Med low/no-code blir behovet for tradisjonell koding mindre.

Investorer med milliarder på bok jakter low code-startups

Low-code og no-code blir kalt en revolusjon. Arkwright X og andre nordiske investorene jakter selskaper på området.

Publisert Sist oppdatert

Skal du vise frem hvordan et hus skal se ut, er det bedre å bruke legoklosser enn å lage en lang beskrivelse. På samme måte vil utvikling av nye applikasjoner gå raskere og enklere om du kan bruke byggeklosser i et visuelt grensesnitt enn om du skal programmere rad etter rad med kode.

Det er derfor low code/no code-utvikling blir omtalt som en revolusjon innen digitalisering. En kommentar i Forbes kaller no-code/low-code for den mest disruptive trenden i 2021.

Ifølge det amerikanske analyse- og konsulentselskapet Gartner vil det globale markedet for utvikling av low-code-teknologi, nå 13,8 milliarder dollar i løpet av 2021. Det er en økning på 22,6 prosent fra 2020.

Et tilsvarende analysebyrå, Forrester, forventer at markedet vil være verdt 21,2 milliarder dollar innen 2022.

– Når det er estimert at halvparten av det globale markedet for «enterprise software» skal representeres av noe helt nytt, er det åpenbart at investorer posisjonerer seg.

Det sier medgründer og daglig leder i Appfarm, Marius Tuft Mathisen. Selskapet har slått seg stort opp på no-code/low-code i Norge.

Appfarm er, sammen med mer etablerte Genus, blant de største aktørene innen segmentet her til lands.

Shifter har snakket med tre store og aktive teknologi-investorer i Norden. Samtlige har low-code høyt på prioriteringslisten.

Arkwright X: Megatrend i softwareutvikling

Investeringsansvarlig Mathilde Tuv Kverneland i Arkwright X sier no-code/low-code er en megatrend i softwareutvikling. Hun tror det er et av områdene som vil tiltrekke seg mye kapital de neste årene.

Selv investerte Arkwright X i Appfarm i slutten av 2020. Kverneland vil ikke utelukke flere tilsvarende investeringer fremover.

Investeringsansvarlig i Arkwright X, Mathilde Tuv Kverneland

– Behovet for digitale løsninger i de fleste bransjer er fortsatt veldig stort. «Hyllevare» klarer ikke å dekke alle behov, rett og slett fordi selskaper, spesielt store, har unike forretningsprosesser, mange eksisterende systemer og ønsker «sine» løsninger som kan danne grunnlag for et konkurransefortrinn, sier hun.

Kverneland forteller at selskaper derfor er avhengig av skreddersydde løsninger. Inntil nylig har disse blitt bygget fra bunnen med tradisjonell utvikling og teknologi. Dette er dyrt og tar lang tid. Med no/low-code plattformer kan man skreddersy løsninger ekstremt mye raskere og mer kostnadseffektivt enn ved tradisjonell utvikling.

– De fleste digitaliseringsbehov kan løses med applikasjoner som er satt sammen av byggeklosser, slik no-code er basert på. Det gir et helt nytt volum og tempo av digitalisering og effektivisering, sier hun.

Overbevist om at utviklingen vil booste

Et steinkast fra Arkwrights kontorer på Aker Brygge i Oslo, ligger oppkjøpsfondet Verdane.

Johnny Rindahl i Verdane

Verdane er en av de mest aktive teknologiinvestorene i Nord-Europa. Investeringsselskapet har, ifølge Finansavisen, investert i mer enn 40 norske bedrifter siden oppstarten i 2003. Nylig lukket de et nytt kjempefond, hvor minst to milliarder kroner skal brukes på norsk teknologi.

Investeringene skal passe inn i minst en av følgende tre megatrender: digitalt forbruk, økt bruk av programvare og bærekraftige samfunn.

Det inkluderer selskaper innen low/no-code. Partner Johnny Rindahl holder øye med utviklingen. Han forteller at de ikke har gjort noen investeringer ennå, men at de er i dialog med fire-fem selskaper.

– Hittil har det vært mye bruk av low-code på app-siden. Nå ser vi mange aktører tar det inn på applikasjonssiden. Det å kunne jobbe med kjerneløsninger med low-code er superspennende. Det er spådd til å «booste» skikkelig, noe vi er overbevist om at det vil, sier han.

Ifølge Rindahl er det to flaskehalser innen digitalisering: ressurskapasitet og kompetansemangel.

– For mange selskaper har outsourcing til blant annet India og Øst-Europa vært en løsning. For mindre bedrifter, er ikke dette ideelt. Low-code og no-code har vist seg som et bedre alternativ, forteller han.

Sammenligner low-code i dag med de første datamaskinene

Hos Appfarm forteller Tuft Mathisen at interessen blant investorene er stor.

– Vi har ikke ukentlige samtaler, men det er ikke langt unna. Også de aller største investorene tar kontakt for å lære, forteller han.

En av aktørene Mathisen har vært i dialog med, er tech lead på Paris-kontoret til svenske EQT Ventures, Antoine Moyroud.

EQT Ventures er en gren av EQT, Europas største oppkjøpsfond. Startup-investeringene kommer fra to teknologifond, hvor det største er på nær syv milliarder kroner. Skal vi tro Moyroud vil deler av disse pengene investeres i low/no-code-aktører.

– Jeg vil sammenligne low-code i dag, med hvor datamaskinene var helt i starten. Da var bruksområdene til datamaskinen begrenset. I dag har de mer eller mindre en rolle i alt som blir gjort. Det samme tror jeg om low-code og no-code.

Vi har ikke ukentlige samtaler, men det er ikke langt unna. Også de aller største investorene tar kontakt for å lære.

Marius Tuft Mathisen, CEO Appfarm

Skaff kunder og brukere så tidlig som mulig

For Appfarm og andre aktører i området, er interessen fra investorer betydningsfullt fordi det signaliserer til markedet at dette er et sterkt voksende teknologiområde som kommer til å spille en svært viktig rolle i digitalisering og digital innovasjon de neste årene.

– Dette vil bidra til å modne markedet, og gjøre at unge teknologiselskaper kan komme i skarp dialog med kunder som ikke nødvendigvis er «early adopters», sier Mathisen.

– Noen tips til håpefulle gründere som har kunnskap og erfaring innen no/low-code og som kanskje har lyst til å starte opp noe eget?

– Jeg tror mitt viktigste råd vil være å eksponere produktet og teknologien sin for kunder og brukere så tidlig som mulig. Vi leverte prosjekter fra første stund, og har bygget produktet vårt i tett partnerskap med de første kundene som satset på oss.

Nå får alle abonnenter hos Shifter+ 50% rabatt på årsabonnement på E24+. Les mer