Likevel var det et synkende skip da Crucible Hub overtok i fjor, noe som gjorde starten for de nye eierne krevende, forteller daglig leder Jevgenija Kirillova.
– Vi har ingen illusjoner – vi vet at det er tøffe tider. Derfor bretter vi opp ermene og gjør det som trengs for å holde oss sterke, sier hun til Shifter.
Annonse
Fra dag én har de derfor jobbet beinhardt for å snu situasjonen, blant annet ved å kartlegge alle sparemuligheter og for å skaffe flere nye leieboere.
Om det blir et suksessprosjekt skal tiden ennå vise, men med flere nye konsepter på gang, tror Kirillova de er inne på noe.
Crucible Hub-lederen har stor tro på at det er bedre tider i vente for coworking-aktører som dem. Selv er de i sparebluss.Foto: Mia Sandnes Nilsen
Bygger på 657-arven
Da Kirillova tok over ledelsen av lokalene ved Fredensborg i Oslo sentrum, hadde 657 stort sett kun drevet med fremleie av lokaler etter pandemien.
Annonse
Da coworkings-konseptet så dagens lys i 2012 var ambisjonen imidlertid å skape arenaer der gründere kunne treffes, samarbeide og hjelpe hverandre, fortalte 657-gründerne.
Det er denne 657-arven Crucible hele veien har planlagt å bygge videre på, forteller den nye eieren.
Annonse
Crucible kjøpte altså opp rettighetene til fremleie av lokalene som eies av Heimstaden – samt innmaten og diverse systemer. Oppkjøpet ble gjennomført med egne midler fra Crucible og Kirillova.
Crucible skal dermed fortsette å være et kontorfellesskap i bunn. Nytt er det likevel at alle kreative selskaper er velkomne – også de som ikke er teknologibedrifter.
– Crucible Hub er åpent for alle som vil være en del av business-felleskapet, sier Kirillova.
På den måten ønsker de å være en komplementerende hub i Oslo-området.
Nye medlemmer
Kirillova legger samtidig ikke skjul på at rebrandingen ikke har vært helt smertefri, ettersom flere tidligere 657-medlemmer følte en sterk identitet til den gamle merkevaren.
Crucible-lederen har derfor satset på å lytte mye til de eksisterende medlemmene for å skape et miljø som ivaretar fellesskapet, samtidig som de fornyer tilbudet.
– Vi kunne drømmet oss bort, men realiteten er enkel: Har vi ikke kunder, har vi ikke noe å bygge videre på. Fokuset nå er derfor å hente inn flere folk og bli bedre kjent med deres behov, deretter kommer alle de morsomme prosjektene, sier hun.
Blant de nye som har kommet inn siden de tok over i fjor høst er Masterchannel, Yousustain og Abonera.
– Det de ønsker er et godt miljø. De vil kunne komme hit og ha et sted der de for eksempel kan ha «afterwork» og utveksle ideer. Det handler om å bygge et godt miljø, som 657 gjorde.
Crucible hub tok over 657 Oslo-lokalene ved Fredensborg i Oslo høsten 2024.Foto: Mia Sandnes Nilsen
Fullt sparebluss
Samtidig som coworking-konseptet har blitt utvidet, har arbeidsstaben blitt barbert ned fra fem til to ansatte, bestående av Kirillova og én til.
De to har brukt høsten til å gå gjennom alt av kostnader.
– Så vi har brukt tiden til å kartlegge alle leverandører og tjenester 657 hadde. Der var det mye vi ikke syntes var nødvendig, sier Kirillova og utdyper:
– Vi har gjort en grundig opprydning, både fysisk i bodene og digitalt i alle flater. Vi bygger et solid fundament gjennom egen innsats, sene kvelder og lange helger – med stor kjærlighet og respekt for stedet.
Det største sparepunktet har likevel vært stab-kuttene, understreker hun.
Flere nye selskaper har flyttet inn det siste halve pret, deriblant Yousustain i bildet.Foto: Mia Sandnes Nilsen
Nye initiativ for vekst
Samtidig som Crucible Hub kutter i kostnader, satser de på å tiltrekke nye medlemmer gjennom flere arrangementer og samarbeid.
