Jonathan Mylvaganam, produktsjef i Vipps og Marius Gylseth, CDO i Fair.
Jonathan Mylvaganam, produktsjef i Vipps og Marius Gylseth, CDO i Fair.

Inkasso-utfordrer lar deg gjøre opp i Vipps

– Et paradoks at jo senere man betaler, jo mindre digital kan du være.

Publisert   Sist oppdatert

Fair Collection lanserer «Vipps Inkasso» for kundene sine. Dette skal ifølge det unge selskapet gjøre innfordringskostnadene lavere og komme de som skylder penger til gode gjennom lavere gebyrer og salærer.

Det skal også bli enklere å følge med på om en faktura er betalt eller ikke - og i beste fall bidra til å redusere antall inkassosaker, opplyser Fair videre.

– Det er gledelig at vi nå får mulighet til å sende ut inkassobrev via Vipps og eFaktura. Det var en smal sak å koble seg opp på API-et til Vipps, og fra vi fikk beskjed om at løsningen var på plass, brukte vi kun noen timer på å gå live, sier Marius Gylseth.

Han er CDO i bransjens nykommer. Det digitale inkassoselskapet ble etablert i 2018 og har siden våren i fjor signert kontrakter på totalt 170 millioner kroner, deriblant med bompengeselskapene i Trøndelag og Nord-Norge, Vegamont.

Målet er 250 millioner kroner i signerte kontrakter de første 12 månedene.

– Som fakturadistributør ser vi at betalingsgraden på eFaktura er vesentlig høyere enn på både digipost og postale utsendelser. I noen tilfeller er det opp mot 20 prosentpoeng forskjell i betalingsgrad mellom eFaktura og postale utsendelser.

– 50 prosent mindre gebyrer

Fair har siden oppstarten vært partner med Unicorn Solutions, et selskap med base på Sri Lanka. Sammen har de utviklet en digital plattform som ifølge inkassoselskapet kan optimalisere effektivitet knyttet til innfordring, samtidig som den ivaretar de som har større gjeldsutfordringer og trenger rådgivning.

– Det vi gjør annerledes er å fokusere på digitale kanaler og automatisere arbeidet med innfordring, sier kommersiell direktør Christian Aandalen.

– Det gjør at vi har lavere kostnader enn de tradisjonelle aktørene. Som følge av dette tilbyr vi lavere gebyrer og salærer til de som skylder penger; i snitt over 50 prosent mindre gebyrer enn konkurrentene, sier han videre.

«Et paradoks»

Selskapet hadde lenge etterlyst bedre betalingsløsninger for krav som er forfalt og kaller det et paradoks at jo senere man betaler jo mindre digital kan du være.

– Dette er en endring som gjør at det blir enklere og mer smidig for folk å gjøre opp gjelden sin, sier Gylseth.

På sikt håper også Fair å kunne tilgjengeliggjøre øvrige funksjoner som fakturakopi, link til portaler og chatløsninger i Vipps.

– Det er flott at inkassoselskaper gjør det enkelt å betale regningene sine i Vipps. Fair har gitt oss mange verdifulle innspill som vi tar med oss når vi skal gjøre det enda enklere for brukerne våre i fremtiden, sier Jonathan Mylvaganam, produktsjef i Vipps.

Flere nye produkter

I forrige uke la en en regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe bestående av representanter fra blant annet Forbrukerrådet, Finans Norge, Virke Inkasso og Finanstilsynet fram et forslag til nytt inkassolovforslag.

Her går de inn for å kutte gebyrene på krav under 500 kroner. Disse kravene omfatter ifølge NTB mer enn hvert tredje inkassokrav. Ifølge arbeidsgruppen kan forslaget spare forbrukerne for nærmere 2 milliarder kroner. Dersom forslaget vedtas, kan det føre til at flere inkassoselskaper må slås sammen eller avvikles.

Også flere nykommere i bransjen har et uttalt mål om å gjøre det enklere og billigere å betale gjeld.

Nylig lanserte spareappen Dreams en ny kredittjeneste som skal hjelpe nordmenn ut av gjeldsfella. Konseptet er å samle samt refinansiere eksisterende lån og bruke "sparehacks" som automatiske trekk for å bli kvitt gjelden raskere.

Bergensselskapet Horde fikk i forrige uke én million forskningskroner til et prosjekt med mål om å utvikle et bedre system for banker til å få oversikt over gjelden til potensielle nye kunder. De lanserte i fjor en app som gir folk oversikt over egne kredittkort og forbrukslån samt muligheten for enkelt å si opp disse.