nettbil-saken

Ankeutvalg besluttet: Nettbil-saken skal føres for Høyesterett

– Et trangt nåløye, sier professor i rettsvitenskap, Agnes Camilla Bernt.

Tina Søreide, direktør i Konkurransetilsynet, og Anders Espelund, gründer og daglig leder i Nettbil, møtes igjen.
Publisert Sist oppdatert

Konkurransetilsynet anket i mai den to år gamle Nettbil-saken til Høyesterett - etter at lagmannsretten først ga storeier Schibsted fullt medhold i søksmålet mot dem.

Se egen faktaboks om sakens gang.

Nå har Høyesteretts ankeutvalg besluttet saken fremmet til ankebehandling, opplyser tilsynets kommunikasjonsdirektør, Margrethe Gudbrandsen, overfor Shifter.

– Vi har anket fordi vi er uenig i lagmannsrettens dom. Både Konkurransetilsynet og Konkurranseklagenemda mente at denne foretakssammenslutningen i betydelig grad ville svekke konkurransen og derfor burde forbys. Vi er derfor fornøyd med at anken er kommet inn for Høyesterett, sier Tina Søreide, direktør i Konkurransetilsynet, til Shifter.

Nettbil-saken

  • I 2020 grep Konkurransetilsynet inn mot foretakssammenslutningen mellom Schibsted og Nettbil.

  • Myndighetene mente at oppkjøpet svekket konkurransen i markedet for kjøp og salg av bruktbiler på nett, på grunn av koblingen til Finn.no.
  • Konkurranseklagenemnda støttet avgjørelsen.
  • Det innebar at Schibsted ble tvunget til å selge Nettbil.
  • Mediekonsernet var dypt uenig i beslutningen, og tok derfor saken til domstolene.
  • I april fikk Schibsted fullt medhold i Gulating Lagmannsrett, og i mai bestemte Konkurransetilsynet seg for å anke.

– Ikke avklart før 2023

Nettbil-gründer Anders Espelund, delte sist i et intervju i mai om de mange tøffe konsekvensene denne striden har gitt dem.

Han mistet blant annet halve ledergruppa underveis i den allerede lange prosessen, og selskapet måtte raskt pause utenlandsk ekspansjon, blant annet i Sverige.

– Denne saken har pågått i 2,5 år allerede og blir nå ikke avklart før 2023. Det betyr at den utfordrende perioden forlenges, sier Espelund nå.

Han mener naturlig nok at lagmannsrettens beslutning var korrekt, men sier:

– Jeg synes det er fint at det er ankemuligheter i det norske rettssystemet og respekterer at det tar ekstra tid før saken bli avklart, sier gründeren.

– Et trangt nåløye

Hele saken er ifølge Konkurransetilsynet fremmet til ankebehandling i Høyesterett.

Professor i rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen, Agnes Camilla Bernt, forteller at det skal mye til for å få en anke over en dom behandlet i Høyesterett.

Hun viser tvisteloven § 30-4, første ledd, som sier:

«Anke over dommer kan ikke fremmes uten samtykke. Samtykke skal bare gis når anken gjelder spørsmål som har betydning utenfor den foreliggende sak, eller det av andre grunner er særlig viktig å få saken avgjort i Høyesterett.»

– Som du ser, må det enten være en prinsipiell sak, spørsmål som har betydning utenfor den foreliggende sak, eller det må være andre grunner som gjør det «særlig viktig» å få saken avgjort av Høyesterett, sier Bernt og fortsetter:

– Først og fremst er det saker av prinsipiell betydning som skal behandles av Høyesterett. Det andre unntaket er en sikkerhetsventil, for tilfeller hvor det er rimelig klart at dommen i lagmannsretten er blitt feil eller at det er klare svakheter i måten saken er blitt behandlet på der, sier hun.

Det er altså et trangt nåløye for å få samtykke fra Høyesterett til anke over en dom, understreker hun.

Bernt viser også til at det i Høyesteretts årsmelding for 2021, er angitt at det i snitt de siste årene kun er under 15 prosent av ankene som er blitt fremmet.

Tidspunkt for beramming av forhandlingen er ennå ikke fastsatt.

Gode resultater

Den digitale bruktbil-forhandleren har tross turbulensen levert gode resultater og tredoblet salget de siste to årene.

I fjor økte omsetningen fra 67 millioner kroner i 2020 til 128 millioner kroner i 2021.

Schibsted er deleier i Shifter gjennom E24.

Enkelte journalister i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*