Vilde Bergan og Cosgear har hatt en særdeles vellykket folkefinansiering til sin kostyme-tech-startup.

Hentet millioner til autonome haler og ører: Slik fikk de 100 studievenner som investorer

Entreprenørskolen på NTNU har fostret mange gründere, nå også investorer. Det kommer Vilde Bergan og Cosgear til gode.

Publisert Sist oppdatert

Da Cosgear, tidligere Costail, nylig landet en finansieringsrunde på over seks millioner kroner på Folkeinvest, var det hele 304 investorer som ville satse pengene på selskapet som utvikler banebrytende kostymeteknologi for Cosplay-miljøet. Blant produktene er en autonom hale og et magnethodebånd som gjør det enklere å feste ører og annen hodepryd.

Det er ikke bare produktene som er litt utenom det vanlige - det er også investorene til selskapet som ble startet på Entreprenørskolen ved NTNU i 2018. Cosgear er nemlig den første investeringen til det nystartede investornettverket til Entreprenørskolens alumniforening, et initiativ kalt “ESAF Invest”. Rundt 100 tidligerere studenter har koordinert seg og gått inn i folkefinansieringsrunden.

– Alumninettverket har jobbet en stund med å få opp en gruppe som investerer sammen. Hver for seg er det ikke de største summene, men de har med seg mye konkret kompetanse som ville ha vært vanskelig å få andre steder, sier gründer Vilde Bergan i Cosgear.

Sterke navn

De tidligere Entreprenørskole-studentene gikk til sammen inn med rundt 1,5 millioner kroner. Blant navnene i investornettverket finner vi Dirtybit-gründer Aurora Klæboe Berg og markedssjef Sigurd Gran-Jansen i Remarkable.

- I denne gjengen har vi funnet etterlengtet kompetanse på B2C-marketing, hardware og bransjekompetanse fra gamingverden. Vi er superglade for å få inn så mange nye engasjerte mennesker vi kan spille på og sparre med, det er en kjemperessurs, mener Bergan.

Enormt marked

Deltagerne i Cosplay-universet er ofte gamere som kler seg ut som sine favorittkarakterer fra spill, anime og fantasy, for å innta rollen som disse. For de som kommer i fare for å tro at dette er noe så sært at det kun er for de svært få spesielt interesserte, ergo ingenting å lage business ut av, må de tro om igjen.

Lidenskapen til de involverte er stor, ja nærmest som religiøs å regne. Cosplayere bruker tusenvis av timer og kroner på å lage det ultimate kostymet. Det er rundt 130 millioner “cosplayere” i verden, som samlet bruker anslagsvis 150 milliarder kroner på ulike effekter i året.

Det er dette markedet Cosgear tar sin del av. Hittil har inntektene vært forholdsvis beskjedne, med 3 millioner kroner inn i siden salgsstart i midten av desember 2019. Gründer Bergan mener selskapet nå er klar til å skalere opp businessen. Hun viser til at inntektene har steget kraftig det siste året. Fra 21.500 dollar i første kvartal i fjor til over 60.000 dollar i første kvartal i år. De har også håndtert økningen i etterspørselen godt, og leverer “on demand”, ifølge Bergan.

- Gjennom 2020 har vi vist at vi holder det vi lover, både overfor investorer og kunder.

Skillet

Man skulle kanskje tro at det ville vært selvfølgelig å utnytte kundegruppas entusiasme til også å få flere av dem inn på eiersiden, og at det er nettopp derfor en folkefinansiering ga mening, men her har gründerne en annen strategi.

– Vi har ikke rettet oss mot kundene, og skiller oss kanskje litt fra andre case som gjør equity-basert folkefinansiering. Vi kjører dog reward-baserte folkefinansieringer mot kundene våre der de forhåndskjøper produkter. Den typen folkefinansiering faller nok mer i smak hos dem, og det fungerer veldig godt. På den måten har vi gjort en equity-basert folkefinansiering av skaleringsaktiviteter, mens vi bruker reward-basert folkefinansiering for å finansiere materialer og direkte produksjonskostnader. For oss er det derfor viktig å skille kommunikasjonen vi har med kundene med den kommunikasjonen vi har med investorene. Det er to forskjellige ting, forteller Bergan.

