Hentet inn alle sparkesyklene da verden stengte: Nå kommer Lime tilbake på gaten
– Vi kommer tilbake til et marked som er annerledes, sier nordisk sjef, Niklas Joensen.
Mens Oslo kommune ville ha flere bysykler og elsparkesykler i gatene, stengte den amerikanske aktøren Lime ned operasjonen i Oslo 24. mars. Men det var ikke bare i Norge.
– Det var en global avgjørelse. I løpet av ganske kort tid stengte vi nesten alle markeder bortsett fra Seul og Busan i Sør-Korea. Så alle flåtene ble hentet inn, og alt ble satt på pause, forteller nordisk sjef i Lime, Niklas Joensen.
Annerledes marked
– Dette skulle bli den store mikromobilitetsvåren, hvordan var det å måtte trekke i bremsen?
– Det var en tøff avgjørelse. Vi er et selskap som er vant til å jobbe for fullt, og vi var i gang med vårskaleringeringen. Det var vanskelig å bare sitte på en stol og ikke kunne gjøre noe. Men vi ville være på den trygge siden, og heller stenge ned.
Nå åpner Lime opp tjenesten igjen i de fleste markeder, men med en mindre flåte, og strenge smitteverntiltak. Og Joensen mener det er usikkert hvordan de neste månedene blir for sparkesyklene.
– Vi kommer tilbake til et marked som er litt annerledes, og det er vanskelig å si hvordan det blir. Det gjelder de fleste markeder hvor vi har begynt å åpne opp. Det er en interessant tid for mikromobilitet generelt. For samtidig som verden har stengt litt ned, blir innbyggere bedt om å ikke benytte kollektivtrafikk når de skal forflytte seg, og vil ha alternative metoder å forflytte seg på.
Normale tall i unormale tider
Han forteller at de ser en stor økning i mikromobilitet flere steder, spesielt i Asia, hvor byene har begynt å åpne opp igjen.
– Ikke bare sparkesykler, men også sykler, både personlige og utleie. Og i Sør-Korea har sparkesykkel-utleien hoppet ganske kjapt tilbake til «normale tilstander», selv om det er unormale tider, noe som kan bety at bruken kan bli enda høyere når verden går helt tilbake til normalen.
Lime var en av de siste aktørene inn i det norske markedet, men var den aller første aktøren som tilbød utleie av elsparkesykler da de startet opp i San Fransisco. Det siste året har selskapet dukket opp i flere og flere europeiske byer. Nylig kjøpte de også opp et selskap som lager elektriske skateboard.
Turist-manko
– Vil folk nå heller gå over til mikromobilitet istedenfor offentlig transport?
– Det kommer an på infrastrukturen. Man har ikke alltid lyst til å bruke en sparkesykkel for å forflytte seg ti kilometer. Men det kan godt være at flere benytter seg av en kombinasjon enn tidligere. Ikke bare sparkesykler, men også sykler.
Men Joensen påpeker at sommeren vil bli veldig annerledes i flere av markedene, enn de hadde håpet på.
– Spørsmålet er jo hvordan resten av året blir. Vi ser at det har vært mindre pågang den siste tiden, og etter hvert som samfunnet åpner, vil det komme helt an på byen. Noen av konkurrentene har holdt åpent den siste måneden, men vi ser at bruken har gått veldig ned.
Lite kresne Oslo
Og med en sommer uten store arrangementer, er det usikkert hvor mange som vil bruke sparkesyklene. Men Joensen mener Oslo ikke er som andre storbyer.
– I Oslo er majoriteten av brukerne lokale, hvor det i andre markeder er en stor andel turister. Men vi vil nok tape noen turer på at det ikke er store arrangementer og festivaler i år. Men vi vil også få flere brukere, som ønsker å benytte mikromobilitet for å unngå smitte, forteller han og legger til:
– Nordmenn er heller ikke så kresne på været som brukere i andre byer. Om det regner litt i Oslo, er bruken fremdeles høy, mens man i andre byer holder seg unna sparkesykler.
Ønsket tilbake
I Norge har kommunene vært uenige om mikromobilitet er en løsning for å forhindre smitte, eller ikke. I Oslo ba kommunen Oslo Bysykkel om å åpne før tiden, mens Trondheim kommune stengte ned både bysykler og elsparkesykler, fordi det ble sett på som en smitterisiko.
Joensen forteller at Lime har blitt kontaktet av flere byer som ønsker seg mer mikromobilitet i corona-tiden.
– Både i USA og i Europa har flere byer ønsket oss tilbake, fordi de så på elsparkesykler som en essensiell tjeneste. Det er mye tryggere enn å stå på en full buss. Og vi må være klare til å ta den rollen, hvis det hjelper samfunnet på vei tilbake til normalen.
– Lå det økonomiske tanker bak å stenge ned?
– Nei, stengingen kom fordi vi ønsket å hjelpe folk å holde seg hjemme. Vi har gjennom hele perioden hatt faste utgifter å forholde oss til, sier Joensen.
Han legger til at selskapet likevel klarer seg godt økonomisk.
– Vi har muskler nok til å komme oss igjennom dette. Men vi ser at det nok er et annet marked vi kommer tilbake til, enn da vi stengte.