Karen Dolva og No Isolation selger en nettbrettlignende datamaskin som gjør det såre enkelt for eldre å holde kontakt med familien sin online, selv om de ikke kan svært lite eller ingenting om internett.

Karen Dolva doblet inntektene i koronaåret: Nå går hun i pluss

Når verden begynner å åpne opp igjen, har selskapet siktet innstilt på Europa. – Vi satser alt på Tyskland og Storbritannia nå, sier No Isolation-gründeren.

Publisert Sist oppdatert

Koronaåret har ikke vært noen fest, men for noen selskaper har det betydd en eventyrlig vekst. Tallene for 2020 viser at No Isolation utvilsomt er en av vinnerne.

Inntektene er mer enn doblet fra 23,3 millioner kroner i 2019, til 56,6 millioner i 2020. Veksten betyr at gründer Karen Dolva da kan skilte med et overskudd på over tre millioner kroner.

140 prosent vekst

– Vi har hatt et veldig godt år, med 140 prosent topplinjevekst i vårt AS, så vi er veldig fornøyde, sier Karen Dolva, daglig leder i No Isolation til Shifter i en kort møtepuase.

– Men det er verdt å nevne at vi i 2020 har gjort store investeringer i våre datterselskaper i Storbritannia og Tyskland, så på konsernnivå er vi ikke i pluss, fortsetter hun.

Selskapet produserer en ekstremt brukervennlig datamaskin for eldre. Komp hjelper de gamle å holde kontakt med familien, selv om de kan svært lite eller ingenting om internett. I tillegg har også roboten AV1 for langtidssyke barn.

Splittet salgsbilde

Covid har imidlertid ført til et splittet salgsbilde for selskapet. Nettbrettet Komp har gått så det suser under pandemien, mens pandemien har gjort det vanskeligere å selge roboten AV1.

– Komp har helt klart dratt slaget mer enn vi forventet, sier Dolva og legger til:

– Vi har jobbet hardt for å bli bedre de siste fire årene, så jeg tror at 2020 hadde blitt et godt år uansett.

Økt kommunal bevissthet

En viktig årsak er at det under pandemien virkelig har godt opp for kommunene hvor viktig det er å få eldre på nett, og ifølge Dolva ser den effekten ut til å holde i seg.

- Vi vil fortsette å jobbe med dette. Pandemien har egentlig dratt digitaliseringen et par år frem i tid, og det er jo en stor fordel for selskaper som vårt, sier Dolva.

Inntektsforbedringen er også godt hjulpet av at salget i Tyskland og Storbritannia tok seg kraftig opp og bidro med en betydende del av inntektene, uten at Dolva har eksakte tall på hvor mye de ulike markedene sto for.

– Vi satser alt på Tyskland og Storbritannia nå, sier Dolva.

Hun ser også optimistisk på fremtiden.

– Året har begynt bra og vi tror på fortsatt sterk vekst, særlig i datterselskapene.