bærekraft

Investortrio vil bruke kunstig intelligens til å måle hvordan gründere vil påvirke kloden

TheFactory, Katapult og Bakken og Bæck satser millioner på å lage et verktøy som hjelper investorer å forutsi hvordan en startup vil påvirke miljø og mennesker i fremtiden.

Fredrik Winther (Katapult), Marinette Hexeberg (TheFactory), Codruta Gamulea Berg (Bakken og Bæck) og Humberto Trevino (Katapult) samarbeider om nye Impactulator.
Publisert

Hvordan kommer et gitt oppstartsselskap til å påvirke samfunnet og miljøet i fremtiden? Det er spørsmålet flere startup-investorer må stille seg når EU innfører stadig nye regler for å kanalisere pengene i europeisk finans i en mer bærekraftig retning.

I mange tilfeller blir svaret basert på mye synsing, i beste fall på en meget tidkrevende analyse med mange forskjellige utfall. Det er denne analysen en velkjent trio i det norske investormiljøet ønsker å gjøre mer effektiv og treffsikker, ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring.

– Akkurat som vi ønsker å forutsi om et selskap lykkes økonomisk, er ambisjonen å være prediktiv på hvilken impact selskapet vil ha, sier strategisjef Fredrik Winther i Katapult.

Millionprosjekt

Bakken & Bæck, TheFactory og Katapult har nå inngått et samarbeidsprosjekt på 25 millioner kroner, hvor av 16 millioner kroner kommer fra Forskningsrådet. Målet er å utvikle et AI-verktøy som hjelper investorene å vurdere og måle et oppstartsselskap med tanke på bærekraft.

– Noen gründere er verdensmestere, og sier de redder verden på både den ene og andre måten. Så har du andre som ikke sier noe, men kanskje bidrar mer. Vi må klare å skille klinten fra hveten, og da må vi måle, sier administrerende direktør Marinette Hexeberg i TheFactory Growth, som er leder for konsortiet som har fått prosjektnavnet «Impactulator».

Forskningsprosjektet skal kunne brukes som et praktisk verktøy for å gi bedre investeringsbeslutninger også for andre investorer.

– Har vi bedre forståelse av selskaps bærekraft og tallfestede prognoser, så kan det bidra til at flere investorer har et mer komplett vurderingsgrunnlag for investeringene sine, sier Hexeberg.

Effektiviserer analysene

Selv i et år med generell nedgang, er veksten stor både i antall selskaper som etableres og kapitalen som skal investeres. Katapult på sin side har gjort 40 investeringer hittil i år, og har gått gjennom rundt 100 selskaper per investering – en enorm jobb for en investor med begrensede ressurser, der målet er å bruke mest mulig av pengene på utvikling av selskapene.

– Selskaper i såkorn- og presåkornfasen kjennetegnes av at det er veldig mye ustrukturert data. Samtidig er det også mer data tilgjengelig og mer avanserte analyser AI-verktøy hjelper oss å strukturere og få oversikt, forteller Fredrik Winther.

De maskinlærende dataverktøyene gjør at de som mennesker kan gjøre bedre investeringer.

– Dette kommer ikke til å endre det menneskelige elementet med det første, men det øker antall selskaper som vi kan analysere i året, sier lederen for kunstig intelligens og dataanalyse i Katapult, Humberto Treviño.

Han mener at maskinenes analyser kan oppdage ting som gründerne selv ikke hadde tenkt på.

– Vi opplever at selskapene tror «impacten» er innenfor et spesifikt område, men når vi går inn i det, så ser vi at påvirkningen er større på et helt annet felt.

Å forutse fremtid

Marinette Hexeberg i TheFactory tror gründere som klarer å tallfeste hva de bidrar til innen bærekraft, kan få det litt lettere i et krevende kapitalmarked.

– Jeg ser at flere av startupene som har tydelige bærekraftsagendaer og mål på dette, blir mer investerbare. Dette ser vi spesielt når markedene og verdsettelsene generelt går ned og det blir tøffere å hente kapital. Det bør være en vekker for de fleste gründere, påpeker hun.

– Å forutse fremtiden til en startup og dens påvirkning er fint, men det er jo en kjent sak at startups gjerne pivoterer, og går i en annen retning. Gir det egentlig noen mening da?

– Det er en del man kan analysere for å øke sannsynligheten for å se hvilken retning et selskap går i. Det kan være et gründerteam som har funnet en god kommersiell ide, som tilfeldigvis også er «impact», uten at de har som utgangspunkt å gjøre verden bedre. Vi vurderer motivasjonen til gründerne, og analyserer det vi kaller «intensjonalitet», om de er på en ekte «mission» til å gjøre verden bedre. Da er sannsynligheten større for at de vil fortsette med «impact» selv om selskapet pivoterer, mener Winther.

Pioner-arbeid

De siste par årene har det poppet opp hundrevis av selskaper som utvikler ««bærekraftsmåling as a service». Spesielt rettet mot klimautslipp og den kommende EU-taksonomien.

– Hvorfor skal akkurat dere gjøre dette, når veldig mange andre selskaper er med på racet om å skape rapporteringsverktøy for bærekraft?

– Det finnes veldig mange karbonrapporteringsverktøy, men det finnes ingen åpenbare vinnere sett fra et investorperspektiv, mener investeringspartner Codruta Gamulea Berg i Dovetail, Bakken og Bæcks investeringsarm for teknologiselskaper.

Fredrik Winther viser til at det er få standarder.

–Vi kunne lent oss tilbake og ventet fem år på at det kom en god nok løsning, men å vente på teknologisk utvikling gir sjelden noe konkurransefortrinn. Vi må være fremme i skiskoene, være i stand til å gjøre de beste analysene, og gjennom det opprettholde en ledende posisjon som klima- og impact-investorer.

Hexeberg i TheFactory mener trioen har flere fortrinn, og at verktøyet er tenkt til å være mye mer enn et rapporteringsverktøy.

De største utfordringene med å gjennomføre forskning på startups er forretningsmodeller som endres, produktene er under utvikling og krevende å finne gode data. Kompleksiteten her kjenner vi godt til, og sammen med investorkompetansen, analytikere, bærekraftsspesialister og maskinlæringsspesialister så mener vi at vi er godt rigget. Akkurat nå jobber vi med å se hvordan en impact-spesialist måler bærekraften i et selskap og trener AI’en til å forstå det samme.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!