emisjon

Kundene ville inn på eiersiden i startupen til Cognite-avhoppere

Celsia får DNB, SR-Bank, RunwayFBU og Bonheur i ryggen i 20-millioners runde.

Teamet i Celsia poserer med investorene. Gründer Morten Hillbom og CEO Petter Reistad i midten foran.
Publisert

Celsia henter 20 millioner kroner i en emisjon, som selskapet skal bruke til å utvide produktporteføljen og vokse utenfor Norge.

Selskapet som startet utviklingen av en løsning for bærekraftsrapportering i fjor, fikk blant andre DNB og Bonheur som kunder. Disse går nå inn på eiersiden med Aker-fondet RunwayFBU som følger opp sin tidligere investering i selskapet.

Aker BioMarine Celsia-kunde. Quantafuel, Horisont Energi og Q-Free er andre industrielle selskaper som har funnet veien til selskapets kundeliste.

Investeringsselskapet Bonheur ASA med røtter tilbake til 1848, har bygget et konsern rundt cruiseskip og energi-investeringer og har etter hvert også en betydelig portefølje med vindparker.

Investeringsdirektør Ellen Ueland sier i en kommentar at selskapets programvare er intuitiv, «to the point» og svarer ut spesifikke behov i deres organisasjon. Det gjør at vi tror Celsia vil gjøre det også for andre.

Motvirker «grønnvasking»

Celsia har utviklet en programvareløsning som forenkler bærekraftsrapportering, og leverer en av få løsninger tilpasset EUs taksonomi for bærekraftige aktiviteter. EU-taksonomien ble lansert av EU i 2020 og har allerede tredt i kraft, og 12.000 store, børsnoterte selskaper i Europa er fra nyttår pålagt å rapportere i tråd med rammeverket.

EU-taksonomien er spådd å kunne vesentlig påvirke selskapers kapitaltilgang, og Celsias løsning legger til rette for bærekraftig finans og at bedrifter oppfyller kapitalmarkedenes krav og forventninger på en kostnadseffektiv og etterprøvbar måte.

Finansnæringen ser muligheter

Banker treffes også av nye krav relatert til EU-taksonomien.

DNB og SR-Bank velger å se kravene som en mulighet til å hjelpe kundene sine til å bli mer bærekraftige.

– Nye lovverk innfører omfattende rapporteringskrav. Gjennom et pilotprosjekt med Celsia fikk vi bekreftet at de har verktøy og kompetanse som er relevant for DNB og våre kunder. Vi trenger data på våre kunders bærekraft, men like viktig for oss er det å kunne være til hjelp i deres reise mot å bli enda mer bærekraftige. Det gjør vi blant annet gjennom veiledning fra kunderådgiverne våre og tilgang til digitale løsninger som den Celsia har utviklet, uttaler finansdirektør Ida Lerner i DNB.

I nevnte pilotprosjekt fikk et utvalg DNB-kunder tilgang til Celsias programvare, som de brukte til å vurdere sin bærekraftsgrad opp mot kravene i EU-taksonomien. Samtidig ble dialogen med DNB Ventures initiert.

– DNB Ventures skal bidra til økt innovasjonstakt i konsernet ved investeringer i relevante og innovative oppstartsselskaper. Gjennom aktivt eierskap er DNB Ventures en pådriver for kunnskapsutveksling mellom DNB og selskapene, samtidig som vi bidrar til selskapenes utvikling. Vi så tidlig at det var en god match mellom Celsia og venture-virksomheten vår og grep muligheten til å ta en lead-investor rolle i prosessen, fortsetter hun.

SR-Bank er sammen med DNB en av tre banker i Norge som rammes av strenge rapporteringskrav fra det europeiske finanstilsynet. Som DNB, ser også SR-Bank flere muligheter enn utfordringer i de nye kravene.

– Banknæringen har en helt unik posisjon i arbeidet med bærekraft fordi vi kan spille på lag med kundene våre. Næringslivet står midt i et paradigmeskifte hvor avkastning på kapital kommer til å handle om mer enn finansiell avkastning. Vi har en ambisjon om å være en del av løsningen i en verden som endrer seg, og det gjør vi ved å finansiere bærekraftige aktiviteter fremover, sier Nina Moi Edvardsen, konserndirektør i SpareBank 1 SR-Bank.

Variert bakgrunn på teamet

Før Cognite, har gründerne Reistad, Dehli og Hillbom vidt forskjellige bakgrunner. Petter Reistad er tidligere juniorverdensmester på ski.

Cathrine Dehli har 25 års fartstid innen bærekraft fra selskaper som IKEA og Nordic Choice Hotels. Morten Hillbom har jobbet for Cisco i Silicon Valley. Til felles har de at de alle tre er offensive om fremtiden til selskapet.

– Jeg har jobbet med bærekraft i 25 år og aldri sett den farten vi opplever i dag. Det har skjedd mer på de siste 2 årene enn på de 20 foregående årene, sier leder for bærekraft Cathrine Dehli. Det synes gründerne hjelper på i den krevende oppstartsfasen. – Å vite at vi kan gjøre en forskjell er utrolig motiverende. Det er lettere å jobbe 18 timer i døgnet når du vet at dette kanskje er din sjanse til virkelig å ta verden i riktig retning, sier teknologisjef Morten Hillbom.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*