nettbil-saken
Kristin Skogen Lund mener utdatert konkurransepolitikk har ødelagt for Nettbils internasjonale muligheter
Schibsted-sjefen tror Nettbils sjanser i det globale kappløpet kan være over etter norske myndigheters rettsprosess mot selskapet. I Sverige er millionverdier allerede gått tapt.
Under en debatt på årets Arendalsuke, der temaet var "hvordan få ny norsk teknologi til å lykkes i den internasjonale konkurransen", trakk Schibsteds administrerende direktør, Kristin Skogen Lund, frem Nettbil-saken, som nå er besluttet fremmet til Høyesterett.
Hun frykter den norske digitale bruktbil-forhandleren aldri vil bli en internasjonal suksess, nettopp fordi løpet er kjørt, takket være det norske rettsvesenet.
– Den digitale økonomien er fullstendig global. Vi konkurrerer ikke i Norge. Vi konkurrerer med de store amerikanske selskapene primært, sa hun fra scenen.
Konkurransetilsynet mente i 2020 at Schibsteds oppkjøp av Nettbil svekket konkurransen, og den rettslige saken pågår ennå.
– Jeg er selvfølgelig ikke objektiv når jeg sier dette, la Skogen Lund til, men:
– Man kan ikke bare stå og si at man skal lage økosystemer når man ikke gjør det mulig for gründere å ta sjansen på å knytte seg til store selskaper, fordi de kan bli låst inne i denne type problematikk, fortsatte hun.
Skogen Lund understrekte samtidig at det selvsagt må være konkurranselovgivning i markedet, men at myndighetene ikke kan regulere dagens digitale, globale næringsliv med gårsdagens regelverk og logikk - nettopp fordi konkurransen er fullstendig global.
Tapte millioner på svensk satsing
Nettbil-gründer Anders Espelund har tidligere fortalt om hvordan selskapet hadde klampen i bånn ut av Norge da myndighetene trakk i bremsen i 2020.
Selskapet måtte stoppe ekspansjonen og fokusere på lønnsomhet hjemme i stedet.
Det rammet blant annet svenske Bily Bil.
– Bily var første steg for å ta Nettbil videre ut i Europa, sier Espelund til Shifter.
– Selskapet hadde fin vekst, men var som mange andre tidligfase-selskaper ikke lønnsomme ennå. Med en så krevende prosess gående med myndighetene og en uavklart eier-situasjon, så ledelsen ingen annen utvei enn å legge satsingen på is i september 2021. Til tross for tapet det innebar, sier gründeren videre.
Datterselskapet gikk følgelig i underskudd - og kostet dem rundt fem millioner kroner i fjor, viser Nettbils årsregnskap for 2021.
Det ble i mai i år gjennomført en kapitalforhøyelse på dette beløpet - for å dekke tapt egenkapital og løpende driftskostnader i kommende periode.
– Ledelsen har fortsatt troen på å lansere i andre land igjen så fort prosessen er over, sier Espelund og legger til:
– Modellen er bare bevist enda sterkere i Norge med god vekst siste årene, og dette året ser også bra ut, sier han.
Tross turbulensen har bruktbil-forhandleren levert gode resultater, og Nettbil økte i fjor omsetningen fra 67 millioner kroner i 2020 - til 128 millioner kroner i 2021.
Schibsted er deleier i Shifter gjennom E24.