For Cosgear-gjengen er det avgjørende å være en del av miljøet, og da ikke blande det finansielle inn i kommunikasjonen.

– Det er en sterk følelse av felleskap i miljøet, der deltakerne stiller opp for hverandre, og penger er ikke en stor del av det. Dessuten er dette unge mennesker under utdanning eller tidlig i yrkeslivet, og da har man kanskje ikke så stor mulighet eller interesse for investeringer ennå.

Teamet i Cosgear: Hans Hagenes Bøe (fra venstre), Vetle Slagsvold Øien, Vilde Bergan, Ole Kristian Hartvedt Knudsen og Joar Andreas Gjersund.

Nysgjerrige investorer

– Det er jo ingen tvil om at dette er en nisje som er ukjent for mange. Hvordan har dere gått frem for å fenge investorer som da ikke skal være en del av miljøet?

– Det er noe av det folk synes er tiltalende med oss, at det er noe spennende, nytt og mystisk for dem. De ser at det er få aktører der, og kan få muligheten til å hive seg på tidlig i et nytt marked.

Bergan viser til at en del av de mindre investorene innenfor folkefinans gjerne investerer litt på magefølelse, moro og passion.

– Vi sjekker av på flere av de boksene. Det er mange som synes det er et kult case, og en morsom reise å være med på.

Investorkontakten

– Med så mange som 304 investorer, er du ikke bekymret for hvordan dere kan håndtere alt dette?

– Det er jo litt opplest og vedtatt at dette er ugunstig, og jeg tenkte i utgangspunktet også dette selv. Men det renner inn eposter fra de nye investorene, de heier og synes det er bra det vi gjør. Det gir en veldig boost at det er så mange som følger med og vil at vi skal lykkes, sier gründeren.

Hun er heller ikke redd for at det blir mye administrasjon med så mange investorer.

– Vi lever i en annen tid, med en annen mentalitet. Før måtte man jo sende investorbrev i posten og ha fysiske generalforsamlinger. Nå kan man håndtere de samlet digitalt.

Bergan har gjort det enkelt. Hun har laget en kontaktgruppe med alle investorene i Gmail. En gang i måneden sender hun ut en kort oppdatering til alle aksjonærene. Dersom noen har spørsmål i mellomtiden, kan de sende inn det via et Google-skjema. Disse spørsmålene blir besvart i neste ukebrev.

– Før folk investerte var vi tydelige på hvor mye investorene kunne forvente av innsyn og involvering. Slik blir det ikke mer administrasjon enn dersom vi hadde hatt færre investorer.

Vekst og exit-strategier

De nye pengene skal brukes til å skalere opp businessen. Hittil har teamet bestått av tre ingeniører og to forretningsutviklere. Nå skal markedsføringen wattes opp.

- Etter lang tids fokus på produkt og produksjonslinje skal vi endelig utvide markedsføringsavdelingen vår og trappe opp markedsaktivitetene. Dette er rå timing for å skalere, og vi gleder oss skikkelig til å klemme til med økt salgsfokus., sier Bergan.

Selskapet gjør tre nyansettelser, der to av dem ble klare nå nylig. Aurora Cornelia Nygaard Ødyn er rekruttert inn som innholds- og kommunikasjonsansvarlig. Selskapet har også fått med en av verdens meste kjente cosplayere, Hendoart, på deltid.

Planen er å lansere et nytt produkt denne sommeren, autonome ører. Dessuten er de i gang med å utvikle enda et produkt som skal slippes i 2022.

– Hvor skal dere på lang sikt, og hvilke exit-strategier har dere forelagt investorene?

– Vi skal bli en verdensledende merkevare på cosplaymarkedet. Det vil være interessant for spillselskaper å bevege seg inn i en verden for fysiske produkter, så å gjøre seg attraktiv for et oppkjøp der er noe vi sikter mot. Børsnotering kan selvfølgelig også være et alternativ når man blir stor. Det er vanskelig å si så mye konkret om exit i et marked der vi er så tidlig ute og foreløpig alene, men det er også i dette det ligger et enormt potensiale.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer