Gründerne Mads Lyngstad og Marie Mostad i Inzpire.me.

Nye detaljer om influencer-gründernes krisehåndtering: Her er deres plan A, B og C

Inzpire.me planla å hente en storrunde i sommer, men ble stanset av viruset. Her er planen som skal holde oppstartselskapet på rett kurs i stormen.

Publisert

I fjor var selskapet nær ved å doble omsetningen, fra 6,3 millioner kroner i 2018 til 11,8 millioner kroner i 2019. Det viser årsregnskapet. Samtidig økte underskuddet beskjedent, fra 3,1 millioner kroner til 4,1 millioner kroner.

Alt lå til rette for storsatsing i år, og gründer Marie Mostad fortalte i januar at gullplanen var lagt. Den innebar i grove trekk å hente en såkalt A-runde, samt å ekspandere til London.

Virusutbruddet satte imidlertid det meste på vent. I årsregnskapet avsløres nye detaljer om hvordan krisen påvirker den ettertraktede oppstartsbedriften, og hvordan gründerne Mostad og Mats Lyngstad planlegger å ri av stormen.

– Fjoråret hadde vi en dobling, og det var vi veldig fornøyd med. Og så har vi siktet oss inn på en ny dobling i år. Og vi er «on track», sier Mostad.

– Til tross for covid?

– Ja. Vi hadde en tøff periode i mars og april, men omsetningen har tatt seg opp i mai - og i juni hadde vi en rekordmåned. Og fjerde kvartal er historisk vårt beste kvartal, så vi er selvsikre på at vi skal klare det.

Permitteringer og lønnskutt

Som Shifter skrev i vår, ble Inzpire.me nødt til å ta grep da krisen traff Norge. Dokumentet som nå er offentliggjort viser at 11 av omkring 30 ansatte ble permittert, hvorav seks 100 prosent og fem 50 prosent. De to gründerne var blant de permitterte.

Dette skal ha gitt selskapet månedlige innsparinger på 350.000 kroner.

Dessuten ble de ansatte som ikke ble permittert, spurt om å ta et frivillig lønnskutt på 25 prosent i tre måneder - noe alle gikk med på. Det ga en redusert månedlig kostnad på 150.000 kroner.

– Hele teamet var tilbake 1. juli, og da gikk vi også tilbake til normal lønn, forteller Mostad nå.

Prioriterte umiddelbare inntekter

I rapporten skriver selskapet at de merket en umiddelbar effekt på inntektene da landet stengte ned. Det hadde særlig sammenheng med at kunder trakk markedsføringsbudsjettene: «noen som følge av at deres produkter ikke er relevante i den tid karantenebestemmelser opprettholdes, andre som følge av at det oppleves ‘umusikalsk’ å kommunisere kommersielle budskap i krisetider». Enkelte hadde også behov for å begrense kostnader, ifølge selskapet.

Krisen vil også sette spor på lang sikt, spår gründerbedriften. Risikoen for at kunder forsvinner er overhengende. Dette vil ikke påvirke utestående kundefordringer, skrives det i rapporten, men selskapet venter at en del oppdrag forsvinner permanent.

Likevel tror gründerne at de langsiktige konsekvensene «ikke blir vesentlige», fordi de forventer at markedsføringsbudsjetter kommer tilbake «når ting normaliserer seg».

– Når det gjelder omsetning, vil jeg si at vi er tilbake til normalen nå, sier Mostad.

– Men omsetning er en ting. Det andre er vekst.

Utsatt kapitalinnhenting

Inzpire.me hentet i fjor nærmere 12 millioner kroner fra Schibsted, i en emisjon som priset selskapet til 91,6 millioner kroner. Siden oppstarten har startupen blitt backet med 22,7 millioner kroner av blant andre Snö Ventures og Thomas Falck. Fortsatt sitter gründerne med over 50 prosent eierandel.

I utgangspunktet var planen å kjøre en A-runde på mellom 40 og 50 millioner kroner i andre kvartal inneværende år, samtidig som selskapet etablerte sin virksomhet i London. Disse planene ble imidlertid skjøvet frem i tid grunnet coronakrisen.

I årsrapporten refererer Inzpire.me til tilbakemeldinger fra interessenter som går på at den pågående krisen fører til at investorer prioriterer eksisterende portefølje, og at vekstionvesteringer «vil tas ned» i tiden som kommer.

Likevel er selskapet sikre på at de vil klare å hente de nødvendige pengene på mellomlang sikt, og skisserer tre mulige scenarioer:

  • Ideelt sett henter selskapet en A-runde som opprinnelig planlagt.
  • Alternativt vil selskapet utstede et konvertibelt lån til nye og eksisterende aksjonærer som konverteres til aksjer ved en A-runde.
  • En tredje utvei innebærer at selskapet gjør en mindre emisjon mot eksisterende aksjonærer eller andre investorer for å posisjonere seg for en A-runde senere.

«Hvis dette skulle slå feil vil selskapet redusere kostnader ytterligere, og man vil operere i et driftsmodus der det ikke er rom for å finansiere ny vekst, men at man ivaretar eksisterende forpliktelser og opprettholder en likviditet som sørger for fortsatt drift», heter det i rapporten.

– Vi kan fortsette i god driv nå, men er avhengig av kapital for vekst. Men det ser ut som ting har begynt å løsne, så vi har troen på at det skal gå i orden snart, sier Mostad om den planlagte storrunden.

– Hvordan vurderer du mulighetene for utvikling fremover?

– Vi er positive til utviklingen. Når ting begynner å komme tilbake til normalen, tror jeg faktisk at vi kan få litt drahjelp grunnet det næringslivet har vært gjennom. Mange tenker nytt og digitalt. Man er mer kritisk til hvordan penger brukes. Kriser legger grunnlag for nye handlingsmønster, og vi lager et nytt marked å handle i.

– Vil dere holde ut, selv om situasjonen skulle være som den er i dag i et år til?

– Alle vil at dette skal ta slutt så fort som mulig. Det har vært noen tøffe tak for oss. Men for mannen i gata ser vi at sosiale medier har fått en ny posisjon, gjennom isoleringen mange har vært gjennom. Hva kan vi gjøre med barna hjemme? Hvordan trene? Hva kan vi lage til middag? Det er en økt forståelse for plassen sosiale medier har med tanke på inspirasjon og ideer. Dersom kapitalmarkedet kommer i gang igjen, tror jeg vi har veldig gode muligheter.

– Dere har tilsynelatende posisjonert dere godt gjennom krisen. Hva har vært det mest avgjørende for å klare det?

– Det er én ting som står tydelig for meg: teamet og kulturen. Når vi hadde det tunge møtet med teamet etter at landet stengte ned, opplevde vi at folk tok det veldig bra. De fikk kamplyst, ble ikke bekymret. De som ble igjen på jobb har stått på enda hardere. De som ble permittert, har vært tålmodige.

– Det andre elementet har vært remote-kulturen. Vi var godt rigget. Mange andre har slitt med å levere, men vi opplevde økt produktivitet med hjemmekontor. Det tar vi med oss videre.