Investorene knivet om å investere i 58-åringens startup. Måtte øke potten for å gi flere plass

Jørgen Kadal og Complai ble kontaktet av folk han ikke kjente, da han skulle hente penger til selskapet.

Gründer Jørgen Kadal i Complai (i midten), med investorene Kaare Helle (t.v.) i DNV Ventures og Erik Langaker i Vestland Invest (t.h.).
Publisert Sist oppdatert

Shifter har tidligere fortalt om 58-åringen som valgte å ta med seg ideen sin ut av DNV, og starte for seg selv - riktignok med støtte i form av både kapital og en første kundeavtale fra giganten.

– Det er en risiko, og kanskje litt naivt også, men det er viktig for meg å kjenne at jeg lever. Så når jeg har fått los på en så fantastisk mulighet, må jeg bare gripe den, sa 58-åringen til Shifter tidligere i år.

Han var da godt i gang med den nye spinouten - et prosjekt der han forenkler og digitaliserer arbeidet med «compliance» - det som på godt norsk er å legge frem bevis og dokumentasjon på at regler og standarder blir etterlevd.

Overtegnet

Complai hadde akkurat begynt å jobbe med å finne investorene til runden, da gründer Jørgen Kadal snakket med Shifter på tampen av fjoråret. Allerede den gang tydet det på at det kom til å bli stor interesse for å investere, og nå er selskapet i land med en overtegnet emisjon, der Kadal valgte å øke runden fra fem til syv millioner kroner.

– I tillegg til de vi spurte, fikk vi inn flere henvendelser fra investorer som hadde hørt om oss via andre, forteller Complai-sjefen.

Nye navn inn

I tillegg til et knippe nye engleinvestorer gikk eksisterende eiere Erik Langaker og DNV Ventures inn med mer kapital. Med en verdivurdering på rundt 20 millioner kroner sitter nå gründerteamet på litt under halvparten av selskapet.

Kadal beskriver den nye investorgruppen som erfarne folk fra IT-bransjen, dessuten personer med kunnskap innenfor ledelse og strategi. Noen av dem har også compliance-bakgrunn i ulike industrier.

– Vi ønsket å ha med oss investorer som kan hjelpe oss videre på veien.

En buffer

Emisjonen ble for øvrig landet like før Russland invaderte Ukraina - en situasjon som har skapt ny usikkerhet i en verdensøkonomi som akkurat hadde begynte å komme seg på rett kjøl etter den verste delen av pandemien.

– Vi gjorde en vurdering på hvor lang runway vi trengte, og valgte å øke litt. Med tanke på hva som nå skjer i finansmarkedene, var ikke det en dum idé. Nå har vi en buffer, sier Kadal.

Pengene skal brukes til å bygge organisasjon, pipeline for salg og videreforedle produkt. De nærmer seg også lansering av en versjon 2.0 av selve verktøyet. Litt avhengig av inntektene skal pengene vare i 12 til 18 måneder, før det blir en ny runde.

Millioninntekt

Complai har for øvrig fått en flying start på inntektssiden, og har allerede passert en million kroner i abonnementsinntekter på pilotproduktet.

Foreløpig har de solgt produktet gjennom DNV, der det inngår som en del av gigantens tjenester til kundene. Der har nå to av de store kundene kommet tilbake og ønsket å bruke verktøyet mer – en bekreftelse på at de har laget noe bedriftene vil ha, ifølge Kadal.

Målet fremover er å få flere kunder som ikke kommer gjennom DNV. Det er også venture-sjefen hos giganten fornøyd med.

– Det er oppløftende å se farten Jørgen og teamet har fått etter at vi spant ut Complai i fjor. Det inspirerer oss til å bli raskere i de konseptene vi kjører internt. Det at de nå også får kunder utenfor vår eksisterende kundegruppe er en bekreftelse på at det var riktig å løfte Complai ut av DNV, selv om det kan føles ukomfortabelt at de eventuelt også kan gjøre konkurrentene våre mer effektive. Jo mer de skalerer, jo bedre samarbeidspartner blir de for DNV også, sier Kaare Helle, leder av DNV Ventures.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*