BANK OG FINANS

Celsia ble en øyeåpner – nå ser DNB Ventures etter flere bærekraftsinvesteringer

Det er 3,5 år siden et nytt selskap klarte å leve opp til DNB Ventures investeringskrav. Bærekrafts-startupen Celsia trengte ikke mer enn et halvår på å overbevise bankens investeringsselskap.

Konsernsjef i DNB Kjerstin Braathen og Anders Østensvig, investeringsansvarlig i DNB Ventures har fått utvidet investeringshorisonten til banken.
Publisert Sist oppdatert

– Dette har vært en veldig interessant erfaring for oss. Celsia har utvidet investeringshorisonten vår, sier Anders Østensvig, investeringansvarlig i DNB Ventures om veien frem til millioninvesteringen i Celsia.

Shifter møter ham under DNB NXT, bankens årlige innovasjonsevent, på hovedkontoret i Bjørvika. Det er på mange måter logisk at det er på NXT han forteller om hvordan Celsia og selskapets programvareløsning, som forenkler bærekraftsrapportering, har dreid litt på hva som skal til for å oppfylle kravene til DNB Ventures.

LES OGSÅ: DNB om Aiia-salget: – Vi har kommet veldig positivt ut av det

Akelserator ble veien inn i banken

Det var nemlig med DNB NXT forholdet til Celsia begynte. I fjor høst ble det helt ferske selskapet til de tre Cognite-avhopperne Petter Reistad, Cathrine Dæhli og Morten Hillbom tatt opp i akselerator-programmet til DNB NXT.

Visjonen var klar – å lage et verktøy som effektiviserer og forenkler de uunngåelige rapporteringskravene som følger av innføringen av EU taksonomi for bærekraftige aktiviteter. Men hvem var kunden? Bedrifter, investeringsfond, banker?

– I begynnelsen var vi overalt og prøvde å finne ut hvor vi kunne ha best «product market fit» Bank pekte seg ut på grunn av skaleringsmulighetene som lå i å kunne nå ut til bankenes kunder. For oss var akseleratoren DNB NXT en mulighet til å få et fotfeste inne i banken, forteller daglig leder i Celsia, Petter Reistad til Shifter.

Er det smart for stor og liten å samarbeide? Paneldebatt med fr.v. Jeanette Dyhre Kvisvik fra Villoid, Petter Reistad, Celsia, Christina Wiig fra Startuplab, og Petter Lee-Johannessen fra DNB

På DNB NXT-eventet torsdag var selskapet i aller høyeste grad synlig med en egen, godt besøkt stand. Reistad selv sto på scenen og snakket om temaet «Startup-samarbeid: Gullgruve eller fallgruve» sammen med Jeanette Dyhre Kvisvik fra Villoid, Christina Wiig fra Startuplab, og Petter Lee-Johannessen fra DNB.

LES OGSÅ: Snart to år uten nyinvesteringer i DNB Ventures: «Skjønner at det kan oppfattes som at vi har vært i dvale»

Første nyinvestering på 3,5 år

Det var kanskje ikke så rart, ettersom de nettopp er blitt det første selskapet på 3,5 år som får DNB Ventures til å åpne lommeboken. Siste nyinvestering før det var Unite Living i mars 2019.

Tidligere denne uken ble det kjent at DNB Ventures var hovedinvestor da Celsia hentet 20 millioner kroner i emisjonen som verdsatte selskapet til 100 millioner kroner. I emisjonen deltok også Finstart Nordic, investeringsselskapet til Sparebank 1 SR-Bank, investeringsselskapet Bonheur og Aker-systemets Runway FBU som fulgte opp en tidligere engleinvestering. Startuplab er også eiere i selskapet fra før.

MELD DEG PÅ FINSHIFT- nyhetsbrevet som kommenterer ukens viktigste fintech-nyheter.

NXT er viktig for sjefen

For DNBs konsernsjef Kjerstin Braathen ligger DNB NXT og ønsket om å hjelpe startups opp og frem varmt om hjertet.

