Mats Lyngstad og Marie Mostad står bak Inzpire.me.
Mats Lyngstad og Marie Mostad står bak Inzpire.me.

Inzpire.me mer enn doblet inntektene etter permitteringer og lønnskutt

«Helt klart det vanskeligste vi har vært gjennom», sier gründeren om fjoråret. Likevel dro selskapet inn 28,5 millioner kroner i 2020.

Publisert Sist oppdatert

Inzpire.me skrudde opp inntektene fra 11,8 millioner kroner i 2019 til 28,5 millioner kroner i fjor. Resultatet endte i et tap på 5,1 millioner kroner mot 4,1 millioner kroner året før, viser fjorårets regnskapstall.

Daglig leder Mats Lyngstad mener inntektshoppet skyldes en kombinasjon av nye, men også eksisterende, fornøyde kunder.

– Bak dette står et team som jeg ikke kan skryte nok av, og som jeg er stolt og privilegert over å få lov til å jobbe med, sier Lyngdal.

Han startet markedsplassen, hvor influensere møter annonsører, sammen med Marie Mostad i 2016.

Tøffe tak

Shifter omtalte i fjor selskapets mange tøffe tak under pandemiens inntog, deriblant permitteringer av 11 av omkring 30 ansatte, herunder begge gründerne.

Lyngstad forteller at kunder pauset eller kansellerte budsjetter, og at det derfor var tilnærmet umulig å vinne nye kunder i tiden etter 12. mars i fjor.

– Usikkerheten førte til at vi måtte permittere en tredjedel av teamet, sier han.

Dette skal ha gitt selskapet månedlige innsparinger på 350.000 kroner. Frivillig lønnskutt blant de ansatte som ikke permittert, ga dem også en redusert månedlig kostnad på 150.000 kroner.

– Dette var helt klart det vanskeligste vi har vært igjennom så langt. Måten teamet håndterte situasjonen, både de som ble permittert og de som var igjen, var eksemplarisk, legger Lyngstad til.

Nok en dobling

Selskapet hentet tilbake alle fra permisjon 1. juli i fjor. Inntektene tok seg ifølge Lyngstad opp utpå høsten, og så langt i år ligger Inzpire.me an til nok en dobling.

– Det gir oss økt selvtillit, sier gründeren og fortsetter:

– Vi opplever at vi investerer tid og ressurser riktig og tar gode valg. Vi gjør selvfølgelig også feil, men netto ser det ut som at vi gjør mer riktig, sier han.

Inzpire.me hadde i utgangspunktet planlagt en A-runde på mellom 40 og 50 millioner kroner i andre kvartal i fjor. I stedet hentet selskapet i fjor sommer fem millioner kroner i et konvertibelt lån fra eksisterende eiere, opplyser Lyngstad.

Nå nevner han særlig tre viktige linjer for vekst fremover:

  • Skape mer verdi for brukerene.
  • Internasjonalisering.
  • Øke kapasiteten og muligheten for hver enkelt - og teamet som helhet til å produsere arbeid som har mest mulig «impact».

– Blant annet gjennom å bedre informasjonsflyten, og hvordan vi distribuerer og tar beslutninger, sier sier Lyngdal om siste punkt.

– Det er en klisjé å si det, men vi er kun ett prosent ferdig og har det beste foran oss, legger han til.

Inzpire.me hentet i 2019 nærmere 12 millioner kroner fra Schibsted, i en emisjon som priset selskapet til 91,6 millioner kroner. Siden oppstarten har selskapet hentet 22,7 millioner kroner fra blant andre Snö Ventures og Thomas Falck.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

INZPIRE.ME AS

Inzpire.me er en markedsplass der annonsører kan kjøpe seg profilering hos influencere. Det gjør det mulig for merkevarer å treffe de riktige målgruppene

Les mer om selskapet her

OSLO

Mats Lyngstad

21-35

  • ARCTIC BROTHER CAPITAL AS
  • SNÖ VENTURES INVEST III AS
  • MOSTAD INVEST AS
Se hele selskapsprofilen
Powered by Labrador CMS