FOLKEFINANSIERING

Krisehøst preger resultatet til Dealflow

Første halvår var det beste noensinne for Dealflow, likevel endte året med det verste resultatet i selskapets historie.

Ole B. Larsen er midlertidig daglig leder i Dealflow, mens Stine Sofie Grindheim Simonsen er i perm.
Publisert

For folkefinansieringsselskapet Dealflow ble 2024 et minst sagt omtumlende år. 

Med to tidlige storemisjoner på 40 og 60 millioner kroner var selskapet på vei mot et rekordår. I løpet av sommeren tok det stopp. Fra august og ut året ble det gjennomført èn eneste emisjon via plattformen. Dermed endte Dealflow med å legge til rette for emisjoner for 180 millioner kroner i 2024.

For folkefinansieringsselskapet Dealflow ble 2024 et minst sagt omtumlende år. 

Med to tidlige storemisjoner på 40 og 60 millioner kroner var selskapet på vei mot et rekordår. I løpet av sommeren tok det stopp. Fra august og ut året ble det gjennomført èn eneste emisjon via plattformen. Dermed endte Dealflow med å legge til rette for emisjoner for 180 millioner kroner i 2024.

– Andre halvdel var blytung, sier Ole B. Larsen, midlertidlig daglig leder i Dealflow, til Shifters søsterside BankShift.  

Halvert omsetning

Det satte dype spor i resultatet til Dealflow, Omsetningen ble halvert fra 6,55 millioner kroner i 2023 til 3,28 millioner i fjor. Ettersom driftskostnadene bare gikk ned med rundt en halv million, ble underskuddet på driften nesten doblet

Resultat før skatt endte med et underskudd på 4,87 millioner kroner, drøyt 1,8 millioner mer enn året før. I tillegg har selskapet valgt å reversere hele selskapets bokførte utsatte skattefordel. Dermed endte det endelige resultatet på minus 10,5 millioner kroner. 

– Det ser ekstra stygt ut når vi tar den utsatte skattefordelen ut av balansen, men vi vurderte at det regnskapsmessig var fornuftig å gjøre det nå, slik at resultatet vårt blir fremover blir bedre, sier Larsen.

– For vi er optimister for 2025, selv om det det var litt dumt at det ikke kom noe rentekutt nå. Basert på samtalene med selskapene som tar kontakt med oss, er hypotesen vår at markedet vil ta seg opp betraktelig over sommeren, legger han til.

Løft for markedsplass  

En annen årsak til optimismen er at markedsplassen Dealflow Exchange blir stadig mer populær. I løpet av årets tre første måneder har det vært omsatt aksjer for 4,5 millioner kroner på markedsplassen. Det er mer enn hele 2024 samlet.

– Det er et viktig og raskt voksende supplement til vår kjernevirksomhet. Vi regner med at veksten vil fortsette å øke stort gjennom hele 2025, sier Larsen.

En bidragende årsak er at Dealflow har gjort det enklere for selskaper som ikke har gjort emisjoner via selskapet, å bli listet på markedsplassen. 

Har solgt til god pris

Med tanke på at er cirka syv år siden aksjebasert folkefinansieringsvirksomhet i Norge ble etablert for alvor, så begynner det å bli noen nordmenn som sitter med unoterte aksjer, og som kanskje synes det er på tide å få solgt dem.

Noe som gleder Larsen er at salgene i annenhåndsmarkedet i mange tilfeller har gitt selger god avkastning. Et eksempel er Citybox, som har hentet penger to ganger gjennom Dealflow; 28,4 millioner for drøyt tre år siden og 40 millioner for nesten et år siden.  

– Vi hadde et nylig eksempel på en som hadde kjøpt aksjer for 300.000 i Citybox og solgt for 560.000 kroner, sier Larsen.

Julemisjon

Rett før jul hentet Dealflow fem millioner kroner i en rettet emisjon til eksisterende aksjonærer. Det verdsatte selskapet til 20 millioner kroner etter penger.

– Vi ønsket å styrke likviditeten vår, og det var god oppslutning i emisjonen, sier han

– Var det ikke en veldig lav verdsettelse?

– Hadde vi valgt å gå ut eksternt for å hente penger, hadde verdsettelsen blitt en annen, sier Larsen.