KOMPETANSEKRISEN
Her kjemper tech-bedriftene om talentene, bevæpnet med donuts, kajakk og gratis tatoveringer
Mens startup-folk valfartet til Slush-konferansen i Helsinki, står konsulenthusene og større teknologiselskaper linet opp i Oslo Spektrum for å overbevise utviklere om å jobbe for dem.
Med donuts, gratis tatoveringer og muligheter for å vinne Macbook Pro, Airpods, kajakk og et tegne- og lesebrett, håper IT-konsulentselskaper og tungvekter som Equinor, Kongsberg Gruppen og Visma, samt en knippe startups, at utviklertalentene som i tre dager vasser rundt i Oslo Spektrum, skal begynne å jobbe for dem.
Nordic Developer Conference strekker seg over fem dager den første uken i desember. Hver dag er det et fullstappet program med foredrag, kurs og workshops.
Konferansen er blant de større av sitt slag, og samler utviklere og selskaper fra hele Norge til networking, fest og moro. Konferansen ble først arrangert i 2008.
Mellom slagene bruker de rundt 1400 deltagerne som er innom messen daglig, på å spise og drikke gratis.
Ingenting er spart på når selskapene skal bruse med fjærene for de ettertraktede IT-hodene.
En gruppe nyutdannede NTNU-studenter Shifter snakket med oppsummerer hele konferansen som en «jobbmesse med gratis servering og åpen bar, hvor bedriftene prøver å kapre arbeidere som allerede har en god jobb og allerede drukner i ukentlige jobb-forespørsler».
– De ansattes marked nå
Et selskapet som debuterer på NDC i år, er Remarkable. På standen kan man få gratis donuts og prøve seg på et tegnespill. Vinneren stikker av med en Remarkable-brett, selvfølgelig.
Jerome Ginns og Henrik Hedlund står på stand og forteller at målet med deltakelsen er å vise frem hvilke muligheter det er i selskapet.
– Dette er en sentral event i Oslo. Det er viktig å være i tech-communityen og nå ut til utviklere. Vi vokser og trenger flere dyktige folk. Her i dette rommet er det flere av de personene vi trenger i staben, sier Ginns.
Konkurransen om oppmerksomheten er derimot beinhard:
– Alle selskapene jeg har snakket med her og generelt er det samme: det er vanskelig å få tak i riktig folk.
– Det er definitivt de ansattes marked nå, sier Hedlund, som til vanlig jobber som sky-utvikler i Remarkable.
– Gjelder å skille seg ut
To selskaper som har figurert i Shifters spalter før, Linework og konsulentselskapet Techpros, har også kostet på seg stand på NDC.
Techpros er investert i flere oppstartsselskaper, inkludert det nevnte tatoverings-software-selskapet Linework.
De deler stand - og tilbyr gratis tatovering. Administrerende direktør i Techpros, Andreas Øwre, sier at dette har blitt tatt godt imot.
I underkant av 20 har allerede fått seg en. Shifter erfarer at en deltaker fikk en tegning av en sædcelle tatovert på underarmen.
– Det gjelder å skille oss ut. Da en kom på denne ideen, tenkte vi at det må vi prøve. Vi har dessverre bare en tatovør, så mange har måtte gå skuffet tilbake, men alt i alt har det vært en suksess, forteller Techpros-sjefen.
Techpros stiller også med en go-cart-simulering. Vinneren stikker av gårde med en splitter ny Macbook Pro.