energi
Jonas Helmikstøl gikk fra «gud» til «idiot», og er forsiktig med investorer i sin nye startup: «Må være folk som tåler en dipp»
Den tidligere Easee-sjefen har satt dagsrekord i antall personer som vil legge ham til på Linkedin etter at han røpet sitt nye gründerprosjekt. Han har laget 18 nye prinsipper han styrer etter denne gangen.
Da Jonas Helmikstøl gikk ut av Zaptec var han sikker på at det var noe innenfor ladeteknologi han ønsket å skape. Han visste at det var et marked og startet derfor Easee sammen med Kjetil Næsje og Steffen Mølgaard. Denne gangen har det vært en mer søkende Helmikstøl som har sirklet seg inn til hva som skal bli det første prosjektet i startupfabrikken Fyrstikk, som han har gründet sammen med sin tidligere Easee-kollega Ola Stengel.
De har landet på forenkling av solenergi-installasjoner, og nærmere bestemt selskapet Fyrstikk Power.
– Vi ser på hvordan vi kan gjøre solcelle- og batteriinstallasjoner mye mer skalerbare, sier Helmikstøl når vi ber ham gå dypere inn i hva han er i gang med.
Nåværende løsninger er for kompliserte og ineffektive, ifølge Helmikstøl, med mye unødvendig kabling og konverteringer av strøm i installasjonene. Ved å redusere kompleksiteten, kan flere få tilgang til fordelene med solenergi uten å være spesialister. Dette vil hjelpe folk å spare penger, bli mer selvforsynte og avlaste strømnettet, samtidig som bruken av fornybar energi øker.
– Det skal ikke være slik at man må være spesialist, «early adopter» eller nerd for å gjøre dette. Vi ønsker å forenkle det, slik at alle kan gjøre det, ikke som en nerdeting, men som noe kult.
Enklere enn før
Selv om han ivrer for det nye prosjektet i kjent Easee-Jonas-stil, er det en mer avslappet og mindre insisterende gründer vi møter enn i pitche-rundene vi husker fra den første tiden i Easee. Den gang han skulle overbevise både oss og andre om at ladeboksene hans hadde noe særdeles godt for seg, og nærmest ble irritert fordi vi ikke skjønte det.
– Det er enklere å bli lyttet til denne gangen?
– Ja, som natt og dag. Jeg føler at jeg ikke trenger å bevise meg selv på samme måte. De fleste har lyst til å snakke med oss. Vi merker at folk vet at vi har vært gjennom en del ting og at vi er inne på noe. De tenker at det er spennende å snakke med oss, sier Helmikstøl.
Han forteller at han nylig satte ny rekord i antall folk som ville legge ham til på Linkedin på én dag.
Ydmykhet
Han mener selv at han har blitt mer ydmyk - at han forsøker å forstå problemene kundene har og hvor skoen trykker, for så å utvikle produktet på best mulig ut fra dette.
– Du trenger ikke være så insisterende?
– Jeg gikk jo hardt ut mot svenske myndigheter og har lært litt av det. Jeg har nå en mer ydmyk tilnærming. Hvis man fremstår som desperat og overbevist om sin egen sannhet, blir de mer skeptiske. Ved å være mer chill og ydmyk, kommer man mye lenger, sier han.
Samtidig ønsker han ikke å legge seg flat for bransjefolk som mener at det er for krevende å konkurrere globalt. Da har han gjerne et litt mindre ydmykt svar:
– Dette er vanskelig og skummelt, og det er derfor vi gjør det. Så lenge vi lar nysgjerrigheten drive oss, fjerner friksjon og skaper kundeverdi, og har med oss de rette menneskene, kan vi oppnå hva som helst.
De nye prinsippene
Helmikstøl har ikke bare blitt mer ydmyk, men han har også innført 18 nye prinsipper for hvordan et selskap skal ledes.
– Hadde jeg visst det jeg vet nå, hadde jeg gjort ting annerledes i Easee. Man må kjenne det på kroppen for å gjøre så store endringer, konstatere han.
De nye retningslinjene handler om alt fra ansettelsesprosesser til lederansvar i det nye selskapet. Mens det før var mye «peace and love» fremstår det som tøffere, den lederstilen Helmikstøl nå predikerer.
