hardware

Løste krise på krise: Nå har han solgt mobilkamera-grep for 10 millioner

Han hadde gjort en storexit med sitt forrige selskap, investerte i startups og underviste i startupmetodikk. Men det ble likevel krevende for Victor Henning i Fjorden da han skulle skape sitt første hardware-produkt.

Victor Henning foreleser i startupmetodikk, og har måttet ta i bruk det meste av pensumet i læreboka når han har håndtert utfordringene i utviklingen av kameragrep-startupen Fjorden.
Victor Henning foreleser i startupmetodikk, og har måttet ta i bruk det meste av pensumet i læreboka når han har håndtert utfordringene i utviklingen av kameragrep-startupen Fjorden.
Publisert Sist oppdatert

Det har gått snart halvannet år siden seriegründer Victor Henning fortalte i Shifter om sitt nye startup-prosjekt, hardwareselskapet Fjorden, et avansert kameragrep for mobiltelefoner. Foruten et ergonomisk grep, hadde dekselet utløserknapp og muligheter for å justere lukker, blender, ISO og andre funksjoner med små hjul, inspirert av dyrere speilreflekskameraer.

– Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av fotografi, men oppdaget at jeg stadig vekk valgte telefonen fremfor speilreflekskameraet, sa Henning da vi møtte ham på svabergene på Nesodden der han nå bor.

Problemer i kø

Den lavmælte akademikeren fra Hamburg var en gang et av de heteste navnene på den europeiske tech-scenen. Referansehåndteringsverktøyet for forskere og studenter, Mendeley, ble solgt for nærmere 100 millioner dollar i 2013 – en av de virkelig store startup-exitene i Europa det året.

Denne gangen har det vært en humpete tur før han nå er klar til shippe ut kameragrep og tilbehør for over 10 millioner norske kroner etter forhåndssalget.

Blant annet har det blitt to somre der det har vært intens jobbing i feriene. Først da han på bobiltur med familien brukte mye av tiden til å filme til den kommende Kickstarter-kampanjen, og redigerte video ut i de små timer. Så den påfølgende sommeren da prosjektlederen hos produsenten i Hong Kong ble alvorlig syk, og det viste seg at den som tok over ikke hadde styr på hverken dokumentasjon eller underleverandører.

– Det var totalt kaos. Den nye prosjektlederen manglet alle relasjonene den forrige hadde. Vi måtte i prinsippet starte prosessen på nytt igjen.

Som om ikke det var nok gjorde de kinesiske myndighetenes «Zero Covid»-strategi at flere av landets byer igjen gikk inn i lockdown da det dukket opp virustilfeller.

– Folk kunne ikke jobbe med produksjon, og ting kunne ikke shippes.

Dette ble krydret med energikrise, samt en fabrikkbrann som en ekstrabonus.

– Dette fikk meg til å lure på hva jeg hadde gått i gang med, sier Victor Henning til Shifter.

Kameragrepet til Iphone gjør det lettere å ta gode bilder med telefonen.
Kameragrepet til Iphone gjør det lettere å ta gode bilder med telefonen.

Det store bildet er fantastisk

Utfordringene med produksjonen førte dessuten til at Paypal fryste kontoen for en periode. Betalingsgiganten krevde at Fjorden shippet før de var villig til å betale ut pengene. Utfordringen var bare at Fjorden trengte nettopp de pengene for å shippe.

Det er nesten så man blir søvnløs bare av å høre Victor Henning ramse opp problemene som han har måtte løse underveis, men selv ser han lyst på det nå.

– Det store bildet er jo fantastisk. Vi har mer enn en million dollar i forhåndssalg, og nå har vi endelig shippet. Den første feedbacken på produktet er også fantastisk, sier Henning.

Gründeren som selv har undervist i startup-metodikk, beskriver en nærmest lærebok-lignende prosess, der han har eliminert risiko på risiko. For det første markedsrisiko, avklare om det er etterspørsel etter din løsning på et problem. For det andre produktrisikoen, sørge for å bygge produktet til kundens forventninger. For det tredje distribusjonsrisiko, se at det er mulig å få kunder og levere til disse på en lønnsom måte. Til slutt verdikjede-risikoen, skalere opp produksjonen på en solid måte.

– Vi har utfordringer med mangel på komponenter, men det kommer stadig mer under vår kontroll.

Svart belte

Planen nå er å hente mer kapital, rundt 2,5 millioner kroner, for å skalere opp produksjonen og ta kontroll på egen verdikjede. Det vil sikre innsatsvarer for et salg på 20 millioner kroner frem til neste sommer. Planen er at selskapet skal være lønnsom da og at videre drift og vekst skal kunne skje ved hjelp av inntektene.

Fortsatt har Victor Henning et svært distribuert team. Mens han jobber fra hjemmekontor på Nesodden, sitter teknisk sjef og en utvikler i Nederland, samt en UX-designer i Romania. Logistikk og kundeservice er lagt til et eget dedikert team på Filippinene. Produksjonsrådgiveren er i USA. Frost Produkt i Oslo er partner på industridesign.

– Jeg er ganske introvert, så jeg takler nok bedre enn andre å jobbe på denne måten. Jeg går jo ut og møter folk, og har jevnlige møter i Oslo med designteamet i Frost, påpeker Henning.

Det sosiale livet tar han igjen i det rolige nabolaget i Blåbærstien på Nesodden, samt at han kobler av fra det hektiske gründerlivet med Taekwondo, der han akkurat har oppnådd svart belte. Det funker bra.

– Det er jo ikke så lett å bekymre seg for jobben når du forsøker å ikke bli sparket i fjeset.

Framtid

– Det er jo en krevende geopolitisk situasjon, er du bekymret for at dette vil påvirke dere også fremover?

– Det er jo vanskelig å utelukke noe nå. Vi må nok fortsatt håndtere tilfeldige nedstengninger som følge av «zero covid»-policyen til de kinesiske myndighetene. Det blir en uke eller to her og der.

Han gleder seg over det han mener er en lysning i tunnelen når det gjelder den globale chip-mangelen, og tror på at det vil være et overskudd av komponenter i dette markedet når man går inn i det nye året. På den annen side er han innforstått med at en eventuell forsuring mellom Kina og Taiwan kan skape nye problemer for komponenttilgangen.

– Jeg prøver å ikke miste nattesøvnen av ting jeg ikke kan gjøre noe med. Ingen vet hvilke overraskelser som venter.

– Det første målet nå er å bli lønnsomme. Det kan skje raskt, dersom vi får en god julehandel. Deretter skal vi utvide til nye kanaler, blant annet Amazon og andre utsalgssteder.

I dag er marginen på ti prosent per enhet. Målet er å øke dette til 40 til 50 prosent per enhet når produktet blir bedre kjent. Det er også planer for å utvide til nye produkter og også få en linje for Android-telefoner.

– Hva med familielivet – hva er planen der?

– Min kone er fortsatt ganske oppgitt over at feriene er blitt som de er blitt. Så målet er å ikke ødelegge neste års sommerferie ved å være superstressa.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS