Fra Kolonial- til Oda-Karl. Daglig leder og gründer Karl Munthe Kaas.
Fra Kolonial- til Oda-Karl. Daglig leder og gründer Karl Munthe Kaas.

Kolonial.no skifter navn til Oda: Skal åpne nettmat-butikk i utlandet

Når Kolonial nå skal til utlandet, fungerer ikke navnet spesielt godt.

Publisert Sist oppdatert

Nettmat-selskapet Kolonial.no skal altså ikke lenger hete Kolonial, men Oda.

– Vi hadde vokst fra Kolonial-navnet. Vi selger jo mer enn dagligvarer. I starten var det praktisk med et slikt navn, men nå som vi skal internasjonalt, så funker ikke Kolonial så godt, sier Karl Munthe-Kaas, daglig leder i Oda, til Shifter.

Han forteller at de kjapt ble forelsket i navneforslaget Oda, som er utviklet av det San Fransisco-baserte «A Hundred Monkeys» (som forøvrig bisto i navnebyttet fra Appear.in til Whereby.)

Ifølge Munthe-Kaas er også navnebyttet avklart med kvinnenettverket Oda.

– Oda betyr poesi, det er et kort navn på tre bokstaver, enkelt å huske, sterk nordisk tilknytning og lyder fint, sier han og henviser til Tine, som har hatt stor suksess med et nordisk jentenavn.

Så nå har de sikret seg domenet Oda.com, og forbereder hele selskapet på en massiv rebranding.

Slik ser den nye logoen til "Kolonial"/ Oda ut
Slik ser den nye logoen til "Kolonial"/ Oda ut

– Hvor mye ga dere for navnet?

– Et tosifret millionbeløp, avdekker Munthe-Kaas.

Nettmatbutikken vil fortsatt beholde en del av dagens uttrykk, som den oransje og lilla fargen.

Kolonial.nos norske kunder vil ikke merke navnebyttet før i slutten av april.

Skal til utlandet «frem i tid»

Hovedårsaken til navnebyttet, vil Munthe-Kaas imidlertid ikke røpe mye om: nemlig at de ser for seg en internasjonal ekspansjon «litt frem i tid».

I september i 2020, fortalte Munthe-Kaas til Finansavisen at de skulle hente mer kapital for ekspansjon.

– Jeg tror ikke vi henter pengene i år, men regner med at det blir neste år, sa han til avisen, og la til at han så for seg en vesentlig høyere verdsetting enn de 2,25 milliardene de ble verdsatt til i 2018.

Den nye logoen, men med samme oransje farge.
Den nye logoen, men med samme oransje farge.

Droppet Heydays

En av aktørene som har hjulpet Kolonial helt fra tidlig fase, med både visuell identitet og å kvalifisere navnet, er designbyrået Heydays.

Byrået var med i konkurransen om å utvikle den nye, internasjonale profilen til Kolonial.no/Oda, men selskapet ble altså droppet til fordel for amerikanske A Hundred Monkeys.

– Vi er stolte av hva merkevaren har fått til, og at vi har hjulpet til underveis. Vi vet at en del av arven vil bli ivaretatt, sier daglig leder Ida Bentsen i Heydays, som også er aksjonær i Kolonial.

– Det man trenger som startup, kan være noe helt annet enn i scaleup-fasen. Man må se på hva merkevaren skal gjøre videre, sier hun.

– Erfaringene med denne jobben, er knowhow vi tar med oss. Nå er det kult å se noe vi har lagt en grunnstein for, utvikle seg videre.

Viktig med et navn som er lett å kjenne igjen

– Når de nå skal internasjonalt og skal snakke til nye kunder og leverandører i nye omgivelser, så er det viktig med et navn som er lett å kjenne igjen, sier professor Birgit Helene Jevnaker, professor innovasjon og økonomisk organisasjon, ved Handelshøyskolen BI.

Hun sier hun ikke vet om det finnes mange merkevarer internasjonalt som heter Oda, og hun ser ikke umiddelbart at det har noe med mat å gjøre.

– Men det hadde heller ikke Adam i Adams matkasse, men det er lett å huske, sier hun.

Hun legger samtidig til at når Kolonial ikke bare selger mat, så gir det større mening at navnet ikke assosieres med mat.

– Er det noen feller de kan gå i ved å endre navnet?

At navnet betyr noe helt annet i en annen kultur. Kanskje et stygt ord. Men jeg går uti fra at de har sjekket dette, og det er jo derfor de bruker en profesjonell konsulent til dette, sier hun.

Er lønnsomme

Kolonial omsatte for om lag to milliarder kroner i fjor .

Ifølge Munthe-Kaas er selskapet lønnsomt så langt i år, og omsetter for omtrent 50 millioner kroner i uka, som da betyr en vei mot 2,5 milliarder i omsetning i år.

Han mener knekkpunktet for lønnsomhet ligger på rundt to milliarder i omsetning.

– Hvor mange kunder har dere?

– Vi har i overkant 100.000 kunder som jevnlig bruker Kolonial, sier han.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

KOLONIAL.NO AS

Kolonial.no er en dagligvarebutikk på nett. Selskapet har fokus på nyskapende og inspirerende brukervennlighet og tilbyr både henting og levering. Selskapet ønsker å gjøre det enklere for brukeren å velge smart i hverdagen.

Les mer om selskapet her

OSLO

Karl Munthe-Kaas

50+

  • Online Ab Kinnevik
  • RASMUSSENGRUPPEN AS
  • ALVENG HOLDING AS
Se hele selskapsprofilen