nettbil-saken

Kristin Skogen Lund mener utdatert konkurransepolitikk har ødelagt for Nettbils internasjonale muligheter

Schibsted-sjefen tror Nettbils sjanser i det globale kappløpet kan være over etter norske myndigheters rettsprosess mot selskapet. I Sverige er millionverdier allerede gått tapt.

Kristin Skogen Lund sa det hun mente til næringsminister Jan Christian Vestre under en omstillingsdebatt arrangert av Innovasjon Norge under Arendalsuka, her representert med Håkon Haugli (t.v.).

Under en debatt på årets Arendalsuke, der temaet var "hvordan få ny norsk teknologi til å lykkes i den internasjonale konkurransen", trakk Schibsteds administrerende direktør, Kristin Skogen Lund, frem Nettbil-saken, som nå er besluttet fremmet til Høyesterett.

Hun frykter den norske digitale bruktbil-forhandleren aldri vil bli en internasjonal suksess, nettopp fordi løpet er kjørt, takket være det norske rettsvesenet.

– Den digitale økonomien er fullstendig global. Vi konkurrerer ikke i Norge. Vi konkurrerer med de store amerikanske selskapene primært, sa hun fra scenen.

Konkurransetilsynet mente i 2020 at Schibsteds oppkjøp av Nettbil svekket konkurransen, og den rettslige saken pågår ennå.

– Jeg er selvfølgelig ikke objektiv når jeg sier dette, la Skogen Lund til, men:

– Man kan ikke bare stå og si at man skal lage økosystemer når man ikke gjør det mulig for gründere å ta sjansen på å knytte seg til store selskaper, fordi de kan bli låst inne i denne type problematikk, fortsatte hun.

Skogen Lund understrekte samtidig at det selvsagt må være konkurranselovgivning i markedet, men at myndighetene ikke kan regulere dagens digitale, globale næringsliv med gårsdagens regelverk og logikk - nettopp fordi konkurransen er fullstendig global.

Nettbil-saken

  • I 2020 grep Konkurransetilsynet inn mot foretakssammenslutningen mellom Schibsted og Nettbil.

  • Myndighetene mente at oppkjøpet svekket konkurransen i markedet for kjøp og salg av bruktbiler på nett, på grunn av koblingen til Finn.no.
  • Konkurranseklagenemnda støttet avgjørelsen.
  • Det innebar at Schibsted ble tvunget til å selge Nettbil.
  • Mediekonsernet var dypt uenig i beslutningen, og tok derfor saken til domstolene.
  • I april fikk Schibsted fullt medhold i Gulating Lagmannsrett, og i mai bestemte Konkurransetilsynet seg for å anke.

Tapte millioner på svensk satsing

Nettbil-gründer Anders Espelund har tidligere fortalt om hvordan selskapet hadde klampen i bånn ut av Norge da myndighetene trakk i bremsen i 2020.

Selskapet måtte stoppe ekspansjonen og fokusere på lønnsomhet hjemme i stedet.

Det rammet blant annet svenske Bily Bil.

– Bily var første steg for å ta Nettbil videre ut i Europa, sier Espelund til Shifter.

Dette møter svenske bruktbil-selgere på Bily nå.

– Selskapet hadde fin vekst, men var som mange andre tidligfase-selskaper ikke lønnsomme ennå. Med en så krevende prosess gående med myndighetene og en uavklart eier-situasjon, så ledelsen ingen annen utvei enn å legge satsingen på is i september 2021. Til tross for tapet det innebar, sier gründeren videre.

Datterselskapet gikk følgelig i underskudd - og kostet dem rundt fem millioner kroner i fjor, viser Nettbils årsregnskap for 2021.

Det ble i mai i år gjennomført en kapitalforhøyelse på dette beløpet - for å dekke tapt egenkapital og løpende driftskostnader i kommende periode.

– Ledelsen har fortsatt troen på å lansere i andre land igjen så fort prosessen er over, sier Espelund og legger til:

– Modellen er bare bevist enda sterkere i Norge med god vekst siste årene, og dette året ser også bra ut, sier han.

Tross turbulensen har bruktbil-forhandleren levert gode resultater, og Nettbil økte i fjor omsetningen fra 67 millioner kroner i 2020 - til 128 millioner kroner i 2021.

Schibsted er deleier i Shifter gjennom E24.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*