Arven etter cognite del 3
John Markus Lervik bygde «gründerskolen» Cognite: Nå advarer han
Norge er blitt mindre attraktivt for utenlandsk kompetanse, frykter Cognite-gründeren.
Midt i det omfattende nettverket rundt «Røkkes enhjørning» Cognite sitter gründer og mangeårig toppsjef John Markus Lervik.
Arven etter Cognite: Slik dominerer tidligere Cognite-folk det norske startupmiljøet
Les også: 13 nyvinnende startups av ex-Cognitere
I 2017 startet han selskapet med Aker-konsernet som stor investor. Den første kunden ble Aker BP. I april 2022 gikk Lervik av som toppsjef og ble erstattet av amerikaneren Girish Rishi.
Shifter har snakket med Lervik om påvirkningen arbeidet har hatt på det norske startupmiljøet.
– Er du stolt av at Cognite har hatt en så stor påvirkning på startupmiljøet?
– Ja, etter hvert har jeg blitt mer og mer bevisst på den duale rollen som vi har, gjennom både å bygge et globalt ledende teknologiselskap og også bidra mer generelt til verdiskapning for Norge, sier han.
Lervik var siden starten fast bestemt på at Cognite skulle bli en av de aller beste «skolene» for de som ønsker å bygge teknologiselskaper.
Celsia-gründer Petter Reistad forteller at Cognite var ekstremt formende for ham.
– Rundt juletider i 2017 pratet jeg med John Markus, som da hadde tilbudt meg jobb i Cognite, om jeg skulle gå for Cognite eller et av tilbudene jeg hadde fra bank og management consulting. «Du kommer til å bli flink av både bank og consulting, men skal du lære å bygge selskap bør du begynne hos oss», sa John Markus. Det gjorde utslaget for meg, og han og Cognite leverte som lovet, sier han.
– Norge trenger kompetanse om skalering
Lervik peker selv på at verdien i kompetanse om skalering som den kanskje største verdien for samfunnet. – Et viktig poeng er at vi i Norge har behov for å bygge mer kompetanse for hvordan skalere teknologiselskaper. Det er mange selskaper i Norge som er bygd opp til noen titalls eller noen få hundre ansatte, med tilsvarende omsetning, men veldig få som har nådd milliardomsetning og skalert globalt. Dette er en kompetanse som vi i stor grad mangler i Norge, og som vi må bygge opp for virkelig å få satt Norge på kartet.
Slik han ser det, ligger det store muligheter i å være en dem som faktisk klarer å tilegne seg den typen kunnskaper.
– Dette vil være unik kompetanse for de individene som greier å opparbeide en slik erfaring. Det er for mange som hopper av og ikke har den utholdenheten som kreves for å stå løpet ut for å opparbeide denne læringen. Slik sett, så er de som får være med på Cognite-reisen de kommende årene i en helt unik posisjon, gjennom at de får bidratt til og lært hvordan man bygger et skalert teknologiselskap i global målestokk.
– Hva mener du kjennetegner talentene som jobbet i Cognite?
– Vi har hatt fokus på å bygge et ledende miljø med kombinasjon av teknologikompetanse og industrielle domenekunnskap, der vi fra dag én har hatt som mål å jobbe tett mot våre kunder samtidig som vi bygger en produktportefølje som kan skalere på tvers av industrisegmenter globalt. Gjennom denne kombinasjonen av mange flinke mennesker med ulik erfaring, og fokus på krevende industrielle kunder, har skapt et dynamisk miljø der man er villig til å «go the extra mile».
Edtech-gründer Frikk Fossan i Curipod gikk Cognite-skolen hvor ting skulle gå fort. Men han sitter igjen med en litt annen lærdom om skalering.
– Jeg mener veldig mange som jobber med teknologi i Norge skalerer opp teknologien altfor fort. Når business og teknologi jobber ekstremt tett sammen, så har du kun tid på å bygge for skalering når du virkelig har validert at det er riktig ting å bygge. Det kan ta tre år og syv iterasjoner på et problem for å få det riktig. Du kan da sannsynligvis forenkle løsningen din og spare måneder. Det er både bra for business og for impact av det du gjør. Typisk skjer det motsatte; at teknologi sitter for langt unna brukere og kunder. I mitt team i Cognite, hadde vi kunder og domeneeksperter på samme kontor som oss. Alt jeg behøvde å gjøre for å sparre om en mulighet jeg så, var å snu meg 180 grader. Tilbakemeldingssyklusen var på flere ganger om dagen. Det gir masse fart.