– DNB Next handler om at startups og scaleups skal få tilgang til kapital. Det er mange år siden vi satte en tydelig ambisjon om å være den beste banken for denne typen selskaper. Men det er nettopp kapital de trenger, ikke banklån. Vi kjenner selskapene og investorene jobber for at de skal finne sammen, sier Braathen da Shifter får en kort prat med henne etter at hun åpnet dagen.

– Er utviklingen til Celsia et drømmescenario for DNB? Et selskap som begynner i DNB NXT og går rett over til å bli en investering for Ventures.

– Selvfølgelig er det morsomt med suksessen til Celsia, men det er ikke noe vi planlegger for. Venturefondet er et av våre verktøy, i tillegg til akseleratorprogram, og samarbeid med Startuplab og andre aktører, fortsetter Braathen.

DNB-pilot fikk fart i sakene

At Celsia har gjorde inntrykk på flere hold i konsernet er imidlertid åpenbart.

Rundt påsketider i vår hadde selskapet fått sine første betalende kunder og var i gang med et pilotprosjekt med DNBs corporate-avdeling.

– Allerede da var nivået av kunnskapsutveksling mellom Celsia og DNB så stort, at det var naturlig å begynne å snakke om en investering, sier Østensvig.

Anders Østensvig, investeringsansvarlig i DNB Ventures har funnet seg nye jaktmarker for investeringsobjekter.

Nettopp det at løsningen er relevant både for DNB og bankens kunder var sentralt. DNB har allerede fått rapporteringskrav på seg, de største kundene er i ferd med å få det, og stadig flere, også mindre bedrifter ønsker å begynne å rapportere fordi de ser det fort kan bli en konkurransefordel.

– Da vi så hvilke muligheter det lå i skjæringspunktet mellom egen rapportering og støtte til våre kunder som ønsker å begynne med bærekraftsrapportering, var det lett å komme til en investeringsbeslutning, sier Østensvig.

Innenfor eller utenfor investeringsrammene

Samtidig var det et spørsmål DNB måtte stille seg. Var Celsia innenfor investeringsmandatet til DNB Ventures?

– Det er veldig viktig for oss å jobbe sammen med selskapene vi invester i og at det finnes en gjensidig læring. Det er også viktig at det er relatert strategisk til det DNB holder på med, forteller Braathen da Shifter ber henne forklare rammene for fondet som hun selv var med og tok initiativ til en gang i tiden.

Fintech uten finansielle tjenester

Strategisk relatert til DNB-virksomhet har for de fleste betydd finansielle tjenester og at det er fintech-selskaper som har vært aktuelle kandidater.

– En softwareplattform som egentlig er et rapporteringsverktøy og som ikke har noen finansielle tjenester i seg. Er det fintech? Svaret på det er nok nei, sier Østensvig.

– Samtidig er det Celsia gjør veldig relevant både for oss og for finansnæringen generelt. Det har synliggjort for oss at det finnes caser innenfor ESG-segment som er direkte relevante for banken, og der vi trygt kan investere innenfor det mandatet vi har, som tross alt er ganske så snevert, fortsetter han.

Han legger ikke skjul på at årsaken til at har gått så lang tid siden siste nyinvestering i et selskap, beror på at det har vært krevende å finne de riktige selskapene å investere i innen tradisjonell fintech.

Megatrenden bærekraft, raskt økende fokus på ESG og innføringen av EUs taksonomi er alle ting som endrer forutsetningene. Det er særlig E-en for «environment» som har fanget Østensvigs interesse.

– Det treffer bankens verdikjede veldig direkte, og det er mange oppstartsselskaper som posisjonerer seg, så det kan det finnes en rekke interessante selskaper for DNB Ventures. Celsia er et godt eksempel på det, sier Østensvig.

På en måte har DNB Ventures allerede fått på plass neste selskap. Og det rett før Celsia-investeringen. Nylig ble nemlig Sbankens eierandel på cirka 15 prosent i Quantfoilo overfort til DNB Ventures.

– Etter at kjøpet av Sbanken var gjennomført, oppsto spørsmålet om hvordan den eierandelen skulle forvaltes. Siden vi allerede er rigget for å forvalte slike selskaper falt det seg naturlig, sier Østensvig.

Som et ledd i dette, har han nå gått inn i styret til både Celsia og Quantfolio.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*