Remarkable tar grep etter bruker-opprøret
Etter at kundene reagerte på at de måtte betale for tjenester de fikk gratis andre steder, endrer det norske selskapet forretningsmodellen.
Da gründer Magnus Wanberg og hans Remarkable lanserte abonnementstjenesten Connect på sitt lese- og skrivebrett for snart ett år siden, ble det rabalder fra en ellers trofast fanskare. Tjenesten ga riktignok brukerne tilgang på blant annet konvertering av håndskrift til digital tekst, samt lagring i Google og Dropbox, men det kostet dem 100 dollar i året - noe som falt i dårlig jord hos mange.
“Noen reagerer positivt, noen reagerer negativt, mens flertallet er relativt nøytrale. Vi jobber daglig med å ta vare på kundene våre, forbedre kundereisen og samtidig optimalisere salget, og vi tar med oss kontinuerlig læring fra arbeidet på mange fronter,” var svaret fra selskapets kommunikassjonssjef Henrik Gustav Faller den gangen, da Shifter skrev om et «kommentarfelt som kokte over».
Lært av kundene
Etter 11 måneder med læring har selskapet nå konkludert – tjenestene blir gratis for alle, uavhengig av om du er abonnent eller ikke.
–Etter nesten et år med abonnementsmodell har vi lært mye om hvordan kundene våre bruker våre produkter og tjenester. Vi så at tiden var moden for en relansering av Connect i takt med at Remarkables software-univers utvider seg, svarer kommunikasjonsrådgiver Christina Andersen på spørsmål om endringene skyldes reaksjonene fra brukerne.
Tjenester som Google Drive, Dropbox, OneDrive, konvertering av håndskrift, epost-vedlegg og skjermdeling blir nå altså tilgjengelig for alle brukere. Connect blir satt ned i pris fra 7,99 dollar i måneden til 2,99 dollar i måneden, melder selskapet.
Fra skuffelse til glede
Remarkable-bruker Espen Kvalheim, tidligere kommunikasjonssjef i KPMG og nå uavhengig PR-rådgiver gjennom selskapet Dropkick, var blant de som var skuffet over den første abonnementsmodellen. I et innlegg i Shifter kalte han Connect en «ukledelig moneygrabber», men han gleder seg nå over hvilken vending saken har tatt.
– Så vidt jeg kan bedømme, ser det ut til at Remarkable her kommer kundene i møte på en god og riktig måte. Det viktigste ankepunktet fra meg, og mange andre, var at de innførte en modell hvor de plutselig ville ta seg betalt for noe de ikke hadde kostnader ved å levere, og det ser det heldigvis ut som de nå gjør om på, mener Kvalheim.
– Det er samtidig veldig interessant å se dette nye initiativet deres, hvor de lanserer programvare som ser ut til å gi brukerne mer funksjonalitet og flere muligheter også utenfor sin Remarkable. Jeg vil anta at mange brukere kan ha utbytte av dette, og når det tilføres verdi på denne måten, tror jeg publikum lettere vil tåle å betale, fortsetter han.
Utvider videre
I den nye Connect-løsningen får brukerne egen skylagring fra Remarkable, der de får sømløs tilgang til notater via egne apper på andre enheter som desktop og mobil. Ifølge pressemeldingen følger det også spesialtilbud i Remarkables nettbutikk og en sikkerhetsløsning. Selskapet lover også en rekke ny funksjonalitet for Connect-brukerne i månedene som kommer.
–Vi har ambisiøse planer fremover og skal fortsette å utvikle produkter og tjenester i tett kontakt med kundene våre, for å hjelpe dem med å optimalisere arbeidsflyten sin gjennom fokusert og uavbrutt arbeid. Vi tror på de langsiktige ringvirkningene av å alltid sikre et kundevennlig fokus. Det er bra for oss og bra for kundene våre, sier Andersen i Remarkable.