– 13. mars arrangerer vi Crucible Expo, hvor vi inviterer startups og scaleups til å presentere seg. Vi tester også ut andre konsepter hackathons og Innovation labs, forteller Kirillova.
Et annet prosjekt i horisonten er Bold Horizons, en ny eventserie i Hafjell, som hun håper kan bane vei for coworking-satsing i Lillehammer.
– Etter at Startup Extreme gikk konkurs i fjor, vil vi ta markedet med Crucible Bold Horizons. Så det blir et nytt tilbud til markedet, men vi starter selvfølgelig smått, forteller Kirillova.
Kirillova sammen med Vitor Bruno som er co-organiserer av Crucible Expo 2025.Foto: Mia Sandnes Nilsen
Etter flere nedleggelser i løpet av 2024, øker nå tilbudet av fleksible kontorarbeidsplasser.
Union har kartlagt 44 coworking-aktører i Stor-Oslo vinteren 2025.
Gjennomsnittlig belegg (andel utleide plasser) har falt til 69 prosent – en nedgang på 11 prosentpoeng siden 12 måneder før.
Break-even-belegg (nødvendig belegg for å dekke kostnader) er på 82 prosent – opp fra 79 prosent 12 måneder før.
Kun 40 prosent av sentrene oppgir å være i lønnsomt terreng, mot 70 prosent året før.
Kapasiteten har økt med seks prosent siden 2024, tilsvarende 800 nye medlemsplasser/arbeidsplasser.
Spaces og Regus (begge eid av IWG) har økt sin markedsandel til 31 prosent, fra 21 prosent for tre år siden.
960 nye plasser vil åpnes i 2025, som vil bringe kapasiteten tilbake til toppnivået i 2023, gitt at ingen sentre legger ned.
Nye sentre: Crucible Hub som har overtatt 657 Oslo, House of Business med nye sentre i Oslo og Asker, Spaces med nytt senter og flere åpninger i løpet av 2025. Flyt har utvidet areal.
Samtidig synker etterspørselen: Antallet medlemmer har falt med fire prosent det siste året.
Belegget er lavest i ytre Stor-Oslo.
Økte kostnader er fortsatt en stor utfordring, men bekymringen blant aktørene har avtatt noe. I tillegg øker konkurransen fra tradisjonelle kontorlokaler, ettersom fleksible leiekontrakter blir vanligere.
Sentrene som har eksistert i mer enn to år, har langt høyere sjanse for lønnsom drift, viser undersøkelsen. Få har likevel klart å oppnå et positivt driftsresultat, tross høyt belegg.
En av fire aktører planlegger utvidelser i 2025, men ingen har konkrete planer om nedleggelse.
Kilde: Union Gruppen.
Ifølge UNIONs Coworking-undersøkelse for vinteren 2025 har belegget (andel utleide plasser) i coworking-spaces i Stor-Oslo falt fra 80 til 69 prosent det siste året. Kun 40 prosent av sentrene oppgir å være i lønnsomt terreng – som er en kraftig nedgang fra 70 prosent 12 måneder før.
Samtidig har tilbudet av fleksible kontorarbeidsplasser økt. Selv om økte kostnader fortsatt påvirker, har bekymringen blant aktørene avtatt noe.
For Crucible Hub har det altså vært viktig å holde driften «lean» (slank) og samtidig satse på nye initiativ for å styrke fellesskapet og tiltrekke nye medlemmer.
Kirillova har stor tro på at de vil klare å holde Crucible i live, og at situasjonen i bransjen på ett eller annet tidspunkt vil snu:
– Etterspørselen går oppover så det er på vei tilbake. Coworking er ikke dødt, selv om det så litt sånn ut i et par måneder. Jeg har troen på at ting blir bedre i markedet, sier coworking-lederen.
Reech, med Sondre Mæland i bildet, holder også til hos Crucible.Foto: Mia Sandnes Nilsen