Emisjon
Ladeutfordrer ledet av Tesla-avhopper vil hente megabeløp via Folkeinvest
Enua, teknologiselskapet bak elbilladeren Enua Charge, starter en folkeemisjon på opptil 70 millioner kroner for å finansiere videre vekst og internasjonal ekspansjon.
For noen år tilbake meldte Trondheims-oppstarten Enua seg på som ny el-billader utfordrer i konkurransen mot norske aktører som Zaptec, Easee og Amina.
Selskapet har utviklet elbilladeren Enua Charge, som skiller seg ut ved blant annet å være portabel – slik at den kan brukes både hjemme og for eksempel på hytta.
Nå ønsker ladeboks-selskapet, ledet av Tesla-avhopper Torben Aune, å hente blant de største folkeemisjonsbeløpene gjennom Folkeinvest, med en målsetting på mellom 40 og 70 millioner kroner.
Selskapet har tidligere hentet kapital gjennom mer tradisjonelle investeringskanaler, men har nå valgt å åpne opp for en bredere gruppe investorer, forteller Enua-gründeren.
– Vi har fått spørsmål fra veldig mange «ikke-proffe» investorer som ønsker å være med på reisen. De ser at el-bilsalget går til været og har lyst til å være med på den reisen vi har, forklarer Aune.
Kunne gått en annen vei
I 2023 gjennomførte Enua en emisjonsrunde der 32,5 millioner kroner ble sprøytet inn.
Inn på eiersiden kom investeringsmiljøene ProVenture og Sarsia, som til sammen sitter på en 35,3 prosent eierandel i dag. I tillegg har Volt Invest på 15,97 prosent og Sebo Boliger på 9,03 prosent. Enua Holding eier 39,21 prosent av selskapet.
Enua har allerede sikret en del av beløpet til den nye emisjonen gjennom de eksisterende investorene.
– Folkeinvest krever jo at en tredjedel av beløpet er sikret på forhånd, så det har vi gjort. Eksisterende investorer blir med videre, bekrefter Aune.
Verdsettelsen før emisjonsrunden er på 64 millioner norske kroner.
Valget om å samtidig hente kapital gjennom Folkeinvest er et bevisst trekk for å nå ut til flere småinvestorer, som Aune mener kan bidra til å bygge et større engasjement rundt selskapet.
– Om alle går samme veien blir det ikke noe av, så man må prøve å tenke litt nytt. Folk som investerer mindre beløp kan også bli viktige ambassadører for selskapet. Da blir folk med å heier ekstra mye, sier han.
– Vi kunne bare gått til de store og hentet kapital, men vi vil samtidig ha med oss det heielaget. Men som sagt så skal vi også ha med oss de store videre, legger han til.
Ligger an til nok en inntektsdobling
Den nye kapitalen som hentes inn gjennom emisjonen skal brukes til å øke produksjonskapasiteten og utvide til flere markeder.
I sommer skrev Shifter om selskapets solide inntektsvekst i 2023 sammenlignet med året før da omsetningen gikk fra knappe 350.000 kroner til 11,3 millioner.
– 2024 har også gått veldig bra og vi har så og si doblet den omsetningen vi hadde i 2023 på elleve millioner til omtrent 20 millioner nå. Vi har mål om den samme veksten videre også, sier Enua-gründeren.
Aune fortsetter:
– Siden sist har vi også fått inn en ny produksjonspartner som skal være med på den store veksten og rigge for storproduksjon. Vi har også begynt å ansette i flere andre land i Skandinavia, for å bygge salget videre internasjonalt.
Selskapet har ambisjoner om å produsere 50.000 ladere årlig.
Stor tro på å lykkes
Aune, som selskapet er oppkalt etter (etternavnet hans baklengs), forlot sin faste Tesla-jobb for å bygge Enua i 2021 som 22-åring.
– Jeg kommer fra en familiebedrift og har jobbet siden jeg var ti år. Jeg har alltid vært veldig glad i å se på nye løsninger og tenke nytt. Det er litt av grunnen til at vi har kommet dit vi har. Vi ser andre veier for produkt, markeder og løsninger generelt. Det skaper bieffekter i form av heialag som ser vi utfordrer markedet, sier Aune.
Han har stor tro på at nettopp det vil føre til at de lykkes med å skaffe emisjonsbeløpet gjennom Folkeinvest-kampanjen.
– Det er et stort beløp og ikke mange har greid å få til det gjennom plattformen, men noen må være blant de første. Vi må bare bevise at det er mulig. Vi er positive til å få det til.
Aune mener selskapet også skiller seg ut ved at det ikke bare har ambisjoner om å være et lade-selskap.
– Vi jobber også med andre ting som ikke har med el-billading. Vi er altså ikke bare et el-billadeselskap, men et tekselskap som skal skape innovasjon. Jeg har kanskje blitt litt miljøskadet av å jobbe for gamlesjefen min i Tesla, der de gikk fra å produsere el-biler til nå også å lage roboter.
– Vi startet med el-biler, men skal gjøre mye mer fremover, legger han til.
Aune kan foreløpig ikke avsløre hva det er snakk om:
– Jeg kan si at det er noe innen energiindustrien, og det er noe helt nytt som ikke finnes på markedet i dag, antyder han.