– Det har blitt litt mindre fluffy. Ikke det at jeg ikke er et godt menneske. Jeg har stor tro på folk og kjærlighet og alt det der, men nå er det mer «cut the crap – dette er forventningene. Slik er det, og det er ingen unntak».
«Den nye sjefen»
Prinsippene handler også om at toppsjefen faktisk er sjefen. Tidligere slet Helmikstøl med å se på seg selv som den som bestemte. Han følte jo ikke at han var bedre enn de andre, så hvordan kunne han «sjefe». Nå er tonen en annen overfor de han knytter til seg i det nye Fyrstikk-prosjektet.
– I dette selskapet er det én sjef, og det er meg. Dette for at jeg skal kunne ta de rette beslutningene og valgene for å beskytte bedriften og de som jobber der, sier Helmikstøl om en lederstil han godt skjønner at noen oppfatter som «hard».
Han har lært ett og annet av Easee-krisen der også, at han ikke skal gå på kompromiss med egne oppfatninger, men kunne stå inne for alle beslutninger som blir tatt.
– Jeg har gitt folk mye tillit, og i noen tilfeller har det gått litt for langt. Jeg har latt ting få surre og gå uten å ta nok styring og kontroll. Det er lett å si i etterpåklokskap, men viktigheten av nødvendig kontroll på toppen er veldig undervurdert.
– Når «shit hits the fan», og du får alt i fleisen, ser du hvor store hull det er i skroget.
– Er det ikke en fare for at du nå lager "Jonas vet best"-selskaper?
– En annen ting jeg har lært er å ha med meg voksne mennesker som er mye bedre enn meg på sine områder, de som er smarte og gode nok til å fortelle meg og oss hva vi gjør riktig og galt. Jeg vil absolutt ikke bare ha ja-mennesker rundt meg, men heller ikke folk som ikke lytter og ikke har respekt for oss.
STORE forbilder
Han er inspirert av Steve Jobs og Elon Musk.
– De ble oppfattet som kyniske og harde, men for å få til noe, kan man ikke bare dille og dalle og stryke folk med hårene. Man kan ikke være en «people pleaser». Fremdeles er jeg den gode Jonas der inne, men det å ha det gøy og kjenne på eierskap, skal ikke komme gratis for de ansatte. Det er noen punkter som må på plass.
Alle som er til vurdering for å starte i Fyrstikk-systemet, får en innføring i de 18 prinsippene. Før de starter må de signere på at de slutter seg til dem.
– I Easee brukte vi ikke nok tid på dette. Det er vel og bra med magefølelse, men å ta seg god tid til ansettelser og onboarding er alfa omega. Det er jævlig fort at man forsøker å få noe til å fungere, selv om noe skurrer. Man velger å gi personen sjansen, tror at man kan fikse resten, men det tar ofte lenger tid å ordne opp i slike ting enn man tror, sier Helmikstøl.
Åpner for investorer
I utgangspunktet skal han og Ola Stengel finansiere de nye oppstartsselskapene i Fyrstikk selv. Han tror de kan komme langt på den måten.
– Men vi har ikke uendelig med midler, så vi er også i dialog med investorer rundt omkring, mest for å være tidlig ute og bli kjent. Dersom vi finner de rette, de som tør å tenke stort og ønsker å endre verden, er vi ikke fremmed for å ta de inn.
Også her har han hatt sine erfaringer fra Easee-tiden, der han gikk fra å ha sinnssyke resultater og nærmest bli «gudeerklært», til å være «tidenes idiot» da saken med Elsäkerhetsverket og salgsforbudet kom veltende over selskapet.
– Jeg har ikke lyst til å oppleve det igjen. Så investorene må være folk som tåler en dipp, tenker at det går bra og at vi kommer oss gjennom det, i stedet for folk som investerer over evne eller blir redde for hvordan de fremstår hvis det ikke går så bra.
Han reagerer på at det kom påstander under Easee-krisen om at de bevisst forsøkte å ta snarveier.
– Mange i Norge er positive, men så er det mange som er raskt ute med «hva sa jeg», og forteller hvor stor «tosk» man har vært som turte å tenke stort og satse. Det er få som har skalert så fort som vi gjorde med Easee, med så mange parametere, så kommer noen inn i ettertid og peker finger og dømmer om det ene og andre. De skulle bare visst hvor vanskelig og krevende det har vært.