, er at vi forhåpentligvis er en av de som har fått til at Europa er mindre avhengig av fossilt og at du som enkelthusholdning har blitt helt energiuavhengig, sier han.

– Hva ligger i å være energiuavhengig?

– Det å være uavhengig av ekstern energi. Det betyr ikke at man er uavhengig til enhver tid, men at sett over et år i snitt, i Europa, så er en husholdning totalt sett ikke avhengig av ekstern energi. 100 prosent energiuavhengighet i Norge er nok litt for tøft.

– Så det er i deres visjon at folk skal produsere energien sin selv?

– Ja, og hvordan kan de utnytte den energien i eget hus på best mulig måte. En evne til å utnytte alt selv.

– Så deres mål er å slutte å selge strøm?

– Vi har aldri tjent på å selge strøm. Vi leverer oversikt og innsikt i energi. Om vi selger strøm eller ikke, betyr veldig lite. Vi er ikke et strømselskap. Vi er et teknologiselskap.