Eilert Hanoa, daglig leder i Kahoot.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Kahoot kjøper danske Actimo
Bruker opptil 300 millioner kroner på nytt oppkjøp.
Det norske edtech-selskapet kjøper danske Actimo for mellom 26 og 33 millioner dollar, tilsvarende opptil 300 millioner kroner.
Det opplyser Kahoot i en børsmelding onsdag morgen.
Ifølge meldingen lager Actimo en «plattform for engasjering av ansatte som setter organisasjoner i stand til å mer effektivt bygge en bedriftskultur med bedre kommunikasjon, trening og interaksjoner».
Selskapet har mer enn 200 bedriftskunder og en gjentakende årlig inntekt på omtrent fem millioner dollar.
Oppkjøpet gjennomføres med en kombinasjon av kontanter og aksjer, samt et «prestasjonsbasert element». Det utdypes ikke i meldingen hva dette elementet innebærer. Det er ventet at transaksjonen fullføres i oktober.
– Dette viderefører vår uttrykte ambisjon om også å vokse gjennom M&A (fusjoner og oppkjøp, journ.anm.) ved å tilegne oss strategiske evner som vi kan benytte på tvers av vår globale plattform, Kahoot-sjef Eilert Hanoa i meldingen.
I fjor kjøpte Kahoot de to norske selskapene Dragonbox og Poio for 210 millioner kroner, for å styrke posisjonen i skolen.
Oppkjøpet at Actimo, derimot, skal bidra til større gjennomslagskraft i næringslivet, hvor Kahoot hittil har slitt.
Denne uken ble det kjent at Kahoot allerede har nådd egne målsetninger for året, med 350.000 betalende kunder, og at selskapet styrker sitt samarbeid med Disney.
Kahoot ble notert på Oslo Børs' Merkur Market i fjor, og siden har aksjekursen tredoblet seg. I år har papirverdien på selskapet økt med drøyt 100 prosent. Kahoot har planer om notering på hovedindeksen på Oslo Børs våren 2021.