Hard kamp om talentene
At mange tidligere Cognite-ansatte har gått til startups istedenfor større og mer etablerte selskaper, ser John Markus Lervik på som helt naturlig, selv om det ofte kan være smertefullt at ansatte forlater selskapet.– Det er mange spennende nyoppstartede selskaper som vil være på utkikk etter mennesker med relevant startup-erfaring. Når det er sagt, så ser vi også at det er flere og flere som ønsker å komme tilbake til Cognite, etter å ha prøvd seg i en annen startup, eller i mer tradisjonelle selskaper.
Han forteller at selv om mange ansatte har tatt nye jobber, la de i den tidligste fasen mye vekt på at så få som mulig skulle forlate selskapet for å sikre en sterk «hard kjerne» for videre skalering.
– Hvordan vurderer du Norges posisjon når det gjelder å tiltrekke og beholde teknologitalenter, sammenlignet med internasjonale markeder? Har dette endret seg i det siste?
– Vi opplevde fra starten av stor interesse, ikke bare for Cognite som selskap, men også for å flytte til Norge. Årsakene til dette var en kombinasjon av et åpent samfunn med en trygg levestandard, tilgang på natur og slike ting. Slik jeg ser det, så har attraktiviteten som trengs for å tiltrekke talent til Norge gått noe ned den siste tiden.
– Cognite har hatt en fot i både tech- og oljebransjen. Hvordan har denne kombinasjonen påvirket kulturen i selskapet og mulighetene for de ansatte?
– Cognite har fra dag en hatt en visjon om å effektivisere verdens industrier, hvor vi startet med energibransjen gitt utgangspunktet i Norge med støtte fra Aker. Deretter har vi ekspandert inn i andre industrier, inkludert prosessindustri og farmasibransjen. Denne visjonen har vært motiverende for ansatte, og har også gjort at Cognite som arbeidsplass har vært attraktivt både for teknologer og for de med industriell erfaring. Muligheten til å lære fra smarte kollegaer med annen kunnskap er veldig motiverende. Dette er også attraktivt for våre kunder og partnere, som opplever en unik kombinasjon av industriell domenekunnskap og teknologikompetanse.
Ny fase, men fortsatt en startup
Nylig ble det kjent at en stor del av Cognite-ledelsen flytter til Arizona, til det som lokal presse har omtalt som selskapets nye hovedkvarter. Cognite har avvist at selskapet flytter skattemessig fra Norge. Samtidig søker selskapet etter folk i India og andre steder utenfor Norge.
– Er fasen hvor Cognite trengte den typen innovasjon og oppstartsmentalitet som disse representerte over?
– Cognite er fortsatt på mange måter en raskt voksende startup, og vi har til enhver tid flere initiativer som krever disruptiv innovasjon og en oppstartsmentalitet, samtidig som at vi jobber med å bygge strukturen og prosessene for å skalere selskapet globalt.
Han peker på at målet hele tiden har vært å bli et av verdens ledende teknologiselskaper inn mot industrien. Og at det alltid vil innebære en tung satsing i USA.
– Det er verdens største økonomi og også hvor det er mest erfaring for hvordan man skal skalere teknologiselskaper. Dette er også årsaken til at vi nå satser ytterligere på vekst i USA, etter at vi har vært der siden 2019. Videre, så er det avgjørende å være i front når det kommer til teknologiutviking, og vi akselererer også satsingen vår på AI.
– Hvilke råd har du til andre selskaper som ønsker å bygge sterke team og samtidig bidra til utviklingen av teknologimiljøet i Norge?
– Det er avgjørende å ha en sterk og realistisk visjon som taler både til de menneskene du ønsker og trenger å tiltrekke deg, og til de selskapene som du ønsker som kunder. Basert på dette, så vil man kunne bygge et sterkt team og en kundebase som kan skaleres videre.