Lokal mat er milliardbutikk: Nå jakter denne startupen en større del av kaka
Markedsplassen Matfra.no kjøper konkurrenten og satser nasjonalt på digital lokalmat.
I fjor økte salget av lokal mat med 12,6 prosent i Norge, og det ble omsatt for til sammen 12 milliarder kroner i dette markedet, ifølge Lokalmatundersøkelsen.
Mesteparten havner hos de store dagligvarekjedene, men direktesalget fra produsenter til forbrukere øker også. I Norge blir det årlig handlet lokal mat for over 450 millioner kroner på denne måten, blant annet gjennom Reko-initiativet.
Nå satser oppstartsbedriften Matfra.no på å ta en større del av dette markedet, og sluker konkurrenten Localefood AS, som står bak Lokalmatportalen, for en ukjent sum. Samtidig jakter selskapet 2,5 millioner kroner for å finansiere den videre satsingen.
– Vi ønsker rask vekst, og vil ha med oss alle lokalmatprodusentene i Norge, sier gründer og daglig leder Mariann Solaas.
Forsiktig, men realistisk
Hun startet markedsplassen Matfra.no i 2019. I fjor økte antallet produsenter som benyttet løsningen fra 8 til 40, mens trafikken til siden økte med 28 prosent. I år er målsetningen at 100 produsenter skal ta i bruk markedsplassen, og å etablere den som en dominerende nasjonal lokalmat-aktør.
– Og når vi har bygd markedet stort nok, vil vi ut til andre land, sier Solaas, og forteller at målsetningen er at det skal omsettes lokalmat i Norge for 100 millioner kroner via plattformen innen 2025.
– Vi mener at det er en forsiktig og realistisk målsetning.
I dag er det tre ansatte i selskapet. Blant annet har de hentet markedsføringsansvarlig fra det norske San Fransisco-selskapet Nurx. I tillegg arbeider selskapet tett med Feed, som også jobber med Voisey og arkivet.co, og utviklingsselskapet for grønne initiativer, Våren.
I styret sitter blant andre Ivar Råstad, som er tidligere konserndirektør i Nortura, Frode Vik, bærbonde og tidligere Nortura-topp, samt Øystein Ulvær, som er tidligere merkevaresjef Tine.
Hentepunkter
Harstad-bedriften tar seg av formidling og markedsføring, samt betaling. Resten, som levering, står produsentene for. Matfra tar et gebyr på fire prosent per transaksjon i løsningen.
– Vi har personlig kontakt med absolutt alle lokalmatprodusentene som bruker markedsplassen. Salg og markedsføring er ikke en del av produsentenes kjernevirksomhet, og det vi bidrar med på dette feltet tilfører en større verdi til både markedsplassen og produsentene, forklarer Solaas.
Hun forteller at det også har vært diskutert å bygge opp eller knytte seg til en leveringstjeneste, men dette ligger foreløpig ikke i planen.
– Vi har tenkt tanken, men i dag holder vi oss til å effektivisere og modernisere prosesser som eksisterer. Vi tilrettelegger for enkel henting og levering av produkter. Utfordring med frakt, er at Norge er langt, og produsentene og forbrukerne er spredt over hele landet, forklarer Solaas.
Når det er sagt, har selskapet etablert egne hentepunkter i Harstad og Bergen, og flere er underveis. Gjennom det nylige oppkjøpet av Lokalmatportalen får de også tilgang til eksisterende virksomhet i Trøndelag.
Kjemper med de store
Ifølge Solaas er det ikke Reko-ringene, lokale handelsgrupper av forbrukere og matprodusenter - gjerne organisert på sosiale medier, som er konkurrentene.
– Vi ser dem mer som kolleger i markedet. Konkurrentene er dagligvarebutikkene. Vi vil at lokalmat skal bli hverdagsmat, slår Solaas fast.
Hovedutfordringen til selskapet nå, er å overtale produsenter til å teste «nok et digitalt verktøy».
– Det ligger en naturlig skepsis der. Samtidig er mange aktive i Reko og er fornøyd med det. Vi prøver å være et supplement, sier hun.
– Det er momentum bak mat på nett, med suksesser som Kolonial og Morgenlevering, men det er langt flere som har prøvd og feilet i dette segmentet. Hvorfor skal dere lykkes?
– I tillegg til at dette er en klar trend, så er forskjellen mellom oss og andre konsepter, at vi ikke har noen fysiske lagre og ingen som jobber med utkjøring. Vi har ikke de kostnadene. Vi er et team som jobber med teknisk utvikling og markedsføring, samt rekruttering av produsenter. Så det er ikke like stor risiko knyttet til dette.
– Samtidig tilgjengeliggjør Matfra.no helt andre produkter fra leverandører som ikke har avtaler med de store kjedene. Eksklusivitet, nærhet til råvarene og høy kvalitet på produktene skal være, og er, vår styrke.
– Samtidig er det tjenester dere ikke tilbyr. Frykter dere ikke at andre, større aktører bare kopierer konseptet og skviser dere ut?
– Uansett hva man gjør, vil store aktører ha muligheten til å gjøre det samme. Men det som skiller oss fra dem, er den tette kontakten vi har, og fortsatt vil ha, med produsentene. Det kan ikke erstattes.
Kompetent kapital
Selskapet er nå ute i kapitalmarkedet og er i dialog med flere potensielle investorer.
– Vi vil ansette flere til teamet, bruke penger på teknisk utvikling, og legge til flere tjenester. Vi håper å få inn noen med kompetanse, nettverk og erfaring som kan bidra som en partner, som ressursperson eller i styret. Vi ønsker oss kompetent kapital, sier hun.
Solaas håper å være i mål med kapitalinnhentingen i løpet av første kvartal, og senest innen første halvår. Hun forteller at hun jakter investorer over hele landet.
– Og så noterer jeg meg at Oslo-investorer har vært på Tromsø-besøk. Tradisjonelt har det vært mangel på startup-kapital i Nord-Norge. Vi håper det snur nå, sier hun.