Daglig leder Anders Skjetne (t.v.) og produktsjef Stian Andersen i Centiga skal hjelpe regnskapsførere å løfte lønnsomheten med et rimelig regnskapssystem uten transaksjonskostnader.
Foto: Tom Scott Nielsen
I denne bransjen er effektivisering dårlig business, ifølge gründerduo
Regnskapsførere har ingen grunn til å jobbe effektivt, ifølge gründerduoen Anders Skjetne og Stian Andersen i Centiga. De mener de har en «gavepakke» til regnskapsbransjen.
– I regnskapsbransjen jobber de fleste på timesbasis. Det gjør at incentivene til å effektivisere arbeidsprosesser er svært lave, sier Anders Skjetne i Centiga. Sammen med produktsjef Stian Andersen mener han å ha funnet løsningen.
Programvareselskapet Centiga ble lansert i 2020, og jobber for å redusere prispresset på systemsiden av regnskapsbransjen. Selskapet har et mål om å gjøre det enklere og rimeligere å drive bedrift i Norge.
– Se for deg at inntekten din avhenger av antall timer du fakturerer. Ville du da investert i løsninger som gjorde at du jobbet raskere, spør daglig leder Anders Skjetne retorisk.
I regnskapsbransjen er dette en kjent utfordring. Oppstartsfabrikken Askeladden har også gått løs på denne problemstillingen gjennom selskapet Randi Regnskap.
– Anslagsvis 95 prosent av norske regnskapsoppdrag prises på timesbasis. Dermed mangler regnskapsførerne incentiver til å jobbe smart, ifølge Skjetne.
Centiga-sjefen sier det er de ledende systemleverandørene som er ansvarlige:
– De opererer med høye transaksjonskostnader som gjør at kostnadene skyter i været om kunden har mange transaksjoner. Dermed er det få som tar sjansen ved å tilby komplette regnskapspakker med fastpris. Risikoen er for stor, sier Skjetne.
Tok saken i egne hender
For ett år siden lanserte duoen derfor regnskapsprogrammet Centiga sammen med en liten gruppe regnskapsførere på Hasle i Oslo.
Selskapet har ingen transaksjonskostnader knyttet til regnskap og fakturering.
– På ett år har over 5.000 bedrifter tatt systemet i bruk. Utviklingen skyldes nok at folk har forstått at det blir for dumt å betale 3-4 kroner hver gang man sender eller mottar en faktura, sier produktsjef Stian Andersen.
– Dersom Google hadde gjort det samme med epost, hadde nok mange byttet til Outlook, fortsetter han.
«Smartere og enklere»
Ved å prøve å legge seg på et vesentlig lavere prisnivå enn mange av konkurrentene, stilles det også strengere krav til ressursutnyttelsen i selskapet.
Andersen mener nøkkelen er «smart utvikling», som ifølge produktsjefen innebærer å finne løsninger som krever mindre utviklerkapasitet.
Han trekker frem ett eksempel:
– Sammen med fintech-startupen ZTL Payment Solutions utvikler vi blant annet én bankintegrasjon som fungerer mot de fleste norske bankene. Dette i stor kontrast til andre systemet som har bygget et titalls integrasjoner. Altså, én per bank.
– Det sparer oss for store ressurser, som kommer kundene til gode i form av lavere priser, sier Andersen.
Nylig hentet ZTL 20 millioner kroner i en emisjon til en verdsettelse på 200 millioner kroner.
Treffer bredt
Centiga er et nettbasert regnskapsprogram for små og mellomstore bedrifter. Næringsdrivende kan opprette en konto på nett eller bli flyttet inn i løsningen via et regnskapsbyrå.
Selv om systemet ikke har transaksjonskostnader, og gründerne hevder at de er rimeligere enn konkurrentene, forventer regnskapsnykommeren svart bunnlinje på det norske markedet ved utgangen av 2022.
– Dette er et numbers game. Inntektene kommer fra en fast, lav månedlig systemavgift som er på samme nivå som i alle andre systemer. Forskjellen er at vi ikke har «klikkpriser» som straffer bedrifter som sender mange fakturaer.
Selskapet eies i utstrakt grad av de ansatte gjennom morselskapet Intunor-Gruppen.
Akselerert vekst og mulig utenlandssatsing
I løpet av det kommende året skal virksomheten tiltrekke seg flere regnskapsbyrå som kan distribuere produktet mot sine kunder.
– Bare i forrige uke ønsket vi velkommen 5 nye regnskapskontorer som skal ta i bruk systemet på deres kunder. Snart tar vi også inn ytterligere ressurser som skal fremme produktet mot byråene, sier Andersen.
– Mot sluttbrukere fortsetter vi dagens fremgangsmåte, som genererer om lag 650 nye kunder i måneden.